Odd H Startet 4.Desember.2011 Del på Facebook Startet 4.Desember.2011 Er 370 Hk med strak aksel tilstrekkelig for en Viksund 360? Fart oppgitt til 25 knop og det vil vel si at den bør kunne marsje fint i 20 knop... Noen som har erfaringer? Snart snur sola Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Basert på erfaring fra Viksund 340 med VP D6-370 og strak aksel tror jeg kanskje det blir i knappeste laget. Du vil neppe ha noe kraftoverskudd. Men jeg har hørt at 360-en "flater bedre ut" enn 340-en pga lengre skrog. Om denne effekten eventuelt er stor nok til å kompensere for tyngre båt vet ikke jeg. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Marsj på 20 høres lite ut. Særlig om det er med tom båt. Jeg ville gått ett hakk opp - det gir ofte bedre drivstofføkonomi og mindre støy da du kan gå på lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Jeg ser at Viksund oppgir en marsfart på 22 - 25 kn. med 1 x VP 370. Viksund 360 veier om lag like mye som min båt, ca 6800 kg, og jeg erfarer at når vi er på tur så veier min båt langt mer, ca 8 tonn med fulle tanker og fullt barskap. Da er det godt å ha 520 hk. Kunne gjerne hatt mer. er enig med Biteliten og jeg at 370 hk fort blir litt snaut. VP 370 yter 363 hk og gir omlag 290 hk kontinuerlig. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Vi hadde en Joda 370 med en vp D6 370 drev båt som ga 355hk ut på dp der var det ikke noe problemer og marsje med fart fra 18 til 26 kn. vekta på båten står oppgitt til 6500 kg. http://www.viksund.no/boats/5#boat-comparison Vi har bestilt en Viksund 360 med D6 435 håper den klarer brasene når den kommer til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Uten å ha egne erfaringer med Viksund 360 tror jeg D6-435 er et bedre valg. Kunne egentlig ha tenkt meg denne på 340-en vår også. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Odd H Svart 5.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Takk for gode svar! Jeg liker båten selv om det er en lukket båt... Det ligger en på Finn med nevnte motor som ser fin ut og må si jeg liker tanken på en motor med aksel som jeg jo er vant til. Hva kan sies om denne 63P mototen? Har selv en Yanmar LH 222Hk så jeg er jo godt vandt Vi har ikke behov for at båten skal gå så fort bare den planer ferielastet og jeg har redusert turtallet med ca 10% Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Var der ikke noget med at netop Viksund har haft mange D-serie-havarier? Noget med at motoren må arbejde ekstra hårdt i en halvplaner med fast skrue og måske lidt for lille motor til vægten? Sitér dette innlegget Link to post
Odd H Svart 5.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 (redigert) Det kjenner jeg ikke til og noen D-serie er uansett ikke aktuellt. Har ikke 360 et planende skrog da? Redigert 5.Desember.2011 av Odd H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Yanmar 440Hk eller 480Hk hadde vært mitt valg i den båten. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Det kjenner jeg ikke til og noen D-serie er uansett ikke aktuellt. Har ikke 360 et planende skrog da? Viksund 360 har et planende skrog og vp 63p skal også være veldig gode motorer det er de som sitter i de fleste princess og fairline fra 35 fot og opp til 40 / 42 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 P er en gammel sliter - brummer godt - høres ut som en buss. Ingen fare for injektorhavari her nei Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 P er en gammel sliter - brummer godt - høres ut som en buss. Ingen fare for injektorhavari her nei :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 Takk for gode svar! Jeg liker båten selv om det er en lukket båt... Det ligger en på Finn med nevnte motor som ser fin ut og må si jeg liker tanken på en motor med aksel som jeg jo er vant til. Hva kan sies om denne 63P mototen? Har selv en Yanmar LH 222Hk så jeg er jo godt vandt Vi har ikke behov for at båten skal gå så fort bare den planer ferielastet og jeg har redusert turtallet med ca 10% Odd H, jeg har sett denne båten flere ganger rundt omkring i havner her på Møre, og jeg må si at denne båten ser grise lekker ut. Virker som eigeren tar svært godt vare på båten. Har vurdert den selv men synest at motor/fart blir litt i knappeste laget for vårt bruk. Ta deg en tur å se på båten,du vil ikke bli skuffet. Mvh Renita. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 Båten er virkelig fin hvis det er den blå som ligger på finn.Så virker den som det er en ærekjær person som eier den. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 OK - jeg tog fejl ang. motor. Jeg så at der stod 370 HK og tænkte straks at der var tale om en D6-370. Men Viksund er vel et af de værfter, der har været hårdt ramt af D-serie-problemerne, ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Odd H Svart 6.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 Ja det er den blå og den ser fin ut. Vi er i tenkeboksen for når vi skal bytte og trenger å lære mest mulig om båttypen før vi drar og ser... Kjenner meg selv såpass at når jeg først ser den og liker den lar jeg hjertet bestemme Heldigvis skal rederinnen ha minst ett ord med i laget Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.