TellusTellus Startet 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2011 Hei godtfolk, Har en båt med det jeg trodde var en "vanlig" ford 2715e med en borg wagner girkasse. Leste gjennom manualen til 2715 motoren og det var noen ting som ikke stemte. Bak på motoren mot girkassa står det med store bokstaver "mermaid marine engines" og etter et søk på nettet fant jeg ut at mermaid brukte ford som basismotor og gjorde noe med motoren før de solgte den videre. Muligens marinisering. På min motor er det bowman varmeveksler og oljekjøler. Nå finner jeg ikke ut hvilken girkasse jeg har og jeg vet ikke hvilken olje jeg skal fylle på girkassa. Kan jeg fylle med dexron 3 og være safe? Eller er det forskjellige typer olje til forskjellige typer girkasse? Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
jonn Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Hei, kom med bilder, da ser vi ka slags girkasse du har. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Det er ikke alle gear som bruker dexron olje. Det bruker å være et skilt på gearet som viser hvilket gear du har. Skiltet er sikkert bare overmalt. Som jonn sier, bilder hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 På ZF giret mitt skal det kun brukes mineralsk 30 olje (motorolje), så vær forsiktig med å fylle olje føre du vet hva som skal på!! Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
finnmarken Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Vel, jeg har en Ford 2728T med PRM-gir. Denne skal også ha vanlig mineralsk motorolje 15-40. Denne girkassa ble overhalt på verksted. På verkstedet fylte de på ATF-olje. Dette mente de var riktig fordi. De trodde/mente jeg hadde Borg Warner gir. Så ja, pass på Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 7.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Det er godt å se at mange har peil/erfaring med disse typene motor. Det er desverre klin umulig å ta et normalt bilde av girkassa side den er gjemt under slanger/batteri/kjølere osv... Men jeg fikk bilde av en plate jeg fant inne på girkassa. 600303 60080 31QSVR1.5 Såvidt jeg kan se på bildet. Kommer ikke til den plata uten kamera. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
TellusTellus Svart 7.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Her er et bilde fra andre siden. Kanskje den rara saken som tikker ut fra girkassa kan være et hint til noen glupe hoder. Den fant jeg ikke i velvet/borg warner manualen. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
jonn Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 (redigert) Hei, merkelig, har du et bilde bak veggen? i enden av giret? eller står det noe der veggen er? Ser det har en utveksling på 1,5. Jeg har et Hurt 630 gir på min Sabb/Ford, det skal ha rød automatolje. Redigert 7.Desember.2011 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 (redigert) Dette er vel en PRM 310 gearkasse med utveksling 1:1,5. Den plata med de 10? skruene står vel på skrå? Redigert 7.Desember.2011 av TF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 (redigert) Har selv PRM 500 kasser til mine Ford 2725E motorer. De skal ha vanlig mineralsk motorolje. Ser ut som PRM dette Redigert 7.Desember.2011 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
tb55 Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Det er et PRM (new age) gir ja, og brukes med samme olje som motoren, fks min 30 eller 15-40 . Ved feil på disse girene kan en tvangskoble giret under den flate platen med lufterøret, nermest på første bilde . Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 8.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 søkk forkjølt sto jeg opp nå for å få en kopp te. Natten ble mange hakk bedre etter kloke hoder her inne fant ut hvilken gitkasse jeg har. Tusen takk til flinke sjeler her inne på baatplassen! "Dette er vel en PRM 310 gearkasse med utveksling 1:1,5. Den plata med de 10? skruene står vel på skrå?" Ja den plata står på skrå. imponert overe husken til enkelte her inne :) Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Nemo Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Det er bra at du har fått gode tips om hva gear du har. I fall du har bruk for informasjon om gearet, legger jeg ved en link til gearene PRM 160 og PRM 310. Workshop manual PRM 160/310 Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Da må du for all del bruke motorolje. Er du i tvil kan du ringe Halaas & Mohn i Kristiansund. Min PRM 401 girkasse fikk ATF-olje etter at den ble overhalt (kostnad ca 20000,- + montering). Etter kun få timers bruk begynte den å slure. I følge Halaas & Mohn kunne sluringa skyldes feil olje. Jeg tror det var noe med at med ATF-olje, så ville girkassa ikke få opp så høyt trykk som den skulle og dermed slure. Min girkasse måtte overhales på nytt. (Verkstedet tok desverre ikke ansvar for dette.) Antakelig var det ikke bare feil olje som var feilen. Jeg tror heller ikke verkstedet hadde "sjimsa" den riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.