Jump to content

Mermaid marine (ford2715e, ford dorset) girkasse.

TellusTellus

Recommended Posts

Hei godtfolk,

Har en båt med det jeg trodde var en "vanlig" ford 2715e med en borg wagner girkasse. Leste gjennom manualen til 2715 motoren og det var noen ting som ikke stemte. Bak på motoren mot girkassa står det med store bokstaver "mermaid marine engines" og etter et søk på nettet fant jeg ut at mermaid brukte ford som basismotor og gjorde noe med motoren før de solgte den videre. Muligens marinisering.

På min motor er det bowman varmeveksler og oljekjøler.

Nå finner jeg ikke ut hvilken girkasse jeg har og jeg vet ikke hvilken olje jeg skal fylle på girkassa.

Kan jeg fylle med dexron 3 og være safe? Eller er det forskjellige typer olje til forskjellige typer girkasse?

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Det er godt å se at mange har peil/erfaring med disse typene motor.

Det er desverre klin umulig å ta et normalt bilde av girkassa side den er gjemt under slanger/batteri/kjølere osv...

dsc_0019.jpg

Men jeg fikk bilde av en plate jeg fant inne på girkassa.

dsc_0022.jpg

600303 60080

31QSVR1.5

Såvidt jeg kan se på bildet. Kommer ikke til den plata uten kamera.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

søkk forkjølt sto jeg opp nå for å få en kopp te. Natten ble mange hakk bedre etter kloke hoder her inne fant ut hvilken gitkasse jeg har.

Tusen takk til flinke sjeler her inne på baatplassen!

"Dette er vel en PRM 310 gearkasse med utveksling 1:1,5. Den plata med de 10? skruene står vel på skrå?"

Ja den plata står på skrå. imponert overe husken til enkelte her inne :)

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Da må du for all del bruke motorolje. Er du i tvil kan du ringe Halaas & Mohn i Kristiansund.

Min PRM 401 girkasse fikk ATF-olje etter at den ble overhalt (kostnad ca 20000,- + montering). Etter kun få timers bruk begynte den å slure. I følge Halaas & Mohn kunne sluringa skyldes feil olje. Jeg tror det var noe med at med ATF-olje, så ville girkassa ikke få opp så høyt trykk som den skulle og dermed slure.

Min girkasse måtte overhales på nytt. (Verkstedet tok desverre ikke ansvar for dette.) Antakelig var det ikke bare feil olje som var feilen. Jeg tror heller ikke verkstedet hadde "sjimsa" den riktig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...