jensc74 Startet 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2011 hei båtfolk. vil gjerne dele litt av hva som skjer om dagene og om fremtiden. vi har en biam 800 fra 1986 som vi har hatt nå i tre sessongen, kjempe grei båt med god plass. var helt til svergie med den i år. brukte 4 uker tur- retur kristiansand - grabbestad. på slutten av turen begynte båten å bli vrien å få gir, den slurte mye før den tokk tak. hadde motoren opp av båten 2010 og gikk over motoren, måtte bla. bytte toppen. men nå altså gir overhalling. giret er av typen hurth gir. hvordan er disse å få tak i deler til evt hvem og hvor? noen grei nett butikker? demonterte girhuset i dag og synnes at lagerne romlet litt, pluss en del skader på et av drevene på akselen inn i girkassen. fant mindre mengder av metall i oljen, noe som jeg synes kan tyde på at dette er gammel skade. pluss at det ikke er noen skader på drevet som går i mot dette drevet. legger ved et bilde av skaden. hva synes dere, kjøre videre eller? Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 (redigert) Etter min mening bør du overhale, eller bytte ut kassa. Det så ikke pent ut. Hurth har nå blitt ZF. Prøv å ta kontakt med KGK Ellers finner du overhalte kasser på Ebay innimellom. Redigert 6.Desember.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Det lageret ser ut til å hatt det veldig varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Det drevet er kass det. Ingen vits å sette inn dette igjen, for du kommer til å slite ut det drevet som er i inngrep med dette. Få heller tak i en overhalt kasse. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 (redigert) Som de andre skriver, drevet på bildet er vrak. Vrak er også det drevet som har vært i inngrep med det avbildede drevet. Lageret er også vrak. I og med at gearet har hatt metallpartikler svirrende rundt i oljen, så er sannsynligheten stor for at også andre deler i gearet er skadd og må skiftes. Redigert 8.Desember.2011 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 (redigert) Hvilken type gir har du? Jeg har en Hurth 150 girboks liggende.Om den kan være til hjelp. Redigert 8.Desember.2011 av sjøman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Det drevet som har vært i inngrep med det som er på bilde er også søppel. Det du trenger er flere nye tannhjul, nye lager. Se heller etter en ny eller overhalt kasse. Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 8.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Hei Her var det mange gode svar. Har sendt mail til KGK ang. deler til gir kassen. Men finnes det noen forhandlere/verkstedere i Kristiansand område som kan ha deler? christian Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 8.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Hvilken type gir har du? Jeg har en Hurth 150 girboks liggende.Om den kan være til hjelp. Ja det kunne jeg kanskje ha sett litt på. Hvor ser jeg Hvilket gir jeg har. ser at det er hurth HBW gir men hvilken type (150 eller 250??) christian Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Det skal vel stå en plate på kassa med typebetegnelse.Ellers kan du jo ta bilde av den og legge ut her så får du nok fort svar på hvordan kasse du har. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 13.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 sjekk med disse ang. pris. Mye billigere enn i norge http://www.asap-supplies.com/marine/gearboxes-and-spares-prm-newage-borgwarner-zf-hurth har god erfaring med de. Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 18.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 takk for bra link. venter ennå på noen priser på deler. men det kan bli noe dyrt ja. så om noen har eller kjenner noen som kan ha ei girkasse til salgs, så si gjerne i fra. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Jacobsen Svart 4.April.2014 Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 Heisann! Hvis ikke jeg tar helt feil er det jeg som har den båten nå, godt fornøyd med biamen! :-) Da du hadde ute girkasse ble d gjort noe med den? Den har nemlig begynt å bli litt vrang å få i gir ved kald girkasse, kun hvis jeg setter den i gir fremover, ikke i revers da går den fint i gir. Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 6.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 hei erik bra du er fornøyd med biamen. når jeg hadde ute kassa, ble det byttet alle lagerne og pakninger. samt shimte opp lagerne slik at det skulle gå fint i gir. mulig du kan justere noe på armen inn på girkassen for å få den til reagere bedre inn fremover. håper det kan ordne seg for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Jacobsen Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Okei, det var ingen ting å hente på å justere hendelen, plukket ut girkassen i går, å ser jo at de drevene er rimelig ferdige. så spørs om ikke det blir en ny girkasse før sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 11.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 ja mulig en ny kasse må til. men de drevene var slik når jeg også plukket de ut. tipper det er en gammel skade, ja om de ikke er blitt være da. når jeg åpnet den opp fant jeg ingen rester etter metall i oljen eller bunnen av kassen. uansett, det må jo være i orden lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Jacobsen Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 ja det er nok en gammel skade, har bare funnet har heller ikke funnet noe metalll av betydning i kassa, så er en eldre skade, men tør ikke ta sjansen på at dette vil holde i mange år til. ser ut som jeg har fått tak i en brukt kasse nå som er overhalt, så slipper å ut med alt for mange laks for en ny en :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.