joelle Svart 3.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Hei, takk for sist, og Gratulerer med ny båt. Jeg ble litt overrasket da jeg så at du hadde lagt skuta ut for salg, men nå skjønner jeg hva som drev deg til det..... Jeg har rullestorseil på rulle i masta, et kanonprodukt etter min mening. Hører andre klager over mindre seilareal, og dårligere regatta egenskaper, og det får så være. Til turbruk er det kanon!!! Da slipper du å henge utover bommen for å pakke seil, du slipper å oppleve at seilet er tregt å dra opp+++++ Men, jeg hadde båten til kontroll/ettersyn av rigg og seil i våres hos en seilmaker i byen, og det første han sa da han kom ned på brygga var at jeg manglet rodkick......, for som han sa, at et rullestorseil skulle også ha rodkick..........Jeg skal ikke fosøke å forklare hvorfor, men han fikk solgt en Selden rodkick til meg, og prisen var i underkant av 5 store. Dersom du er interresert kan du jo prøve å ta kontakt med han på telefonen, Espen Aker, Aker Sails, Tønsberg på telefon 33 31 02 10. Forøvrig har jeg ikke somlet meg til å montere laderen enda, men snart........ Lykke til! TAkker for inspillet, men jeg slog ifra meg rulle mast og kommer gå for vanlig mast med zippack istedet, og full spylet storseil.Jeg aner ikke hva lys tallet kommer att bli på B-30 siden det ikke er klart med mast osv. ennå. Båten kommer ikke va produsert førr i Februar, hva jeg har skønnt. Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 (redigert) TAkker for inspillet, men jeg slog ifra meg rulle mast og kommer gå for vanlig mast med zippack istedet, og full spylet storseil. Jeg aner ikke hva lys tallet kommer att bli på B-30 siden det ikke er klart med mast osv. ennå. Båten kommer ikke va produsert førr i Februar, hva jeg har skønnt. Seilet er såpass lite at fullspilet høres fornuftig ut om du ikke er ekstremt komfort orientert. Forøvrig er tillegget til rullestorseil på Beneteau 32 kr. 3700 så kr. 16000 er ikke spesielt rimelig slik sett. Sannsynligvis vil vi anbefale denne rodkicken til din båt (anbefalt til Bavaria 31): Selden Rodkicker Sport 058-036-12 Prisen er ca. kr. 3000. (litt rimeligere enn på større og kraftigere båter) Kontakt meg gjerne om du vil vite mer om dette. Stavanger Seil - Seldèn Senter Redigert 3.Januar.2005 av Stavanger_Seil_AS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 (redigert) Blir spennende når denne kommer på markedet om ikke bruktprisene kan falle en del. Mulig bruktprisene faller litt (men siden Bavaria kom på markedet så har de vel holdt seg godt til tross for gode priser på nye modeller?) Uansett ikke alle vil ha nytt og noen har ikke de nødvendige 1-200 000 ekstra ift. brukt. En annen ting: Sammenligning med et flott klassisk maleri og et nytt bilde blir ikke helt riktig men dere skjønner kanskje hva jeg mener mtp. at en eldre båt kan ha kvaliteter og annet som til en viss grad verdsettes fremfor nytt og moderne. Redigert 4.Januar.2005 av Stavanger_Seil_AS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Hei!! Jeg valgte rullemast på min 32, og har så langt irritert meg litt over det! Men nå i vinter har jeg fått sydd meg et nytt rullestorseil med spiler, som faktisk er større enn det spilede som leveres fra Elvstrøm! Tror dette blir bra - alt tyder på det. Men som sagt, etter to sessonger med det orginale uspilede rullestorseilet måtte jeg gjøre noe! En kompis har en 32 med vanlig mast, og selv om det ikke er så mye forskjell i opplevd seilfart, er det vesentlig lettere å trimme og jobbe med! Men er en alene og med familie er jo rullemasten fantastisk! Når det gjelder kjølvekt ville jeg nok valgt den med den dype kjølen om jeg skulle valgt igjen! Den er litt lite stiv med den grunne kjølen - krever en del mennesker på ripa!! Legger ved et bilde fra testseiling av det nye rullestorseilet uken før jul!! Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 (redigert) Hei!! Jeg valgte rullemast på min 32, og har så langt irritert meg litt over det! Men nå i vinter har jeg fått sydd meg et nytt rullestorseil med spiler, som faktisk er større enn det spilede som leveres fra Elvstrøm! Tror dette blir bra - alt tyder på det. Men som sagt, etter to sessonger med det orginale uspilede rullestorseilet måtte jeg gjøre noe! En kompis har en 32 med vanlig mast, og selv om det ikke er så mye forskjell i opplevd seilfart, er det vesentlig lettere å trimme og jobbe med! Men er en alene og med familie er jo rullemasten fantastisk! Når det gjelder kjølvekt ville jeg nok valgt den med den dype kjølen om jeg skulle valgt igjen! Den er litt lite stiv med den grunne kjølen - krever en del mennesker på ripa!! Velger han dyp blykjøl, rullemast og rullestorseil med spiler så er det jo straks nærmere 100 000 i tillegg og da nærmer man seg jo en 32 foter i pris som er større og med sannsynlighet seiler med raskere hastighet under mange forhold med std. seil pga. vannlinjelengde. Ellers er det ikke alle rullemaster som kan ha så flott seil (med spiler) som du har fått deg pga. sporet blir for smalt. (vet ikke hvordan dette blir på B30). Redigert 4.Januar.2005 av Stavanger_Seil_AS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Hei Atle!! Ja, du har jo et poeng der - det blir fort penger av det, men forholdet mellom båtene i pris er jo der uansett! Men min mast har og problemet med det smale sporet- i følge Elvstrøm var det ikke mulig å få til det vi har klart på min båt! Ut fra mastehøyden på B30 tror jeg det er stort sett samme rigg som står på min, så det bør nok gå! Når det gjelder fart har jeg misstanker om at B30 er en ganske mye raskere båt enn min! Alle båtene fra den "nye" serien (B42 og 46) har jo vist seg å ha ganske så mye raskere skrog enn de gamle. Ut fra de tegningene jeg har sett av B30 virker den mer "spenstig" i linjene enn min! Men tiden vil jo vise det - får nok mange muligheter til å bryne meg på den hvis den selger som Lunde forventer!! Og Eberen fungerer forresten fantastisk!! Kan ikke få priset den nok - spesielt siden jeg også bruker båten nå på vinteren!!! SE Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.