Jump to content

Volvo Penta AD 31PA - Får ikke opp turtallet på babord motor.

oeholt

Recommended Posts

Utan att ha läst allt i denna tråd tänkte jag komma med ett tips. Har du kollat att laddluftkylaren är tät? Min hade ergat sönder i botten och läckte. Jag förstod det som att du har mätt turbotrycket under gång och att du saknar tryck men turbot är nytt. Utan laddtryck begränsas dieseltillförseln och motorn kan inte varva ur. Provtryck laddluftkylaren om du inte gjort det redan.

Hei.

Jeg henger meg med på denne tråden... Jeg har også samme problemet merklig nok. Jeg har 2 stk AD31B motorer, der jeg ikke får nok turtall til at turboene begynner å funke.. Ene motoren får 2000 omdr, og den andre gir seg på 1800omdr. Jeg har løst toppen på dieselpumpen, og akslingen på røykbegrenseren var fast... Fikk løyst den, men fortsatt ikke noe forandring.. Jeg skal nå sende inn dieselpumpene.

Men er spent med å følge med her og se om du finner ut av dette... Ser ut som ei smittsom syke dette..hehe

http://www.marinepar...0-23-19204.aspx

Det er er mye rar leamikk i en slik regulator/røkbegrenser, det kan jo tenkes den er blitt treg, har knekket noe, hull i membranen . . .

Er det helt sikkert verkstedet har sjekket denne funksjonen ?

En annen årsak kan være (delvis) tilgrodd rør/slange inn på regulatoren – for lite trykk på overside av membranen.

Røkbegrenseren slipper ikke på mer olje før innstillt turbotrykk er oppnådd. Så lenge motoren ikke ryker sort kan det bla. skyldes for lite brennstoff til å oppnå turbotrykket.

Luftboble i Bosch-pumpen, filtre, for lite matetrykk - knekt fjær på returventilen . . .

Mye synes sjekket allerede.

Kanskje prøve forsiktig med litt ekstra lufttrykk inn på begrenseren, sykkelpumpe kanskje ?

Mvh

Kaldfisk

Precis intercooler. Inga läckage i insug eller rör från turbot?

Hm det är vanligt att pinnen i rökbegränsaren som löper mot skruv (nr 29 se sprängskiss) kärvar/fastnar. För att kolla detta måste locket på rökbegränsaren bort och membranet med skruv och fjäder dras ut. Nästan i botten av huset finner du den ev. kärvande pinnen som löper i horisontell riktning. Pilla på den med skruvmejsel el dyl. Känn om den sitter fast. Smörj den. OBS kom ihåg hur skruv 29 är monterad gör markering med penna så den kommer tillbaka på samma sätt.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742700-23-929.aspx

Til Kaldfisk.

Jeg har forutsatt at Roy fra Minges Universal service i Trøgstad kan jobben sin.

Han reparerer alle pumper som kommer dit, sa at han stort så med engang når han åpnet dieselpumper om de var deffekt. Mente at min ikke var det, satte den sammen igjen med nye pakkninger. Testet etterpå, sa han.

Han har etterpå kommet og testet pumpa i båten, skjekket røykbegrenseren en gang til og mener det er i orden der.

Holder på med et par andre ideer, Hvis disse ikke lykkes, kan jeg ta på meg jobben med å bytte om dieselpumper da den andre i så fall viker.

Til Adeneo: Turboen er skiftet, riktignok overhalt bytteturbo, men da er vel de delene du nevner byttet ut og skjekket.

Hei igjen.

Da har jeg funnet feilen! Lørdag fikk jeg hjelp av en ny mekaniker.

Hans første tanke, siden jeg tross alt ikke har noe turbotrykk på babord motor og alt som er byttet og gjort, var at turboen ikke virket.

Som jeg har beskrevet foran så startet det med lavt turbotrykk på babord motor når jeg satte ut båten etter vinteropplag i fjor. Etter først å h testet ut de enkle tingene ble båten satt på verksted, og de hadde etterhvert forslag om at turboen ikke virket. De tok av begge turboene, da jeg tenkte at siden båten

var 13 år gammel var det like godt å bytte begge turboene.(valgte "bytteturboer, altså byttet mine to i to overhalte turboer som skulle være like bra som nye!!!) Overraskelsen var stor når babord motor forsatt ikke fungerte etter turbobytte. Mens styrbord fortsatt fungerte som normal.

Vi trodde da vi ikke hadde funnet feilen, og som jeg har beskrevet har jakten på feilen pågått i et år. Nesten alt er gjort uten å finne feilen, og utgangspunktet har da vært at tuboene er det ikke, siden disse er byttet.

Etter råd om å skjekke turboene mot hverandre, satte jeg av lørdagen til å bytte om turboene. Underveis oppdaget jeg også at den ene o-ringen på røret mellom turbo og intercooler manglet. Kunne dette være hele årsaken?

Jeg byttet alt som jeg måtte ta av fra styrbord motor til babord motor,

Og satte det motsatt.

Etter det dro svoger jeg ut på prøvetur. Det samme problemet hadde NÅ byttet motor sammen med turbobyttet.

Først tenkte vi at det like godt kunne være den manglende o-ring med luftlekasje

som var årsaken, men i dag har jeg satt inn o-ring på styrbord motor (den som nå ikke er god) og kjørt uten o-ring på babord motor. Fortsatt det samme, nå får jeg turbotrykk fortsatt på babord motor og ikke på styrbord.

ALTSÅ det er den innkjøpte overhalte og påstått testet turbo fra turboverksted som ble påmontert ifjor som ikke virker. Siden jeg byttet begge i fjor er det jo også ganske utrolig at den dårlige turbo havnet på babord motor, slik at vi trodde at vi ikke hadde funnet problemet og jeg har holdt på med dette i et år.

Turboen er nå tatt av og jeg skal ha en alvorsprat med leverandøren av denne i morgen. Håper å få på plass en ny turbo i løpet av uken og snart starte

båtferien.

Takk for all hjelp og tips og jeg har lært mye om båtmotorene, dieseldrift, luftilførsel m.m., som kommer til nytte i årene fremover.

Hei

Det var godt å lese at synderen nå var funnet. Ønsker deg lykke til med løsningen. Takk også for at du midt i frusterasjonen ikke ga opp og delte den langdryge prosessen med oss. Vi er nok flere som har lært noe av denne historien :-)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...