Jump to content

Yanmar 2MG20F har vært under vann, kan den repareres?

flkl

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en seilbåt som har vært under vann. I sommer fikset jeg kjølen på den som er av betong. Motoren som er i båten, er en yanmar 2mg20f. Etter samtale med diverse folk, har jeg fått høre at det ikke er umulig at motoren kan fikses. Selv har jeg ikke god greie på motorer og vil derfor høre hva andre har å si til dette. Jeg tenkte jeg skulle få en motorkyndig person til å se over motoren og vurdere hva jeg bør videre. Imidlertid vil jeg gjerne høre hva godtfolket her på båtplassen har å si til dette. Bør jeg satse på å beholde eksisterende motor og fikse den opp, eller bør jeg satse på en ny bruktmotor?

Hva tror dere?

Ofte så dreneres motorer og smøres opp og startes på frisk diesel og frisk olje rett etter opptak. Slik får en skylt bort all(?) vanninntrenging og stopper evt rustangrep inni motor.

Basert på din info er svaret vanskelig å gi. Alle motorer kan fikses. Men om det lønner seg å skifte sylinderforinger osv avhenger av bruktpris på tilsvarende motor.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Båten har jo vært under vann og stått på land i ca 6 år, så jeg regner med at enkelte deler av motoren må skiftes. Jeg tenkte derfor at det ville være en god ide å ta motoren ut og la en fagmann se på den for å vurdere hva som evt kan gjøres. Så tenkte jeg å ta bilder av motoren og legge dette ut på "anbud" for å se hvor mye eller eller lite ulike verksteder er villig til å reparere motoren for. Markedsverdien av en slik brukt motor som er overhalt ligger etter hva jeg kan se rundt 65` kroner. Hvis alternativet er å kjøpe en ny bruktmotor til 30` til 40` som har mindre kapasitet, mener jeg at det skulle lønne seg å fikse den jeg har for 30` til 40` ettersom jeg da kan selge den for 65`. Hvis jeg i tilegg får ett års garanti på den gamle motoren ved service av denne, da er saken biff. Så har jeg sett at prisene for service/reeparasjon av motor i Sverige ligger på rundt 50 % av hva det gjør i Norge. Derfor tenkte jeg å kanskje får denne reparasjonen utført i broderlandet, men vil første undersøke pris her ii Norge. Regner med pris og kvalitet på arbeid kan være enormt.

For meg kan det se ut som om mye av det elektriske må skiftes, slik som starter osv. jeg skal ihvertfall ta meg god tid og sørge for en mest mulig objektiv vurdering slik at jeg foretar et riktig valg i forbindelse med reparasjon. - Er jo ikke noe gøy å gjøre en dårlig handel når det gjelder slike ting.

Båten har jo vært under vann og stått på land i ca 6 år, så jeg regner med at enkelte deler av motoren må skiftes.

Ble det ikke gjort noe med motoren da båten ble hevet? Eller det elektriske anlegget? Og så har den stått i 6 år etter det?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Først av alt: Går motoren fortsatt rundt? Hvis den har stått med sjøvann i i 6 år så er den så fastrustet at alt håp er ute for den. Er den derimot konservert etter heving og alt går rundt og fungerer, snakker vi kanskje om kun å skifte det elektriske. Det burde være overkommelig?

Så priser: 65.000,- for en overhalt 20 hester?? Du får vel en flett ny til rundt 50? Jeg ville tro at markedspris for en overhalt ville ligge rundt 20-25.000,-, dvs ca det samme som du minimum må regne med å legge ut på din. Så jeg ville ha innhentet litt priser på både nytt og brukt først før jeg overhode hadde vurdert rep/overhaling. Det er fort gjort å bruke mer penger enn motoren egentlig er verdt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis motoren ikke er skikkelig konservert og har stått i 6 år er denne gåen som tidligere nevnt. De fleste 20 hk var sjøvannskjølte( Vet ikke om din er sjøvannskjølt)Disse har svært lav verdi, overhalt eller ei. Er motoren feskvannskjølt så er den mere verd ( forudsatt at den er konservert etter å ha vært under vann)

Får du fatt i en bra bruktmotor av samme type, så er det fort gjort og bytte om, men mange av disse motorene er både gamle og slitne uansett hvor pent de er overmalt/overhalt.

Med litt egeninnsats får du ny 15-20hk motor ferdig montert for 60-70K

Jeg har ikke god greie på motorer,så derfor vil jeg ta motoren ut og få en fagmann til å komme med en objektiv vurdering av hva jeg bør foreta meg. Enten beholder jeg den jeg har, eller så kjøper jeg en ny bruktmotor. Etter hva jeg kan se er en Yanmar 2M20F ferskvannskjølt. Uansett regner jeg med at en fagmann vil kommme med en god tilbakemelding her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...