flkl Startet 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2011 Hei. Jeg har en seilbåt på ca 32 fot som ligger i på vann i Mandal. Den bygger ca 2,4 til 3,0 i høyden og er ca 2,8 m bred (se bildet). Nå lurer jeg på å frakte den fra Mandal til Arendalfra slutten av mars eller i april ( har også tenkt at det ville være fint å prøve seg før den den tid, men regner ikke med at noen vil gjøre dette grunnet kjøreorhold osv). I denne forbindelse er jeg interessert i tilbakemeldinger fra folk her i forumet. Hva er en grei pris for et slikt oppdrag og lar dette seg gjøre i det hele tatt? - Er det andre måter jeg kan og bør gjøre dette ? Om noen har forslag til transportselskap setter jeg pris på tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Er det noe spesiell grunn at du vil ta den landveien? Regner med det er enklere og billigere å seile den til Arendal. Du få sikker folk som gjør det på en helg ganske rimelig. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
flkl Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Båten har ingen fungerende motor per dags dato. Den er heller ikke rigget. Jeg er også usikker på hvor godt roret er. Har tenkt på slep, men regner med det ikke er det beste alternativet. Har også tenkt på transport på større båt, men vet ikke om et rederi som gjør en slik jobb på dette strekket. Skulle selvsagt seilt båten selv, men den er ikke ikke god nok stand til dette nå. Derfor lurer jeg på pris for transport langs landeveien. Det er vel ca rundt 70 km fra Mandal til Arendal. Har sendt ut prisforespørsel til 6 ulike transportfirma og skal kontakte en til i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 (redigert) Du må vel ha kraning ganske lenge for å rigge ned masta, kjøreforholdene etter veien er ikke noe å bekymre seg for.. Likavel tviler jeg på at du kommer under 8 tusen for et slikt oppdrag. Så mye koster det nok ikke sjøveien.. 10 timer ca.. så er du i arendal. og det er jo en fin tur, uansett årstid. Der kom der et svar som diskvalifisert mitt svar ja Redigert 4.Desember.2011 av agder840 (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LM 605 Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 70km. i fra Mandal til Arendal?? Det er vel noe lenger avstand på landeveien. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Det er nok nærmere 11 mil ja.. ca 7 mil fra arendal til Kr sand, og det er vel 4 fra mandal til Kr sand. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
flkl Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Okei, ikke helt stø på kjøreavstand der. Er ca 11 mil. Setter pris på tilbakemeldinger på spørsmålet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Snakk med en som heter Terje Thorbjørnsen, han har kran på ca 60 tm. flink kar. terjekran.no Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
flkl Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Okei, takk for tips Agder. Er litt nyskjerrig på hva som er gunstig pris. Jeg ser at en her sier at kjøreforhold ikke betyr noe. Selv tenkte jeg at en slik tur fra Mandal til Arendal ville være vanskelig på vinteren. Er gordfolket samstemt i at dette ikke vil være et problem ? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 (redigert) Blir spesialtransport med den bredden. Prøv disse her: Thor Magne Hansen Kran og Transport AS Telefon 38 16 53 81 Faks 38 16 53 82 Besøksadresse Birkedalsveien 47, 4640 SØGNE Postboks 981, 4682 SØGNE tmh@tmhkran-transport.no Peter Løvaas AS Postboks 1634 Lundsiden Nye Teglverksvei 42 4688 Kristiansand Telefon 95210500 Faks 38144701 E-post post@peter-lovaas.no Vil ikke være mange dager på vinteren det ikke kan kjøres. Redigert 4.Desember.2011 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Vet du transporthøyden på båten din, det er en fordel å vite når du snakker med transportørene? du må og vite ca vekt. ellers er jo veien mellom Mandal og Arendal såpass bra nå, at om du ikke velger den dagen med mest uvær er det ikke noe problem. Hvor i Arendal skal båten stå? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
flkl Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Har sendt prisforespørsel til Thor Magne Hansen Kran og Transport AS og Peter Løvaas AS. - Takk for tips. Etter hva jeg forstår er ca 700 til 800 kr. pr. time + mva. en ikke ukurant pris? Det tar vel drøyt 2 timer å kjøre Mandal - Arendal og jeg tenker de derfor ikke skulle bruke mer enn ca. 5 - 6 timer på jobben om jeg smører på litt. Følgelig tenker jeg prisen bør ligge på ikke mer enn 8000 kroner for hele jobben. Høres dette rimelig ut? Jeg skulle tatt eksakte mål av båten, men har ikke fått gjort dette. Når jeg skriver at båten er 2,8 m bred, er det mulig jeg derfor bommer med en ca 15 cm +/-. Høyden må også dobbelsjekkes, men tror ikke den kan være over 3 meter totalt da jeg har målt ganske bra på basis av foto. Mest sansynlig ligger vel høyden på ca 2,8 eller 2,9. Når det gjelder opplagringsåplass, har jeg ikke skaffet noen enda. Men snakket med en kar ved en Marina på Tromøya som anbefalte kommunal plass. Han mente det ikke skulle by på problem å finne dette. Har tenkt til å finne ut av dette i løpet av uken. Har også hørt at Heldal i Lillesand kan være en god transportør og skal ta kontakt der i morgen. Hvis noen har tips ang. opplag i Lillesand eller Arendal, setter jeg pris på det. Båten bør helst kunne stå en tid da jeg må fikse den helt opp. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Høyde på 3,3 er ingen problem å transportere. (total 4,4) Men syntes båten din ser høyere ut. Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Fraktet scand atlantic i juli fra kr.sand til arendal med tm hansen, 1 time kran pluss transport, er lik 9500 inkl mva.. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Bredden er ganske vesentlig, viktigere en høyden. Grensen for følgebil går på 3,0 meter. Du kan kjøre med høyder opp mot 4,5 meter uten problem. dette inkl bilen under selvfølgelig. Du vil vel gjerne ha strøm og vann der du setter fra deg båten, eller?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
flkl Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 9500 inkl mva. Okei. Greit å få med seg den. Skal bli interessant å se hva de ulike transportfirmaene sier. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 9500,- for en jobb på 3-4 timer er en ublu pris. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 snart like billig å montere mmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Hei Kan det vera eit alternativ å montera ein påhengsmotor, ha følgebåt og kjøyra båten ein dag det er fint vær? (Eg har kjøyrt ein Albin Vega frå Fedje til Dolviken, indre farlei, med ein kortstamma Mariner 5 hk. 11 timar i motvind, men det gjekk fint?) Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
flkl Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Agder: Må helst ha strøm og vann der jeg setter båten ja. Har du tips? Er det billigst med kommunal plass i Arendal? -Kan man stå der hele året? Har tenkt på å sette båten i Mandal og få fikset motoren som er i nå (motor har vært i brakkvann ca 1 14 dagers tid) evt kjøpt ny bruktmotor som er overhalt. Og så går for motor opp til Arendal utpå våren. Da sparer jeg jo transportkostnader Mandal - Arendal. Overhaling av den motoren som er i evt ny bruktmotor blir jo ikke billig. Dessuten må jeg ha en motorgubbe til å installere overhalt motor. Men kanskje dette er det lureste trekket? Her ryker det jo sikkert en 30 til 40 tussinger. Sitér dette innlegget Link to post
flkl Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Har vært inne på tanken Ask, men greien er at båten har hekk som en kutter. Derfor er det vanskelig å montere en brakett på den uten å ha noen veldig lange bolter der. Noe som ikke ser bra ut. Det blir også svært vanskelig å styre med påhengsmotoren ettersom det ville vært langt ned til styrearmen. Dessuten må jeg minst ha en rundt 20 til 25 Hk for å være litt på den sikre siden. Men ingen dm ide og det er ikke helt utelukket. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Det er vel ror på den? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Det er vel ror på den? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Sorry, leste tidligere innlegg litt bedre nå :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
flkl Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Sorry, leste tidligere innlegg litt bedre nå :-) No problemas Fru Jacobsen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.