Sofaseileren Startet 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2011 Har ferdigforhandlet pris på en Johnsson 900MS motorseiler, og det eneste som gjenstår er å foreta en grundig testkjøring av motor før handelen er i boks. Motoren er en saltvannskjølt BMW D50, altså et stykke russisk rulett hva angår resterende levetid, men det jeg vil forsikre meg om er at kjølevannet pr dags dato ikke går i oljen, ut av sylinderblokka, eller at motoren går varmere enn den skal. Jeg ønsket dette i form av en båttur på noen timer sammen med selger hvor motoren ble belastet relativt hardt, men det forutsetter dagslys, og problemet er å finne tid til dette sammen. Helgene er jo rimelig fulle nå rett før jul... Selger foreslår å teste dette mens båten ligger til kai. Mitt spørsmål er da: gir dette bra nok grunnlag for å kunne vurdere motoren? Noen andre tips og råd i denne forbindelse? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Dersom båten er godt fortøyd og fendret, kan du kjøre motoren godt varm langs kaien. Motor vil jo jobbe tyngre slik, enn utpå. Bare pass på at det ikke er for grundt slik at propell roter opp for mye slam og dritt som tetter kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Du kan kjøres den god og varm i havn, men best prøvekjøring oppnår du jo ved å gå ut med båten. Ser ikke problemet ved at det er mørkt. Bare ta med en lykt så du får kikket litt på motoren. Da får du jo et inntrykk av hvordan resten av båten er i bruk også Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 hvor motoren ble belastet relativt hardt Du hadde ikke fått gått på fullt med min motor uten at den hadde vridbare propellvinger og jeg selv fikk styre stigningen. Den blir trolig hardere belastet enn når den går fri. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Dette bør være greit. Men, du kommer ikke til å oppnå fullt turtall ved denne måten, utover det så får du testet motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 5.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Bare pass på at det ikke er for grundt slik at propell roter opp for mye slam og dritt som tetter kjøling. Auuu... Temmelig grunnt, og sandbunn... Bør jeg styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Bare ta med en lykt så du får kikket litt på motoren. Lykta må vel med uansett. Går ut fra at det er mørkt ved testing ved kai. Hvis ikke så skal det jo ikke mer enn en halvtime til havs til for å satt maskineriet på prøve... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.