thomas73 Startet 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2011 Hei Båtfolk Har en Volvo Penta md2 i min gamle Folkparca. Det sitter en dynastarter på denne. Har en dynamo(100a) som skal monteres til våren på denne for å underholde forbruksbatteriene. Nå kommer mitt spørsmål: Kan jeg fortsatt bruke/beholde dynastarteren til å lade startbatteriet(skal KUN brukes til start)? Eller bør jeg koble dynamoen også innom startbatteriet? Kan hende dette er teite spørsmål. Har lite greie på dette.... Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Høres jo ut som en grei plan det,kanskje hatt mulighet for å hjelpe startereren med forbruksbatteriet i nød med en bryter?du vet best om dynan lader bra nok til formålet.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Ikkje gjør det så komplisert nå da! Bruker du dynastarten til å starte med? Hvis ikkje fjern det! Ellers er svaret Ja den kan fint brukes til å lade både det ene og det andre, kunne ladet forbruksbanken også den forutsatt mange nok gangtimer. Å holde et startbatteri er ingen sak, det drar ikkje mange Ah å starte en motor under normale kår. Men eg ville absolutt hatt bare ett ladesystem, ingen vits å ha dobbelt opp av alt som går galt. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Kjøpte båten i høst. Ifølge tidligere eier og strømopplegget har dynan underholdt starter, 4stk. kabinlys(ikke led), en kjøleboks og 2 stk. sigg.uttak. Lader har aldri blitt brukt. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Ikkje gjør det så komplisert nå da! Bruker du dynastarten til å starte med? Hvis ikkje fjern det! Ellers er svaret Ja den kan fint brukes til å lade både det ene og det andre, kunne ladet forbruksbanken også den forutsatt mange nok gangtimer. Å holde et startbatteri er ingen sak, det drar ikkje mange Ah å starte en motor under normale kår. Men eg ville absolutt hatt bare ett ladesystem, ingen vits å ha dobbelt opp av alt som går galt. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Bruker dynan idag til start. Skal til våre sette inn den nye dynamoen og legge opp mer strøm til forbrukerne som skal monteres. Pluss lader og landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 (redigert) Hadde gjordt som deg jeg Thomas, flere muligheter er bare bra...er jo ikke komplisert av den grunn...mulighet for å kjøre strøm fra fritidsbatteriene til start og kanskje mulighet for å lade start med dynamoen, bare merk det godt, kanskje en manual en glemmer fort..vis det virker litt uoversiktlig. Redigert 4.Desember.2011 av okeido (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 En 100A dynamo er tung å drive for en såpass liten motor. Jeg ville ha vurdert en mindre dynamo, 100A bruker mer enn 2hk og belastningen på motoren kan lett bli for stor, særlig på tomgang. Hva er det du trenger så mye strøm til? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Hei Ein dynastarter er ein sak som er laget for å kunna brukast både som starter og dynamo, dette gir eindel kompromisser i konstruksjonen, slik at den ikkje blir heilt effektiv hverken som dynamo eller starter. I tillegg er dette gammel teknologi, med mekaniske vipper i regulatoren, noko som fører til slitasje i dei delane som bestemmer kor godt den lader. Om eg skal meina noko, so vil eg seia at den nye dynamoen bør få overta all lading, og del opp batteribankane med eit skillerele, dette gir ogso lenger levetid på startbatteriet. Når det gjeld dette med dynamo på 100 A, so er eg sterkt i tvil om det er rett å setja inn ein sopass stor dynamo på ein so liten motor. Eg satte sjølv inn ein dynamo på 20 A, i pappa sin båt, for mange år siden, der var det ein 5 - 9 Sabb. Den fekk MYKJE større reimskive (uten at eg var spurt om den saken), for å gå seinare, og dermed ikkje oppnå full effekt. Dette for, som han sa det, å ha litt motor igjen til propellen. Mi anbefaling er: gå på bilskroten og finn deg ein dynamo, so liten som mulig - og helst berre 35 A, den vil i so fall gi 500 w. Opna den opp og gjer den rein innvendig. Det einaste som er av "leamikk" inni ein slik dynamo, er børstar og børstefjærer. Sett so inn nye børstar og lager, so har du ein god løsning. Magne Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Hei! Som andre påpeker så vil den nye dynamoen ta mye kraft fra motoren, tviler på at du får den til å starte en gang! jeg hadde et sånt opplegg i Skilsøen min, måtte først kjøre motoren varm, stoppe den og så legge på reima. (Den lå rundt svinghjulet så den fikk kanskje vel stor utveksling ). Men da hadde jeg skikkelig lading! Prøv å lage en anordning der du kan sjalte inn den nye dynamoen mens motoren går, et strammehjul ens. Lykke til! Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 5.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Hei! Nå ble jeg usikker her! Jeg har fått anbefalt denne dynamoen av Bema(hvor denne er kjøpt) utifra motor og størrelse batteribank, og regnestykket av antatt forbruk... Thomas;) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Hei!Nå ble jeg usikker her! Jeg har fått anbefalt denne dynamoen av Bema(hvor denne er kjøpt) utifra motor og størrelse batteribank, og regnestykket av antatt forbruk... Eg slutter meg til det som er sagt i denne tråden om at det kan bli vanskelig for motoren å starta med ein dynamo av denne størrelsen "på slep". Kva so Bema har vurdert, når dei anbefalte denne dynamoen, skjønner eg ikkje. Om du verkelig treng so mykje strøm som den kan gi, vert det rett her, å vurdera hjelpemotor. Om eg so, utifrå at denne dynamoen vert brukt, skal gi eit råd, so må det verta å setja inn ein brytar i ladelyskretsen. Då kan motoren startast FØR ladelyskretsen, og dermed dynamoen vert påslått. Dermed har du ein sjans til å få det heile i gang. Husk ogso at dynamoen "reiser med" dobbelt so mykje krefter som dynastarten kan gi. Eg legg inn to lenker med volvo md2, den eine har starter og vekselstrømsdynamo, den andre dynastart: Magne Sitér dette innlegget Link to post
pondus/påsan Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 En løsning for å minske kraften motoren trenger for å drive dynamoen er jo å få laget et større hjul på dynamoen. Gjorde jeg på en 70 ah til en md6a tror jeg det var. Hvertfall 10 hk bare. Funket kjempebra. Kostet noen hundrelapper. Før det klarte den ikke drive propell og dynamoen samtidig, fram til batteriene hadde fått litt strøm og ladestrømmen da fikk litt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 En dynastart er en likestrømsdynamo. Den krever ingen kraft. Jeg ville beholdt denne. Har hatt slikt opplegg selv og det funker fint og du slipper skillediode eller annet stæsj. Jeg er derimot enig med de som spør hvorfor 100A. En slik vekselstrømsdynamo krever mye kraft. Bruk heller en 45 eller 60A passer bedre til motoren og burde gi deg nok kraft uansett. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 6.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Har sendt en mail til Bema ang. det som blir tatt opp her. Blir kanskje til at jeg bytter til en mindre. Hvor stor? Det er forskjellige meninger her. Ifølge Iskra sin nettkatalog. VP md2, 2 sylinder, dynamo 70a. Er en del forskjellige svar her, med gode løsninger også. Det er klart en mindre dynamo er lettere å dreie rundt ved full belastning. Er belastningen mindre, si at batteriet ikke er helt utladet, slik at dynamo leverer ut for eksempel 35A, da vil ikke 100Ampere dynamoen være tyngre å dra rundt en dyanmoen som kan levere maks 35Ampere, kansje heller motsatt siden 100Amperen har mye kraft reserver. De fleste av dere mener en mindre dynamo er å anbefale........ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Det er nettopp når du har brukt mye strøm at du vil få store problemer med den store dynamoen. Du risikerer faktisk å ikke få start på motoren engang! Og da er spørsmålet: Hva er poenget med en stor dynamo om du ikke skal bruke mye strøm? Jeg ville ha valgt en så liten dynamo som mulig, gjerne kombinert med en større reimskive for å geare ned litt. Mulig en 70A går greit, men om de har en mindre så ville jeg valgt det. Om du kombinerer med en landstrømlader til bruk i hjemmehavn så greier du deg fint uansett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
windy26 Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Ikke bruk en 100 amp dynamo det vil helt klart bli en feil dynamo til denne motoren ,man ca 50 amp er mere en stor nok du vil bare få problemer med effekten på motorn ,egentlig er vel ca 30 amp normalt nok størrelse til din motor den yter vel ca 15-16hk ,jeg har selv ca 50 amp på min volvo 130hk med 88amp til start og 200amp til forbruk og dette virker bra selv på ferie turer over mange dager , jeg ville uansett også koblett til en bryter som kutter ladingen vis det skulle bli behov under kjøring :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 jeg ville uansett også koblett til en bryter som kutter ladingen vis det skulle bli behov under kjøring :-) Akkurat den bryteren er eg VELDIG skeptisk til. Eg kan ikkje sjå korleis ein slik brytar skal monterast og handterast på ein slik måte at den ikkje ødelegg vrakar dynamoen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Kutte ladingen er vel ikke det lureste. Da ryker vel dynamoen? Ellers er det vel noen hensyn å ta uten at jeg kan akkurat dette. Jeg tenker på ladelampe, vippa på dynastarter, hva skjer med dynastarter når den ikke får lade osv. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 7.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Etter deres anbefalinger blir nå dynamoen returnert og en mindre blir sendt tilbake til meg. Men det er vel greit at jeg setter inn min 3-trinns 50a landstrømlader i båten? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Helt greit det, så lenge du setter inn en tilstrekkelig stor batteribank også! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
thomas73 Svart 8.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Ca. 300a (start og forbruk). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Jeg ville ikke ha kjøpt en så stor lader til den batteribanken, men når du først har den så ville jeg nok ha brukt den ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
thomas73 Svart 8.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Og tar den sikkert med meg videre om et par år. Blir helt sikkert en større båt etterhvert, noen og tredve fot tenker jeg. Har masse å lære meg om båtlivet først;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.