puteunderarmen Startet 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2004 skal lade to fritidsbatterier på 115 Ah. kan jeg kople de sammen ved lading eller må jeg lade de hver for seg? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 lad de sammen, enkelt og greit. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
puteunderarmen Svart 28.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 lad de sammen, enkelt og greit. Suzuki hmm, leste nemlig en plass at jeg måtte sette de i serie og øke spenningen tilsvarende, men fant ikke noen god forklaring hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 skal lade to fritidsbatterier på 115 Ah. kan jeg kople de sammen ved lading eller må jeg lade de hver for seg? Du kan gjerne lade dem sammen. Har du en liten lader kan det imidlertid ta svært lang tid å toppe dem. Sjekk syrevekten for å verifisere at batteriene er toppladet før du anser deg ferdig med ladingen. Jeg lader 6 stk. 110Ah batterierer sammen, men har en tre trinns lader på 24V/55A, så det går veldig bra. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Gerhard Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 hmm, leste nemlig en plass at jeg måtte sette de i serie og øke spenningen tilsvarende, men fant ikke noen god forklaring hvorfor.Baterier kan gjerne lades sammen. Problemet kan komme dersom du stopper ladingen og ikke kobler de fra hverandre. Dersom to baterier er koblet sammen, ikke lades og ikke er like er det ikke bra. Jeg vet ikke helt hva som skjer, men det er bl.a. sakt at det dårligste "trekker ned" det beste. Like, i denne sammenheng, betyr; samme fabrikat, samme model, samme batch, lik levetid og bruk. I praksis betyr det at de må stå sammen fra de er nye. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Baterier kan gjerne lades sammen. Problemet kan komme dersom du stopper ladingen og ikke kobler de fra hverandre. Dersom to baterier er koblet sammen, ikke lades og ikke er like er det ikke bra. Jeg vet ikke helt hva som skjer, men det er bl.a. sakt at det dårligste "trekker ned" det beste. Like, i denne sammenheng, betyr; samme fabrikat, samme model, samme batch, lik levetid og bruk. I praksis betyr det at de må stå sammen fra de er nye. Gerhard Ingar ( bla.a ) har gjordt flere undersøkelser på dette. Såvidt jeg har oppfattet er dette en seiglivet "urban legend" ( blir vel en slags technical legend ? ) Uansett - å lade de sammen går bra, og det går bra å bruke de sammen også. Jeg har ett startbatteri på 3 år sammen med et forbruksbatteri på 2 år i "batteribanken" min. Funker knall til forbruk det. Sikkert ikke perfekt, men jeg hadde nå disse batteriene .. Til start har jeg eget batteri.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mix Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 hmm, leste nemlig en plass at jeg måtte sette de i serie og øke spenningen tilsvarende, men fant ikke noen god forklaring hvorfor.hmm, kopler du 2stk. 12V batterier i serie, får du 24V, og må følgelig ha en 24V lader.Kopler du de i parallell blir det 12V lader, hvis det da er 12V batterier du snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Ingar ( bla.a ) har gjordt flere undersøkelser på dette. Såvidt jeg har oppfattet er dette en seiglivet "urban legend" ( blir vel en slags technical legend ? ) Uansett - å lade de sammen går bra, og det går bra å bruke de sammen også. Jeg har ett startbatteri på 3 år sammen med et forbruksbatteri på 2 år i "batteribanken" min. Funker knall til forbruk det. Sikkert ikke perfekt, men jeg hadde nå disse batteriene .. Til start har jeg eget batteri.. Suzuki Jeg skal ikke påstå at du tar feil, men jeg har opplevd å ødelegge et nytt batteri ved å koble deet i parallell med et gammelt med samme kapasitet. Tilfeldigheter?? Kanskje Ingar (og/eller abdre) må på banen med resultatene fra undersøkelsene? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
OT-flyktning Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Jeg skal ikke påstå at du tar feil, men jeg har opplevd å ødelegge et nytt batteri ved å koble deet i parallell med et gammelt med samme kapasitet. Tilfeldigheter?? Kanskje Ingar (og/eller abdre) må på banen med resultatene fra undersøkelsene? Kanskje ikke 100% hva du etterlyser, men allikevel:Om lading og utlading av parallelkoblete batterier - for båteiere med e-skrekk Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Kanskje ikke 100% hva du etterlyser, men allikevel: Om lading og utlading av parallelkoblete batterier - for båteiere med e-skrekk Jeg har ikke spesiell e-skrekk, som elektronikkingeniør som har arbeidet med strøm og spenning i 17 år, med spesialitet innen radar og analoge computere, ville det vært litt rart. Jeg kan medgi at jeg selv har benyttet slike systemer med vann for å forklare andre strøm og spennings forhold, men må vel innrømme at det duger ikke til stort annet enn det det er, en populærfremstilling. Noe av det du ikke har fått med her er blant annet batterienes indre motstand, som er endel av kretsen. Denne er ofte (alltid) forskjellig i to forskjellige batterier, og nettop det kan jeg se for meg vil gi kaos i kretsen. Om du tenker deg om ser du sikkert også det. Når det gjelder batterier og deres forhold til hverandre i en parallell/seriekobling har jeg alltid lært at man ikke skal blande kortene her, og har ved egen opplevelse erfart at ett nytt batteri var ødelagt etter en sesong sammen med et annet gammelt batteri. Problemer underveis var det også, naturlig nok. Etter det har jeg valgt å lytte til det jeg har blitt indoktrinert gjennom mange år, nemlig det, at om batterier skal kobles sammen, sålenge de ikke står i en krets hvor ladespenning påtrykkes, og de ikke belastes, må de være av samme fabrikat, ha lik kapasitet, og helst også stamme fra samme lott. Det siste tror jeg ikke personlig er så viktig, men det gjør jo ingenting når du allikevrl skal handle nytt. Sålenge jeg har fulgt disse reglene har jeg hatt et svært problemfritt batterisenario. Imidlertid er jeg villig til å revurdere mine erfaringer, hvis noen kan dokumentere at det jeg har lært og erfart er feil. Men da bør det være ved forsøk/undersøkelser som er realistisk og teknisk korrekt utført, og at de er utført på en måte som jeg kan akseptere som korrekt. En sammenligning med vannkanner er ikke av en slik art, og sier egentlig ingenting om hva som skjer når to batterier kobles sammen. Du må huske, Andreas, at i en strømkrets med et par batterier, er det både kjemiske og elektriske forhold som kommer inn i bildet, og disse er betydelig mere kompliserte enn vann som påvirkes av tyngdekraften. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ingar Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Ingar ( bla.a ) har gjordt flere undersøkelser på dette. Såvidt jeg har oppfattet er dette en seiglivet "urban legend" ( blir vel en slags technical legend ? ) Ja, ut fra de målinger jeg har gjort er det det. Snakker selvsagt ikke om å ha ett batteri med en død celle i parallell med ett nytt. Men at påstandene om at batteriene må være av samme type og alder ikke stemmer. Oppfordrer igjen de som tviler til å måle selv... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 (redigert) ..... Jeg kan medgi at jeg selv har benyttet slike systemer med vann for å forklare andre strøm og spennings forhold, men må vel innrømme at det duger ikke til stort annet enn det det er, en populærfremstilling. Nettopp. Og som sådan er forklaringen super!! For slike "strøm-kanonener" som f.eks deg, meg, Lars_H m.fl. er den kanskje ikke helt korrekt, men hvilken rolle spiller DET? Hovedsaken er at folk med "strømskrekk" skal danne seg en oppfatning hva det handler om. Plukker ut en viktig "brokk" fra Pirius´ innlegg: "... om batterier skal kobles sammen, sålenge de ikke står i en krets hvor ladespenning påtrykkes, og de ikke belastes, må de være av samme fabrikat, ha lik kapasitet, og helst også stamme fra samme lott." Dette er jeg tildels enig i. Ingar hevder å ha testet at dette ikke stemmer. OK. DEN diskusjonen skal jeg IKKE ta her, men noe som vi KAN gjøre (uten skade), er å ikke sammenkoble batterier hvis de IKKE står i en krets som enten LADER dem eller trekker strøm FRA dem. Redigert 29.Desember.2004 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Festina Lente IV Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Ja, ut fra de målinger jeg har gjort er det det. Snakker selvsagt ikke om å ha ett batteri med en død celle i parallell med ett nytt. Men at påstandene om at batteriene må være av samme type og alder ikke stemmer. Oppfordrer igjen de som tviler til å måle selv... Det kunne være interessant å høre hvordan du har utført målingene, og hvilke konkrete resultater det ga. Om det ikke er for mye jobb da. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
bliss X Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Lasse hevder å ha testet at dette ikke stemmer. Har jeg? Begynner å bli skikkelig glemsk jeg. Kan du huske når jeg hevdet dette ? Har riktignok vært opptatt av denne problematikken mang en gang, og går stadig med planer om å få utført en test, men jeg kan ikke huske å ha testet det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Det kunne være interessant å høre hvordan du har utført målingene, og hvilke konkrete resultater det ga. Om det ikke er for mye jobb da. http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...indpost&p=42432 Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...indpost&p=42432 Dette ser jo greit ut, men kanskje litt for enkelt? Er selvutladingen lik i begge batterier? Hvordan målte du selvutladingen? Er ikke det en utlading som skjer inne i batteriet, uavhengig om batteriet er tilkoblet noe som helst? Er det stømmen innen koblingen du måler? Men mest interessant av allt, hva skjer når du begynner og trekke strøm fra sammenkoblingen? Batteriene har jo garantert ikke samme indremotstand, og når du så belaster batteriene med for eksempel 5 - 10 A, vil de vel få forskjellig tømming. Du vil i alle fall få forskjellig spenning over de to batteriene (om de ikke var sammenkoblet) om strømmen fra begge er lik (Ohms lov). Jo mere strøm du trekker, jo større blir spenningsforskjellen. Men, kan to sammenkoblede batterier ha forskjellig spenning? Nei. Hva med den strømmen som må gå mellom batteriene for å utligne denne spenningsforskjellen? Hva skjer med strømmer mellom batteriene da, vil du da få en større utlading fra ett av batteriene som vil forårsake tømming av det andre, slik at batteribanken totalt sett får en raskere tømming? Jeg synes ikke et slikt senario ser spesielt greit ut, uten at jeg har foretatt målinger på en slik konstellasjon. Imidlertid, er indremotstanden i batteriene lik, da ser jeg ikke noe problem, om den individuelle selvutladingen også er lik. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ingar Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Dette ser jo greit ut, men kanskje litt for enkelt? Er selvutladingen lik i begge batterier? Hvordan målte du selvutladingen?Nei, den målte jeg ikke, kan heller ikke se at den er mulig å måle for en amatør... Og selvutlading og indre motstand mener jeg er irrelevant i denne sammenheng, det som er intr. er hvor mye strøm som går mellom batteriene. Vil dog ikke anbefale å la batterier stå parallellkoblet i en båt som ligger ubrukt i månedsvis uten vedlikeholdlading. Men ved normalt bruk mener jeg målingene viser at nevnte problemstilling er en myte. Men, kan to sammenkoblede batterier ha forskjellig spenning? Nei. Hva med den strømmen som må gå mellom batteriene for å utligne denne spenningsforskjellen?Det er jo dette som er myten, at strømmen som da vil gå mellom batteriene er så stor at det ene raskt vil bli utladet. Grunnen til at jeg tok opp dette er at jeg synes det er dumt hvis rykter skal føre til at folk ikke tør å koble ett nytt batteri inn i en eksisterende bank, fordi man har lest at man i et slikt tilfelle må bytte alle batteriene. Ryktene sier jo også at parallellkobling er skadelig ifm opplading, noe de fleste er vel nå er enige om er feil. Mange har sine bestemte oppfattninger om dette, men så langt vet jeg ikke om noen som har gjort som meg og virkelig målt hva som skjer... Det har vært endel myter ifm båt opp igjennom årene som KANSKJE har hatt sitt utspring i økonomiske interesser. Plastpest f.eks..... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Det har vært endel myter ifm båt opp igjennom årene som KANSKJE har hatt sitt utspring i økonomiske interesser. Plastpest f.eks..... Nei Ingar da. "ALLE" vet da at plastpest er superduperfarlig, og at de fleste båter som ikke har 14 lag 850 kr / liter HYPOXY med bismak pålagt av skjønne jomfruer hvert andre år, rett og slett går ned. Sporløst, med mann, mus, skipskatt og det hele. Eller kanskje ikke ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Nei Ingar da. "ALLE" vet da at plastpest er superduperfarligMan skal iallfall ikke gå mange år tilbake før dette var en opplest sannhet...Kanskje vi får starte en egen myte-tråd... En annen som faller meg inn er at Supercool bruker minst strøm... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 En annen som faller meg inn er at Supercool bruker minst strøm... Det har jeg ikke hørt, men Supercool kjøler iallefall best... Suzuki ps - la ut ØK: på et supercool. Ble bombardert av folk som ADVARTE mot denne. Både kjente og ukjente.. pps: bra ide med den oppfordringen om "legends" tråden. Noen som tar utfordringen... Forresten, utfordringen blir kanskje å bli enige om hva som er "legends" og ikke... DS Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Marwin Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Har jeg? Begynner å bli skikkelig glemsk jeg. Kan du huske når jeg hevdet dette ? Har riktignok vært opptatt av denne problematikken mang en gang, og går stadig med planer om å få utført en test, men jeg kan ikke huske å ha testet det. Sorry Lasse! Har rettet til Ingar. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
bliss X Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Sorry Lasse! Har rettet til Ingar. Puhhh.. Begynte å lure på om seniliteten hadde tatt helt overhånd her Jeg har tenkt å utføre et lite eksperiment her og trenger litt synspunkter: Har to gamle 60AH båtbatterier stående - ukjent årgang og forsjellig leverandør, man antagelig produsert på samme sted (samme batterikasse). Batteriene fant jeg på en pall med kasserte batterier utenfor et Volvo Penta verksted Jeg målte og snuste meg fram til to batterier som virket brukbare. Tenkte å gjøre følgende: 1. Lade opp begge batterier, og la dem få hvile et døgn. Deretter setter jeg på en belastning på f.eks 3 ampere på hvert batteri, og ser hvor mange timer dette kan stå på før batteriet er utladet. 2. Gjenta samme test (belastning 3A) , men med batteriene koblet sammen. Dersom Ah (batt 1) + Ah (batt 2) = Ah (batt 1 + 2) bør disse batteriene kunne brukes sammen. Spørmålet er hvor jeg bør sette grensa før jeg kaller batteriet / batteriene utladet. 11.8 - 11.9 volt? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 11.8 - 11.9 volt? Tja, - 11,5 kanskje ? Problemet er at spennigen ofte stiger litt etter at du fjerner belastningen. Men resultatene burde bli sammenlignbare, altså forholdet mellom1x60 vs 2x60. Min er hhv. 60 og 75 A. Funker det å.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Jeg har tenkt å utføre et lite eksperiment her og trenger litt synspunkter: Har to gamle 60AH båtbatterier stående - ukjent årgang og forsjellig leverandør, man antagelig produsert på samme sted (samme batterikasse). Batteriene fant jeg på en pall med kasserte batterier utenfor et Volvo Penta verksted Jeg målte og snuste meg fram til to batterier som virket brukbare. Tenkte å gjøre følgende: 1. Lade opp begge batterier, og la dem få hvile et døgn. Deretter setter jeg på en belastning på f.eks 3 ampere på hvert batteri, og ser hvor mange timer dette kan stå på før batteriet er utladet. 2. Gjenta samme test (belastning 3A) , men med batteriene koblet sammen. Du må vel ha 6A belastning i pkt 2 (eller 1.5 i pkt 1) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Tenkte å gjøre følgende:Problemet med parallell-kobling er at batteriene kan lade seg ut over tid. Dette vil ikke vises ved å teste på denne måten. Det du bør gjøre er: Koble de i parallell og sett på lading til de er helt oppladet. Kobl de fra hverandre og sjekk at spenningen er ca den samme på begge. Så kobler du (umiddelbart) et multimeter satt i 10A pos. mellom plusspolene. Så sjekker du etter en times tid hvor mye strøm som går mellom dem. Forbehold: Dersom ett av batteriene er totalt ødelagt (død celle) er det en risiko for at multimeteret ditt er historie når du kobler det inn for å måle strømmen. Men dette bør vise seg, både ved at du aldri får ladet dem opp, samt at spenningen vil være forskjellig når du skiller dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.