Jump to content

Lade batterier


puteunderarmen

Recommended Posts

skal lade to fritidsbatterier på 115 Ah. kan jeg kople de sammen ved lading eller må jeg lade de hver for seg?

Du kan gjerne lade dem sammen. Har du en liten lader kan det imidlertid ta svært lang tid å toppe dem. Sjekk syrevekten for å verifisere at batteriene er toppladet før du anser deg ferdig med ladingen.

 

Jeg lader 6 stk. 110Ah batterierer sammen, men har en tre trinns lader på 24V/55A, så det går veldig bra. :cool:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

hmm, leste nemlig en plass at jeg måtte sette de i serie og øke spenningen tilsvarende, men fant ikke noen god forklaring hvorfor.

Baterier kan gjerne lades sammen. Problemet kan komme dersom du stopper ladingen og ikke kobler de fra hverandre. Dersom to baterier er koblet sammen, ikke lades og ikke er like er det ikke bra. Jeg vet ikke helt hva som skjer, men det er bl.a. sakt at det dårligste "trekker ned" det beste.

 

Like, i denne sammenheng, betyr; samme fabrikat, samme model, samme batch, lik levetid og bruk. I praksis betyr det at de må stå sammen fra de er nye.

 

Gerhard

Link to post

Baterier kan gjerne lades sammen. Problemet kan komme dersom du stopper ladingen og ikke kobler de fra hverandre. Dersom to baterier er koblet sammen, ikke lades og ikke er like er det ikke bra. Jeg vet ikke helt hva som skjer, men det er bl.a. sakt at det dårligste "trekker ned" det beste.

 

Like, i denne sammenheng, betyr; samme fabrikat, samme model, samme batch, lik levetid og bruk. I praksis betyr det at de må stå sammen fra de er nye.

 

Gerhard

Ingar ( bla.a ) har gjordt flere undersøkelser på dette. Såvidt jeg har oppfattet er dette en seiglivet

"urban legend" ( blir vel en slags technical legend ? )

 

Uansett - å lade de sammen går bra, og det går bra å bruke de sammen også.

 

Jeg har ett startbatteri på 3 år sammen med et forbruksbatteri på 2 år i "batteribanken" min.

Funker knall til forbruk det. Sikkert ikke perfekt, men jeg hadde nå disse batteriene ..

Til start har jeg eget batteri..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Ingar ( bla.a ) har gjordt flere undersøkelser på dette. Såvidt jeg har oppfattet er dette en seiglivet

"urban legend" ( blir vel en slags technical legend ? )

 

Uansett - å lade de sammen går bra, og det går bra å bruke de sammen også.

 

Jeg har ett startbatteri på 3 år sammen med et forbruksbatteri på 2 år i "batteribanken" min.

Funker knall til forbruk det. Sikkert ikke perfekt, men jeg hadde nå disse batteriene ..

Til start har jeg eget batteri..

 

Suzuki

Jeg skal ikke påstå at du tar feil, men jeg har opplevd å ødelegge et nytt batteri ved å koble deet i parallell med et gammelt med samme kapasitet. Tilfeldigheter??

 

Kanskje Ingar (og/eller abdre) må på banen med resultatene fra undersøkelsene?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Jeg skal ikke påstå at du tar feil, men jeg har opplevd å ødelegge et nytt batteri ved å koble deet i parallell med et gammelt med samme kapasitet.  Tilfeldigheter??

 

Kanskje Ingar (og/eller abdre) må på banen med resultatene fra undersøkelsene?

Kanskje ikke 100% hva du etterlyser, men allikevel:

Om lading og utlading av parallelkoblete batterier - for båteiere med e-skrekk

Link to post

Kanskje ikke 100% hva du etterlyser, men allikevel:

Om lading og utlading av parallelkoblete batterier - for båteiere med e-skrekk

Jeg har ikke spesiell e-skrekk, som elektronikkingeniør som har arbeidet med strøm og spenning i 17 år, med spesialitet innen radar og analoge computere, ville det vært litt rart. Jeg kan medgi at jeg selv har benyttet slike systemer med vann for å forklare andre strøm og spennings forhold, men må vel innrømme at det duger ikke til stort annet enn det det er, en populærfremstilling. Noe av det du ikke har fått med her er blant annet batterienes indre motstand, som er endel av kretsen. Denne er ofte (alltid) forskjellig i to forskjellige batterier, og nettop det kan jeg se for meg vil gi kaos i kretsen. Om du tenker deg om ser du sikkert også det.

 

Når det gjelder batterier og deres forhold til hverandre i en parallell/seriekobling har jeg alltid lært at man ikke skal blande kortene her, og har ved egen opplevelse erfart at ett nytt batteri var ødelagt etter en sesong sammen med et annet gammelt batteri. Problemer underveis var det også, naturlig nok. Etter det har jeg valgt å lytte til det jeg har blitt indoktrinert gjennom mange år, nemlig det, at om batterier skal kobles sammen, sålenge de ikke står i en krets hvor ladespenning påtrykkes, og de ikke belastes, må de være av samme fabrikat, ha lik kapasitet, og helst også stamme fra samme lott. Det siste tror jeg ikke personlig er så viktig, men det gjør jo ingenting når du allikevrl skal handle nytt. Sålenge jeg har fulgt disse reglene har jeg hatt et svært problemfritt batterisenario.

 

Imidlertid er jeg villig til å revurdere mine erfaringer, hvis noen kan dokumentere at det jeg har lært og erfart er feil. Men da bør det være ved forsøk/undersøkelser som er realistisk og teknisk korrekt utført, og at de er utført på en måte som jeg kan akseptere som korrekt. En sammenligning med vannkanner er ikke av en slik art, og sier egentlig ingenting om hva som skjer når to batterier kobles sammen. Du må huske, Andreas, at i en strømkrets med et par batterier, er det både kjemiske og elektriske forhold som kommer inn i bildet, og disse er betydelig mere kompliserte enn vann som påvirkes av tyngdekraften.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Ingar ( bla.a ) har gjordt flere undersøkelser på dette. Såvidt jeg har oppfattet er dette en seiglivet

"urban legend" ( blir vel en slags technical legend ? )

Ja, ut fra de målinger jeg har gjort er det det.

 

Snakker selvsagt ikke om å ha ett batteri med en død celle i parallell med ett nytt.

Men at påstandene om at batteriene må være av samme type og alder ikke stemmer.

 

Oppfordrer igjen de som tviler til å måle selv... :smiley:

Link to post

  ..... Jeg kan medgi at jeg  selv har benyttet slike systemer med vann for å forklare andre strøm og spennings forhold, men må vel innrømme at det duger ikke til stort annet enn det det er, en populærfremstilling.

Nettopp. Og som sådan er forklaringen super!!

For slike "strøm-kanonener" som f.eks deg, meg, Lars_H m.fl. er den kanskje ikke helt korrekt, men hvilken rolle spiller DET? Hovedsaken er at folk med "strømskrekk" skal danne seg en oppfatning hva det handler om.

 

Plukker ut en viktig "brokk" fra Pirius´ innlegg:

"... om batterier skal kobles sammen, sålenge de ikke står i en krets hvor ladespenning påtrykkes, og de ikke belastes, må de være av samme fabrikat, ha lik kapasitet, og helst også stamme fra samme lott."

 

Dette er jeg tildels enig i.

Ingar hevder å ha testet at dette ikke stemmer.

 

OK. DEN diskusjonen skal jeg IKKE ta her, men noe som vi KAN gjøre (uten skade), er å ikke sammenkoble batterier hvis de IKKE står i en krets som enten LADER dem eller trekker strøm FRA dem.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Ja, ut fra de målinger jeg har gjort er det det.

 

Snakker selvsagt ikke om å ha ett batteri med en død celle i parallell med ett nytt.

Men at påstandene om at batteriene må være av samme type og alder ikke stemmer.

 

Oppfordrer igjen de som tviler til å måle selv...  :smiley:

Det kunne være interessant å høre hvordan du har utført målingene, og hvilke konkrete resultater det ga. Om det ikke er for mye jobb da.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Dette ser jo greit ut, men kanskje litt for enkelt? Er selvutladingen lik i begge batterier? Hvordan målte du selvutladingen? Er ikke det en utlading som skjer inne i batteriet, uavhengig om batteriet er tilkoblet noe som helst? Er det stømmen innen koblingen du måler? Men mest interessant av allt, hva skjer når du begynner og trekke strøm fra sammenkoblingen?

 

Batteriene har jo garantert ikke samme indremotstand, og når du så belaster batteriene med for eksempel 5 - 10 A, vil de vel få forskjellig tømming. Du vil i alle fall få forskjellig spenning over de to batteriene (om de ikke var sammenkoblet) om strømmen fra begge er lik (Ohms lov). Jo mere strøm du trekker, jo større blir spenningsforskjellen. Men, kan to sammenkoblede batterier ha forskjellig spenning? Nei. Hva med den strømmen som må gå mellom batteriene for å utligne denne spenningsforskjellen? Hva skjer med strømmer mellom batteriene da, vil du da få en større utlading fra ett av batteriene som vil forårsake tømming av det andre, slik at batteribanken totalt sett får en raskere tømming?

 

Jeg synes ikke et slikt senario ser spesielt greit ut, uten at jeg har foretatt målinger på en slik konstellasjon.

 

Imidlertid, er indremotstanden i batteriene lik, da ser jeg ikke noe problem, om den individuelle selvutladingen også er lik.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Dette ser jo greit ut, men kanskje litt for enkelt? Er selvutladingen lik i begge batterier? Hvordan målte du selvutladingen?

Nei, den målte jeg ikke, kan heller ikke se at den er mulig å måle for en amatør...

 

Og selvutlading og indre motstand mener jeg er irrelevant i denne sammenheng, det som er intr. er hvor mye strøm som går mellom batteriene.

 

Vil dog ikke anbefale å la batterier stå parallellkoblet i en båt som ligger ubrukt i månedsvis uten vedlikeholdlading.

Men ved normalt bruk mener jeg målingene viser at nevnte problemstilling er en myte.

 

 

Men, kan to sammenkoblede batterier ha forskjellig spenning? Nei. Hva med den strømmen som må gå mellom batteriene for å utligne denne spenningsforskjellen?

Det er jo dette som er myten, at strømmen som da vil gå mellom batteriene er så stor at det ene raskt vil bli utladet.

 

Grunnen til at jeg tok opp dette er at jeg synes det er dumt hvis rykter skal føre til at folk ikke tør å koble ett nytt batteri inn i en eksisterende bank, fordi man har lest at man i et slikt tilfelle må bytte alle batteriene.

Ryktene sier jo også at parallellkobling er skadelig ifm opplading, noe de fleste er vel nå er enige om er feil.

 

Mange har sine bestemte oppfattninger om dette, men så langt vet jeg ikke om noen som har gjort som meg og virkelig målt hva som skjer... :smiley:

 

 

Det har vært endel myter ifm båt opp igjennom årene som KANSKJE har hatt sitt utspring i økonomiske interesser. Plastpest f.eks.....

Link to post

Det har vært endel myter ifm båt opp igjennom årene som KANSKJE har hatt sitt utspring i økonomiske interesser. Plastpest f.eks.....

Nei Ingar da. "ALLE" vet da at plastpest er superduperfarlig, og at de fleste båter som ikke har 14 lag 850 kr / liter HYPOXY med bismak pålagt av skjønne jomfruer hvert andre år, rett og slett går ned. Sporløst, med mann, mus, skipskatt og det hele.

 

:rolleyes:

 

Eller kanskje ikke ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

En annen som faller meg inn er at Supercool bruker minst strøm...

Det har jeg ikke hørt, men Supercool kjøler iallefall best... :rolleyes:

 

 

Suzuki

 

ps - la ut ØK: på et supercool. Ble bombardert av folk som ADVARTE mot denne. Både kjente og ukjente..

 

pps: bra ide med den oppfordringen om "legends" tråden. Noen som tar utfordringen... Forresten, utfordringen blir kanskje å bli enige om hva som er "legends" og ikke...

 

DS

No boat needed..

Link to post

Sorry Lasse! Har rettet til Ingar.  :blush:  :blush:

Puhhh.. Begynte å lure på om seniliteten hadde tatt helt overhånd her :lol:

 

Jeg har tenkt å utføre et lite eksperiment her og trenger litt synspunkter:

 

Har to gamle 60AH båtbatterier stående - ukjent årgang og forsjellig leverandør, man antagelig produsert på samme sted (samme batterikasse). Batteriene fant jeg på en pall med kasserte batterier utenfor et Volvo Penta verksted Jeg målte og snuste meg fram til to batterier som virket brukbare.

 

Tenkte å gjøre følgende:

 

1. Lade opp begge batterier, og la dem få hvile et døgn. Deretter setter jeg på en belastning på f.eks 3 ampere på hvert batteri, og ser hvor mange timer dette kan stå på før batteriet er utladet.

 

2. Gjenta samme test (belastning 3A) , men med batteriene koblet sammen.

 

Dersom Ah (batt 1) + Ah (batt 2) = Ah (batt 1 + 2) bør disse batteriene kunne brukes sammen.

 

Spørmålet er hvor jeg bør sette grensa før jeg kaller batteriet / batteriene utladet.

 

11.8 - 11.9 volt?

Link to post

Jeg har tenkt å utføre et lite eksperiment her og trenger litt synspunkter:

 

Har to gamle 60AH båtbatterier stående - ukjent årgang og forsjellig leverandør, man antagelig produsert på samme sted (samme batterikasse). Batteriene fant jeg på en pall med kasserte batterier utenfor et Volvo Penta verksted Jeg målte og snuste meg fram til to batterier som virket brukbare.

 

Tenkte å gjøre følgende:

 

1. Lade opp begge batterier, og la dem få hvile et døgn. Deretter setter jeg på en belastning på f.eks 3 ampere på hvert batteri, og ser hvor mange timer dette kan stå på før batteriet er utladet.

 

2. Gjenta samme test (belastning 3A) , men med batteriene koblet sammen.

Du må vel ha 6A belastning i pkt 2 (eller 1.5 i pkt 1) :confused:
Link to post

Tenkte å gjøre følgende:

Problemet med parallell-kobling er at batteriene kan lade seg ut over tid.

Dette vil ikke vises ved å teste på denne måten.

 

Det du bør gjøre er:

Koble de i parallell og sett på lading til de er helt oppladet.

Kobl de fra hverandre og sjekk at spenningen er ca den samme på begge.

Så kobler du (umiddelbart) et multimeter satt i 10A pos. mellom plusspolene.

Så sjekker du etter en times tid hvor mye strøm som går mellom dem.

 

Forbehold:

Dersom ett av batteriene er totalt ødelagt (død celle) er det en risiko for at multimeteret ditt er historie når du kobler det inn for å måle strømmen.

Men dette bør vise seg, både ved at du aldri får ladet dem opp, samt at spenningen vil være forskjellig når du skiller dem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...