oeholt Startet 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2011 (redigert) Hei. Mye av sesongen i år ble ødelagt ved at jeg etter sjøsetting i mai aldri fikk opp turtall på babord motor. Jeg fikk så vidt jobbet båten opp i plan, med trimming og flaps, men dette tok laaannggg tid. Jeg hadde to båtverksteder på jobben, mye ble gjort men jeg måtte for to uker siden ta opp båten på land for vinteren uten at dette var ordnet. Er det noen som kan komme med tips om hva som kan være feil slik at jeg kan få dette fikset i løpet av vinteren-vår? Her er beskrivelse av motorer, båten og de feil og reperasjoner som er gjort uten forbedring: 2 x Volvo Penta A 31 PA (150 hk) 1997 modell. Montert i Fairline 29 Targa, vekt ca 4200 kg. (Ingen elektronikk på denne motor) Er nok litt små motorer til denne båten? Men det er de som sto i da jeg kjøpte den i fjor. Feil med babord motor: Har ikke kraft etter 2200 omdreininger. Skjer ikke noe i det rommet hvor Turboen skal gi økt kraft. På den andre motor kobler turboen inn etter ca 2 sek og kraft øker motoren opp til ca 3000 omdreininger. Kan bruke flaps og svært sakte få båten opp i plan. Babord motor henger etter med 500 omdr. i forhold til Styrbord. Feilsøking og reparasjoner som er gjort uten at det har hjulpet: Skiftet begge dieselfiltre og luftfilter Kjørt diesel rett på dieselpumpe fra kanne Tatt ut dieselpumpe, sendt denne inn til verksted, pakket om og sjekket i orden. Tatt ut dysene, sendt inn til verksted, sjekket til ok *Sjekket kompresjon (30-32 på alle fire) - Motsatt motor 30) *Sjekket ventilene Turbotrykket ble på verksted mål til dårlig, tok ut begge turboer på begge motorer, levert inn på turboverksted, manuelt sjekket og de mente avstand mellom turbin og turbohus (tæring i gods i huset) var for stort, mistet luft. * Byttet turbo, (byttetturbo) fikk dog turboer til KAD 32, skulle være med samme turbin men med større hus. Ingen problem i henhold til turboverkstedet. * Tatt ut, renset og sjekket intercooler, var lekkasje i pakning overgang fra turbo, hjalp ikke. * Ikke sjekket tubotrykket etter å ha satt inn ny turbo. * Sjekket at det ikke er tett for eksosen i drevet, ok Står helt fast nå. Kan det være fødepumpa som ikke gir nok diesel? Kan det være så mye luft som blir borte i lekasjer etter turboen at den ikke gir nok luft til motor? Tar imot spørsmål og råd.... oeholt Redigert 5.Desember.2011 av oeholt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 her har du jo sjekket det meste, ja fødepumpa kan levere for dårlig mengde diesel, kan også være en sil i fødepumpa(om det er 4-5 skruer på toppen å skru av) men trur det bare er på de litt eldre motorene. bytte over fødepumper er ett tipps. eventuelt sjekke trykket med manometer på begge motorer. kan turbotrykket lekke ut mellom intercooler??(kansje måle turbotrykk igjen) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Har røykbegrenser blitt kontrollert.Dersom den henger.ikkje får trykk fra innsug får den ikkje nok diesel,til å få fult turtall . Sitér dette innlegget Link to post
oeholt Svart 5.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Hei. Her var jo allerede noen forslag. Hvor sitter røykbegrenseren? Skal sjekke om det er 4-5 skruer på toppen av fødepumpa i løpet av noen dager. Takk så langt, Andre forslag og muligheter som andre tenker på eller kan kommentere? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Røykbegrenseren sitter i toppen på dieselpumpa.Det går ein tynn slange frå innsug til denne Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 får du fullt turtal når båten er i plan?? eller ligger den under på turtal da også?? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 (redigert) Hei, Du må jo måle turbotrykk etter at du har montert turboene igjen, det er en del av jobben, enten det er dieselpumpe eller turbo som har vært byttet..her har begge deler vært av.. Redigert 6.Desember.2011 av Høvding (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Siden problemet er det samme med ny turbo er dieselsystemet trolig synderen. Kryssbytt fødepumper. Sjekk også eksosdelen nøye, er det innsnevring e.l. i denne blir mottrykket for høyt og turboen gir lite effekt. Sitér dette innlegget Link to post
oeholt Svart 6.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Hei igjen. Båteieren er tilbake. Nei jeg får aldri opp turtallet på babord motor. Den mangler 500 omr i forhold til styrbord. Konsekvensen av dette er at styrbord når båten går opp av vannet øker til ca 3500 omr (på maks turtall da) mens babord klarer knappe 3000 omr. Båten går da i svakt plan (ca 21 knop)Styrbord blir da ganske varm etterhvert da den tar mye av jobben for å holde båten i plan. Babord er slapp og henger bare etter... Normalt skal begge motorer gjøre ca 3800 omr og båten gjorde forrige sesong ca 30 knop på full fart. Jeg skal bytte fødepumper og teste turbotrykket så snart jeg får båten på vannet igjen (innen påske). Vet noen hva turbotrykket skal være på disse motorene? Hvor mener Hanto 1 jeg kan sjekke eksosdelen nøye? Bak i drevet eller i manifoiler eller..? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Mener i fra eksosbend - overbord. Dette er nærmest hypotetisk, men er det avleiringer eller annet som øker eksosmotstanden så synker effekten. Har vært ute for "igjengrodde" eksosbend og delaminerte eksoslanger som skaper trøbbel ( på andre motorer) Grunnen til at "turbo" effekten/ draget ikke kommer skyldes mangel på luft, diesel eller høyt mottrykk på eksos. Sitér dette innlegget Link to post
VPbruker Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 sjekk denne linken: https://baatplassen.no/i/topic/16443-volvo-penta-3x4x300-serien/ Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 funnet noe mere her?? Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Funnet ut noe mer? Har akkurat samme problemet så jeg er veldig spent på om du finner ut av dette Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 har ikke noe problem jeg, er bare generelt nyskjerrig :) Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Tenkte mer på om trådstarter hadde funnet endelig ut av hva som var feil, for jeg har akkurat samme problemet med mine maskiner Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hvis det er kompressorer på motorene kan det være den magnetventilen rett under gasswiren som ikke slår inn, da er det sannsynligvis bare en justering. Sitér dette innlegget Link to post
oeholt Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hei igjen. Det er båteieren som er tilbake. Jeg har ikke funnet ut av problemet. Begynner å bli bra fortvilet. Det jeg har gjort denne sesongen er følgende: Byttet fødepunper mellom motorene og skjekket at alt var ok etter fødepumpe og frem til dieselpumpe. (som var reparert på verksted i fjor, ikke feil på denne men pakket om) Har også hatt reperatør fra dieselpumpeverkstedet som har skjekket røykbegreneseren/membarn der som er ok, han justerte opp dieseltilførselen mye ut at dette hjalp.Han mener derfor at det ikke er feil med dieseltilførsel men i eksosen Jeg har også byttet om dieseltilførsel fra tank til fødepumpe. Heller ikke hjulpet. Har satt på trykkmåler rett etter turboen, ingen trykk allerede der, heller ikke frem til dieselpumpe. Har som sagt også kmpresjonstestet motoren, kjørt begge uten oljelokk forå kjenne om det kan være gjennomslag i motorer. De oppfører seg helt lokt, ingen mere luft kommer ut av den "syke" motor. Har snakket med flere andre om dette, men alle er tomme for forslag. Har lest på dette forum at andre har målt tempraturen på eksosen, burde jeg gjøre det og hva sier dette. Til vedkommende som spurte om det er kompressor på disse motorer, så er det ikke det. Noen forslag fra dere der ut tas imot med stort TAKK, dersom det redder denne sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 vi får følge med på denne https://baatplassen.no/i/topic/92584-hjelp-vp-ad31-mangler-turtall-og-krefter/ begge to og se om vi finner ut av dette. Hørte et tips om at den S formede slangen på drevet. Den som er innimellom belgene kunne være gjengrodd, vet ikke om du har sjekket dette Sitér dette innlegget Link to post
oeholt Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Mener du kjølevannsslangen? Vi får følge med om noen høre om andre har svar. Leste om dine problemer på din link også. Tvi, Tvi Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Babord motor klarer altså ca 3000rpm på bånn skaft og har da ikke turbotrykk? Får du temperatur på motoren? Hvis turboen er iorden og du ikke får trykk er det fordi det ikke er noe eksostrykk. Tett eksos er lite sannsynlig men dog en mulighet, manglende drivstofftilførsel er mere sannsynlig. Får du fullt turtall i fri? Og har du kjørt med drivstofftilførsel fra separat tank? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 (redigert) Når det gjelder tilførsel av drivstoff så skal fødepumpen alltid levere overskudd, uansett belastning. Det overskytende blir da tilbakeført via en overstrykksventil tilbake til drivstofftank sammen med diverse lekkolje fra brennstoffventiler, HP-pumpe. En enkel måte å sjekke at problemet ikke skyldes drivstofftilførsel er derfor å overvåke returen til tanken. Finn felles retur og monter en gjennomsiktig slange slik at du kan se retur-oljen. Overvåk denne når du belaster motoren fullt. Om du har "flow" ved full belastning så kan du se bort ifra drivstoff-føde problematikken. Om derimot retur-oljen opphører å renne så har du et drivstoff fødeproblem ! Det kan jo også være at overtrykksventilen har en knekt fjær eller henger slik at HP-pumpen ikke får det fødetrykket det trenger. For å sjekke kan du midlertidig montere et manometer på fødekretsen for å sammenligne fødetrykk med den andre motoren som tydeligvis fungerer slik den skal. Om der er mangel på lufttilførselen så vil motoren begynne å forbrenne urent og du vil få svart røyk ut eksosen. Om der ikke er antydning til svartrøyk så kan du også utelate evt. luft-tilførsels-problematikken. Nå er jo noen av disse motorene levert med eksosbrems etter turbolader. Dvs. et solenoid operert spjell med innsnevring for å "bremse" eksosen for å forhindre røyk ved tomgangskjøring. Nå er vel din motor en -P motor så jeg går utifra at denne funksjonen er utelatt på de seneste versjonene av denne motortypen !? Ellers så leser jeg at du har prøvd det meste for å løse problemet ! Lykke til !! Bjørn Redigert 20.Juni.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Henrik L Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Har du utelukket at redusert turtall skyldes dieseldyr på tanken som tetter filter osv? Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 oeholt ja jeg mener nok kjølevannslangen. Sitér dette innlegget Link to post
oeholt Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Hei. I og med at jeg har normal drift på styrbord motor og det kommer fra samme tank, samt at jeg etterpå har byttet om slanger fra tank til fødepumpe, er vel dieseldyr til en motor utelukket som årsak? Til Bjørn; I og med at jeg i vinter byttet om fødepumpene og den som sto på babord motor nå syntes å virke som normalt på styrbord motor er vel kanskje også fødepumpen utelukket? Jeg skal prøve ut det med gjennomsiktig slange på returen. Bør jeg montere gjennomsiktige slanger fra begge dieselpumper til der de møtes i en felles slange tilbake til tank? Slik at jeg kan se om de oppfører seg forskjellig i returen? Jeg vet ikke om også trykket i fødekretsen er utelukket, og slik sett at jeg ikke trenger å sammenligne dette da som sagt fødepumper er byttet om? Ja det er en AD 31p motor, og sånn jeg har forstått er disse uten spjell til eksosbegrensning. Er det ikke slik at røykbegrenseren i dieselpumpa her har tatt over den funksjonen som spjellet hadde? Til Dieseldahl: Jeg får bare babord motor opp i 2200 rpm, uten noe turbotrykk. Frem til dette oppfører begge motorer seg likt. Etter dette er det ikke mere kraft i babord motor selv med fullt gasspådrag. Det bygges ikke opp noe trykk opp i turbinen slik som på den andre motor etter dette, eller dersom jeg kjører de hver for seg. Hvis jeg presser båten opp med flaps og full gass på styrbord motor (med turbotrykk der) får jeg båten opp i ca 20 knop. Styrbord motor går da opp til ca 3500 rpm, babord motor henger etter på turtallet som også øker men ikke høyere enn snaue 3000 rpm, og fortsatt uten turbotrykk. Presset på styrbord motor blir da stort, og det er denne som får økt temperatur som stiger opp mot 200F. Babord motor blir ikke varm. Jeg kan heller ikek under slike kjøringer se svart røyk fra noen av motorene. Har jo drev, men allikevel burde jeg vel som flere sier sett svart røyk dersom den får nok diesel. Har som sagt nå byttet om slanger og fødepumper og skjekket ut rør og byttet filter frem til dieselpumpe. Kjørte også fra kanne inn på fødepumpe i fjor uten at det hjalp. Ja jeg får fullt turtall med motoren i fri. Jeg har hatt dieselpumpe inne til skjekk, ompakking og stesting av dysene hos Minges Universalservice i Trøgstad. Roy der her har etterpå skjekket at dieselpumpa fungere på båten. Han sier at dieselpumpa og dysene er i orden. Har allikevel nå vært inne på å bytte om dieselpumper på motorene for også å utelukke at de ikke har oversett noe. Er det noe de kan ha oversett eller ikke funnet ut av? Det var ikke jeg som tok ut pumpa da den ble sendt inn, er det mye jobb og komplisert å bytte disse om? (Er jo bare hobbymekaniker) Dette er IKKE lett å finne ut av, Mange sier at dersom det ikke ryker er det mangel på diesel. Føler at det meste på dieselsiden er utprøvd. eller? Har også skjekket ut eksos ut av båten, hatt av drev og lyst opp i eksosbend inn i båten opp til turbo. Tilsynelatende ikke tett. og denne fyller seg jo også med vann som normalt når den ligger utpå. Har temperaturen på eksosen før turbo noe å si for trykket og bør jeg måle om det er forskjeller her? Har det noen hensikt å ta av manifoilen for å seg om det er noe der? Feilen i fjor skjedde etter vinterlagring og svært kald vinter, kan dette være en årsåk som vi har oversett og ikke finner ut av? Tar gjerne imot andre tips eller ting jeg kan prøve ut eller nye ideer. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 ................ Til Bjørn; I og med at jeg i vinter byttet om fødepumpene og den som sto på babord motor nå syntes å virke som normalt på styrbord motor er vel kanskje også fødepumpen utelukket? Jeg skal prøve ut det med gjennomsiktig slange på returen. Bør jeg montere gjennomsiktige slanger fra begge dieselpumper til der de møtes i en felles slange tilbake til tank? Slik at jeg kan se om de oppfører seg forskjellig i returen? Jeg vet ikke om også trykket i fødekretsen er utelukket, og slik sett at jeg ikke trenger å sammenligne dette da som sagt fødepumper er byttet om? Ja det er en AD 31p motor, og sånn jeg har forstått er disse uten spjell til eksosbegrensning. Er det ikke slik at røykbegrenseren i dieselpumpa her har tatt over den funksjonen som spjellet hadde? Det er kun returen fra den "syke" motoren du trenger å sjekke. En annen måte å teste dette på, er å midlertidig montere et manometer i fødekretsen etter fødepumpe og finfilter. Du vil da fange opp også evt. variasjoner i fødetrykket ved full belastning. Er det kanskje mulig å montere på finfilterets luftenippel ?? Mindre "klin" enn å splitte felles retur fra begge motorene for å montere gjennomsiktig slange ! Når det gjelder røykbegrenser så var spjellet et forsøk fra VP å begrense tomgangsrøyken på de første generasjons 31-41 motorene. Etterhvert så kom B utgaven med bl.a. modifiserte stempler/foringer som ga bedre kompresjon og behovet for spjellet forsvant. P-utgaven er jo siste versjon av disse motorene, og skal således ha alle forbedringene allerede implementert. Dette eksos-spjellet hadde i sin tid til oppgave å begrense røyken ved tomgangskjøring. Den ladetrykkregulerte røykbegrenseren, som styrer regulatoren, har til oppgave å begrense røyk ved hurtig belastningsøkning (akselrasjon). De to har således ingenting med hverandre å gjøre.! Lykke til videre i søken på de savnede gampene ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.