Jump to content

Zodiac Pro 12 man lekker vann - andre med erfaring?

Kaskazi

Recommended Posts

Jeg har en Zodiac Pro 12 Man som jeg kjøpte ny i 2005. Bruker den som landstedsbåt og er veldig godt fornøyd med båten, men det er et problem. Det lekker inn vann i innerskroget. Det er snakk om betydelige menger i løpet av en sesong. Det er ferskvann, mao. regnvann.

Tok dette opp med en autoisert Zodiac-leverandør i distriktet der jeg har hytte, men møtte liten forståelse der i gården. Svaret var "Står det noe sted at en båt skal være tett?" Da avsluttet jeg diskusjonen.

Kontaktet også leverandøren der jeg kjøpte båten. Han var betydelig mer velvillig og anbefalte å sjekke alle skruegjennomføringer. Det har jeg gjort uten å finne lekkasje. Har også fylt båten med vann mens den stå på land for å finne lekkasje. Resultatet var at "overskroget" er pottetett.

Lurer på om det er noen andre der ute som har lignede erfaring?

• 6 måneder senere...

Kjøpte en Zodiac Pro 12 man, 2006 modell for noen uker siden, og har akkurat samme problemet. Etter 14 dager på vannet med noe regn, og åpnede dreneringsplugger i akterspeil (som jeg synes virker naturlig på en tilsynelatende selvlensende båt), fylte innerskroget seg fullstendig med vann. Båten ble da liggende så lavt i vannet at sjøvann fløt fritt over kanten av akterspeilet.

Har dessuten fått høre at "storebroren" PRO OPEN leveres med automatisk lensepumpe i innerskrog, og lurer derfor på om dette ER en fabrikasjonsfeil, eller om det er en feil som kan rettes !?

Er det noen her som har funnet årsaken til problemet?

Den er bare selvlensende i fart.

Har du så mye vann i skroget at den flyter fritt over akterspeilet må det jo være helt sinnsykt mye vann det er snakk om. Er det ferskvann så lekker det mest sannsynlig i et skruefeste for konsoll eller benk. Er det saltvann er det mest sannsynlig lekkasje i dreneringspluggen i akterenden, helt nederst i V-en. Da kan du kjøpe ny plugg/pakning hos forhandler, koster bare et par hundre fritt etter hukommelsen.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hmm, vannet i mitt skrog er nok sjøvann, men det kan jo selvfølgelig ha blandet seg med ferskvannet som kommer gjennom skruehull. Når det gjelder dreneringspluggen, så har forrige eier allerede skiftet denne, så denne antar jeg er ok.

Når de omtalte dreneringspluggene er fjernet, siger det alltid noe sjøvann inn gjennom de utette klaffventilene bak, slik at det blir stående noen cm vann bak i båten. Er dette normalt?

Motoren er festet i akterspeilet med 4 stk gjennomgående bolter, der de to nederste ligger under vannlinjen. Har noen vært borti at noe vann kan trenge inn gjennom disse hullene og inn i skroget? Vurderer å demontere motor for å få oversikt, men kvier meg litt for dette midt i sesongen.

Setter stor pris på konstruktiv tilbakemelding.

Et par cm vann helt akter er nok helt normalt vil jeg tro. Er alltid bittelitt vann helt akter, nederst i brønnen på min 9 Man. Her har jeg en automatisk lensepumpe som drar ut regnvann, så er aldri mer enn 1-2cm med vann der.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Det er ferskvann i innerskroget på min Pro 12 Man. Har som nevnt tidligere testet innerskroget ved å fylle opp med vann ovenifra, og det er helt tett. Har mistanke om at regnvann kommer inn i langs pontongene i fronten av båten. Skal gjøre videre sjekk. En løsning er tette her, hvis mulig. En annen løsning være å få inn en lensepumpe i innerskroget, eller å legge en slange inn i innerskroget og ut i akterspeilet for å oppnå en suge/hevertløsning.

Nå har jeg min på henger og den ligger sjelden på sjøen over lengre tid. Ikke samme båt som dere, men regner med konseptet er det samme. Har også alltid litt vann helt bakerst ved akterspeilet og etter noen dager på vannet kommer det alltids noe vann inn i innerskroget - men ikke mer enn at jeg synes det er greit.

Dette var også vanlig i forsvaret, der kjørte vi rundt med 4 ribber. Disse kunne ligge på vannet i noen uker i strekk og ved hver heising på land så løsnet vi bunnpluggen og tømte ut noen små desiliter.

Tror det er normalt at noe siver inn. Synker gjør den ikke!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...