Jump to content

370Hk nok på Viksund 360?

Odd H

Recommended Posts

Basert på erfaring fra Viksund 340 med VP D6-370 og strak aksel tror jeg kanskje det blir i knappeste laget. Du vil neppe ha noe kraftoverskudd.

Men jeg har hørt at 360-en "flater bedre ut" enn 340-en pga lengre skrog. Om denne effekten eventuelt er stor nok til å kompensere for tyngre båt vet ikke jeg.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg ser at Viksund oppgir en marsfart på 22 - 25 kn. med 1 x VP 370.

Viksund 360 veier om lag like mye som min båt, ca 6800 kg, og jeg erfarer at når vi er på tur så veier min båt langt mer, ca 8 tonn med fulle tanker og fullt barskap. Da er det godt å ha 520 hk. Kunne gjerne hatt mer. er enig med Biteliten og jeg at 370 hk fort blir litt snaut.

VP 370 yter 363 hk og gir omlag 290 hk kontinuerlig.

Uten å ha egne erfaringer med Viksund 360 tror jeg D6-435 er et bedre valg. Kunne egentlig ha tenkt meg denne på 340-en vår også.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk for gode svar! Jeg liker båten selv om det er en lukket båt... Det ligger en på Finn med nevnte motor som ser fin ut og må si jeg liker tanken på en motor med aksel som jeg jo er vant til. Hva kan sies om denne 63P mototen? Har selv en Yanmar LH 222Hk så jeg er jo godt vandt :lol: Vi har ikke behov for at båten skal gå så fort bare den planer ferielastet og jeg har redusert turtallet med ca 10%

Takk for gode svar! Jeg liker båten selv om det er en lukket båt... Det ligger en på Finn med nevnte motor som ser fin ut og må si jeg liker tanken på en motor med aksel som jeg jo er vant til. Hva kan sies om denne 63P mototen? Har selv en Yanmar LH 222Hk så jeg er jo godt vandt :lol: Vi har ikke behov for at båten skal gå så fort bare den planer ferielastet og jeg har redusert turtallet med ca 10%

Odd H, jeg har sett denne båten flere ganger rundt omkring i havner her på Møre, og jeg må si at denne båten ser grise lekker ut.

Virker som eigeren tar svært godt vare på båten. Har vurdert den selv men synest at motor/fart blir litt i knappeste laget for vårt bruk. Ta deg en tur å se på båten,du vil ikke bli skuffet.

Mvh

Renita.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...