BØstrøm Startet 7.Desember.2011 Del på Facebook Startet 7.Desember.2011 Har lest det jeg kommer over om kartplottere, multiplexere, boatranet og Ipad ombord i båt. For en som har brukt PC i arbeidssituasjon i årevis, men skyr installeringer og kabelspaghettien som eksisterer bak ethvert skrivebord,er det litt av en terskel og komme over. Tror snart jeg har "Knekt koden", men er jammen ikke sikker. Det er som å lære seg alfabetet på nytt, men baklengs, og ny betydning av alle lyder som i lykkelige skoledager var inndelt i kun 2 grupper - nemlig vokaler og konsonanter. Nå har vi AIS, C-map, transponder, NMEA, baud, Ipad,ETA, VMG, signalkabler med Out og in, VGA,3D, HD,VGA,BR24,USB, LCD, og noe nytt jeg leste idag "Turbo view. Dette åpner selvfølgelig for enorme muligheter. Da jeg vant en Ipad, har båt utstyrt med kartplotter som er moderne, men eldre instrumentering ellers, så jeg muligheten for å oppgradere litt. Med litt store barn er det jo umulig å få dem med på tur uten Facebook, og de mindre barna må jo ha litt dataspill mellom bading, krabbefiske og søvn. Trådløst ombord virker besnærende, men hvilket system skal man bygge opp? Boatranet med USB modem? Digital Yacht multiplexer? Eller er det mulig å ta inn internettet via Ipaden, og spre trådløst ombord med denne? Skal man virkelig ha all denne informasjonen trådløst ombord, eller lønner det seg å kable all instrumentering, og la det trådløse ta hånd om underholdninga? Foreløpig har jeg VHF som har innebygget AIS som er linket på kartplotter i cockpit. En mindre GPS står i bestikken, og gir GPS signal til VHF og kartplotteren oppe. Radar er en Furuno av eldre type, og henger ikke på noe annet. Relativt stor TV skjerm i salongen, som jeg gjerne skulle hatt kartbilde på. Kartplotteren min har ikke videoutgang, så spørsmålet er om Ipaden kan gi bilde til TV skjermen. Den har VGA inngang(tror det heter det?)Ville vært gøy å skrelle poteter nede, mens jeg kunne holdt ett øye på rormann via TV skjermen. Er det andre som går rundt i denne jungelen, og har gode ideer? Jeg koster gjerne på noe utstyr for å oppgradere ombord, men vil nødig blokkere, eller investere feil. Den relativt nye kartplotteren er ett eksempel på nettopp det (ikke videoutgang) og jeg innser at den kanskje må byttes ut for å bygge ett nyttig system ombord. Hvilken leverandør er best for å levere internett via mobilnettet? Noen som har synspunkter, Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Er helt i startgropen med samme problematikk som deg, dog med ganske skrapt budsjett og avhengig av endel billige DIY-løsninger. 1) Internettforbindelse: Har hatt 2 telefoner (tvillingkort) med 3G (fri bruk). Den ene satt opp som wifi hotspot, noe som er veldig enkelt med Android, litt mere kronglete (synes jeg) med IOS. Det virker som det er en grense på 2 brukere. Flere klarer ikke å komme opp på nett. Jeg har brukt denne løsningen ett års tid på hytta, og regner med den burde fungere greit i båten også. Jeg bruker Netcom, men har inntrykk av at Telenor har noe bedre dekning. 2) GPS: Selv om det kanskje kompliserer, er det jo av sikkerhetsmessige grunner veldig greit å ha flere GPSer ombord, og ikke et eneste sammenkoblet system. Jeg planlegger å bruke hovedkortet fra en eldre stasjonær PC, og bygge om til båtPC. Den har jo de skjermutgangene du trenger. Om du velger en egen pcløsning med openCPN under dekk, kan du vel splitte AIS-signalet fra Vhfen? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Siden du BØstrøm allerede har Ipad så er det trådløse nettet godt på vei allerede vil jeg tro. For mener den har samme funksjonene som iphone. Og da kan en koble ipad'n opp på en del forskjellige måter litt avhengig av om en har 3G eller ikke. På min iphone får jeg internett via SIMkortet, og kobler PC opp mot iphone for å surfe. Mener å lest at den godtar å være axcess-point for opp til 4 PC'er samtidig. Jeg har kun prøvd en til nå. Kan også få nett via Wi-Fi, og koble PC til via kabel. Har ikke prøvd å bruke iphone som WiFi tilkobling mot et nett, også la den være ruter for flere enheter videre. Siden disse enhetene da har WiFi og en like gjerne kan koble de direkte opp mot WiFi kilden uten å gå via apple produktet. Bluetooth delen går like fint å koble seg mot å få nettilgang, men her blir det kun en enhet av gangen mener jeg. Kombinasjon av alle går også fint. Om du ikke har Ipad med 3G så vil jeg tro du kun trenger en Iphone med 3G, også koble den opp mot Ipad og få internett/nettverk med alle muligheter. Eneste kjedelige er at den kun har en kanal for mobilnettet. Så under samtaler faller internett delen ut så lenge en ikke bruker Skype til å snakke. Nå har jo Apple TV boksen WiFi. så hvordan den lar seg bruke i kombinasjon med de over opp i mot en TV kjenner jeg ikke til. Hater Itunes, men elsker apple funksjonaliteten utenom. Men en bør undersøke litt om enhetene fyller ditt behov. For plutselig er det en kombinasjon du vil ha som plutselig ikke det er åpnet opp for. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
GeirT Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Jeg bruker trådløst nett kun til underholdning/email. Bruker ICE router. Navigasjons elektronikk og seil instrumenter er koplet sammen på kablet opplegg med en kombinasjon av NMEA 0183 og SIMNET. Dette inkluderer GPS og AIS signal til plotter ute og en miniatyr PC (QBOX) inne. PC'en inne får GPS/AIS på samme port fra AIS transponderen. Kjører OpenCPN kartprogram på PC inne og skjermen er LED TV som henger på en sving-arm over kartbordet. PCen er koplet til ICE routeren og er derfor tilgjengelig til å bli fjernkjørt fra nettet ombord eller fra internet om det skulle være ønskelig. Da har jeg således 2 uavhengige kart systemer - plotter ute og PC inne. Autopiloten kan få signal fra 3 valgbare kilder. Plotter ute, PC inne eller fra en Furuno GP-32 GPS som også har rute/waypoint funksjoner. Den siste kan brukes til nav. og drift av autopilot mens alt annet kan slås av for å spare strøm. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
BØstrøm Svart 8.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Nyttige synspunkter alt sammen. Jeg skal dykke ned i materien en gang til, og holde dere informert om hva jeg ender opp med.Jeg innser selvfølgelig at det er mange muligheter, og millioner av kombinasjoner er mulig her. Derfor er det ekstra nyttig å høre på andres erfaringer. Ipaden er forøvrig 3G. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Hei jeg ble Ipad eier i går og er lykkelig Iphone eier fra før! Jeg har en ganske bra Asus bærbar med ICE modem, men nå fremmover kommer jeg nok til å ha med bare Ipaden på hytta og i båten. Har 3G og wi-fi på den. Den kommer til å bli et fint suplement for Kartplotteren også. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
nimba Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 så spørsmålet er om Ipaden kan gi bilde til TV skjermen. Den har VGA inngang(tror det heter det?)Ville vært gøy å skrelle poteter nede, mens jeg kunne holdt ett øye på rormann via TV skjermen. Noen som har synspunkter, Kartbilde fra Ipadèn kan fint distrubieres til byssen med et enkelt adapter... Når det gjelder spørsmål rundt nettverk osv. ville jeg lest DENNE linken samt resten av innholdet, kansje du blir noe klokere ?? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Jawik Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 3G dekning er jo fint dersom en oppnår dette hele tiden, men en må nok finne seg i at det er 2G en ender opp med mange steder langs vår kyst. Håpet er jo at hele kysten skal oppleve minst 3G dekning, men det ser fortsatt ut til å ta sin tid. Og 2G kan medføre at poden hiver far over bord eller går i land Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bliss X Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Noen som har synspunkter, Ja. Her er mine synspunkter (kortversjon): Jeg ville ikke blandet sammen underholdningsutstyr og navigasjons/sikkerhetsutstyr. Jeg ville ikke engang tenkt i de baner. Se på det som to helt separate ting. For nav/skikkerhet så tenk kun nav/sikkerhet og gi blaffen i videoutganger og andre ting du ikke trenger for å operere skuta. Det eneste som teller er at du har solid utstyr riktig montert, av god kvalitet og som du kjenner godt og kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Helt enig med bliss x! hos meg bruker jeg kartplotteren fra Garmin og papirkart til navigasjon. men Ipaden vil være et suplement for oversiktsview eller om andre enn skipperen vil følge med på kart! bærbarPC med modem og Ipad vil bare bli brukt til underholdning ja Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.