Jump to content

Lade batterier


puteunderarmen

Recommended Posts

Morsomt eksperiment :cool:

Det ALLER første du bør gjøre er å sjekke syrevekta på begge batteriene FØR du starter ladingen: Syrevekta bør være nogenlunde lik i alle cellene (i hvert av batteriene). Hvis en celle er dårlig / ødelagt i et batteri, blir det en dårlig test. :wink:

Deretter (ville jeg) lade batteriene hver for seg, for så å sjekke syrevekta igjen; Hvis avviket mellom cellene (i det enkelte batteri) fortsatt er nogenlunde lik, har du gode "testobjekt". Test-utlading av dem gjør du etter "standard metode" for å finne AH-tallet... (fast motstand og nedre spenning; Husker ikke tallene i farten.)

For å få enda bedre "avvik" ville jeg ha brukt et nyere batteri sammen med et gammelt...

Bruk ei DC-strømtang for å sjekke hvilken strøm som går FØR du setter inn et lite ampéremeter (ellers KAN du komme i skade for å kremere instrumentet.) :cryin:

 

Test nr. 2: Etter at begge batteriene er ladet fullt opp, paralellkoble dem med et ampéremeter mellom, og mål strøm og spenning (på begge) hver dag i et par uker (uten at batteriene er belastet på annen måte). Vil bli MEGET forbauset hvis det IKKE går strøm mellom dem!! :eek:

 

Dette blir spennende; Har alltid levd etter "den gamle regelen" vedr. paralellkobling av batterier. HVIS du får resultater som avviker fra DEN, kommer jeg til å engasjere meg sterkt! (Håper jeg slipper) :yesnod: Lykke til!!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Morsomt eksperiment :cool:

Det ALLER første du bør gjøre er å sjekke syrevekta på begge batteriene FØR du starter ladingen: Syrevekta bør være nogenlunde lik i alle cellene (i hvert av batteriene). Hvis en celle er dårlig / ødelagt i et batteri, blir det en dårlig test. :wink:

Deretter (ville jeg) lade batteriene hver for seg, for så å sjekke syrevekta igjen; Hvis avviket mellom cellene (i det enkelte batteri) fortsatt er nogenlunde lik, har du gode "testobjekt". Test-utlading av dem gjør du etter "standard metode" for å finne AH-tallet...  (fast motstand og nedre spenning; Husker ikke tallene i farten.)

For å få enda bedre "avvik" ville jeg ha brukt et nyere batteri sammen med et gammelt...

Bruk ei DC-strømtang for å sjekke hvilken strøm som går FØR du setter inn et lite ampéremeter (ellers KAN du komme i skade for å kremere instrumentet.) :cryin:

 

Test nr. 2: Etter at begge batteriene er ladet fullt opp, paralellkoble dem med et ampéremeter mellom, og mål strøm og spenning (på begge) hver dag i et par uker (uten at batteriene er belastet på annen måte). Vil bli MEGET forbauset hvis det IKKE går strøm mellom dem!! :eek:

 

Dette blir spennende; Har alltid levd etter "den gamle regelen" vedr. paralellkobling av batterier. HVIS du får resultater som avviker fra DEN, kommer jeg til å engasjere meg sterkt!  (Håper jeg slipper)  :yesnod:  Lykke til!!

Helt enig med deg Marwin.

 

En helt enkelt test er jo å lade ett nytt og et gammelt batteri (det er jo det vi er ute etter) i parallell, slik at de er helt oppladet begge. Koble de fra hverandre og la de stå en måned uten noe tilkoblet. Mål spenningen over batteriene. Er denne lik på begge batteriene er det grunn til å tro at Ingar har rett. Er spenningen ikke lik, ville ikke jeg koblet sammen to forskjellige batterier.

 

En annen ting Ingar, om du ikke ville la to batterier stå sammenkoblet i paralell over tid, hvordan kan det da fungere i en båt, skal du koble fra batteriene etter hver tur? Selv har jeg seks 110 Ah batterier ombord, så det blir ganske omfattende?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

hvordan kan det da fungere i en båt, skal du koble fra batteriene etter hver tur?

Det jeg skrev var "Vil dog ikke anbefale å la batterier stå parallellkoblet i en båt som ligger ubrukt i månedsvis uten vedlikeholdlading."

F.eks. bør man alltid skille batteriene under vinteropplag hvis man ikke har vedlikeholdslader.

 

Og Marwin, det er ingen tvil om at det vil gå strøm imellom batteriene.

Spørsmålet er hvor mye.

Man må veie dette tapet opp mot de praktiske fordelene det gir å ha en stor parallellkoblet bank istedet for separate batterier.

Link to post

Det jeg skrev var "Vil dog ikke anbefale å la batterier stå parallellkoblet i en båt som ligger ubrukt i månedsvis uten vedlikeholdlading."

F.eks. bør man alltid skille batteriene under vinteropplag hvis man ikke har vedlikeholdslader.

Jeg lar batteriene mine stå sammenkoblede under vinteropplag. Resten av året også.

 

I går kveld koblet jeg til landstrømsladeren. Temperaturen var rundt null, batteribanken på 3 x 110Ah ble toppet i slutten av september.

 

Min 20A lader ladet med ca 20A i omlag 90 sekunder. Deretter gikk den over i timer-modus med en temperaturkompensert spenning på, uten å ha målt den, på rundt 14,9V. I løpet av 90 sekunder gikk altså batterispenningen fra hvilespening til 14,9V

 

Og hva betyr dette? Tja. Jeg tolker det dit hen at batteribanken min hadde hatt et tap omtrent lik null, eller omtrent det man kan anta er vanlig selvutlading i 3 måneder ved gjennomsnittstemperatur på noen plussgrader.

 

Hadde det blitt enda bedre hvis batteribanken ikke stod parallellkoblet? Mulig, men den forskjellen må i så fall være mikroskopisk liten.

 

Kan jeg anta at batteribanken min er 100% oppladet etter 90 sekunder? Tja. 20A på 330Ah bank gir en ladestrøm på 6% av batterikapasiteten. Ikke spesielt mye, men uten å faktisk ha målt, vil jeg anta at ladestrømmen etter 3 minutter ville ha vært under 10A. Totalt sett var laderen koblet til i 5 minutter. Det skulle bli en ladestrøm på omlag 2% av batterikapasiteten. Med en så liten ladestrøm er vel batteriet 100% oppladet? Eller?

 

Nå går jeg ut i båten, setter på et tangamperemeter. Måler strøm, spenning og ladetid og kommer med noen tall. For meg virker det som om tapet på 3 måneder er, om ikke null, så i alle fall ikke langt unna. I så fall vil jeg aldri gidde å frakoble hvert enkelt batteri i banken.

 

Lotus

 

Ja, da har jeg målt litt. I dag gikk laderen over i timer-modus etter bare 4 sekunder. Ikke så rart, jeg toppet jo banken i går i omlag 5 minutter. I båten er det omlag +3°. Ladestrømmen datt som en stein og var under 10A i løpet av 30 sekunder. Spenningen lå på 14,80V. Etter 3 minutter var spenningen 14,82V og strømmen 4,9A. Etter ytterligere 5 minutter var spenningen 14,83 og ladestrømmen 3,2A. Da koblet jeg vekk laderen og slo fast at banken er toppet og selvutladingen er meget lav. Batteribanken er ny av året.

 

For meg betyr dette at banken godt kan være parallellkoblet, at jeg kan gjøre en kjapp topping nyttårsaften. Glemmer jeg det, spiller det liten rolle. Banken er antagelig så og si like full i slutten av april.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Jeg lar batteriene mine stå sammenkoblede under vinteropplag. Resten av året også.

 

Uhyre interessant tråd for meg.........nå........for jeg har en snodig historie :rolleyes:

 

I Nidelven så har jeg 2x115Ah forbruk, paralellkoblet i et "standard" oppsett og med en av/på strømbryter (HaraldL sin tidligere båt, de tekniske løsninger tviler jeg ikke på :wink: ) Batteriene er helt identiske og jevngamle, og har fungert utmerket hele sesongen (bra ladekapasitet) og allt var helt normalt da båten ble tatt opp i høst. Batteriene ble da ladet opp (har en Sleipner 20A tre-trinns lader) strømbryter slått av selvfølgelig. Jeg hadde sjekket batterivann Ok noen uker før så jeg sjekket ikke det denne gangen. Lot batteriene stå sammenkoblet som Lotus, regnet ikke med at det var noe problem . MEN........var i båten i går for å vedlikeholdslade, og når jeg skrudde på strømbryteren og sjekket på båtens voltmeter så jeg til min forferdeles at de var laangt nede....ca 9,5-10V :cryin:

 

Ladet de opp, og sjekket igjen etter en stund, og så at spenningen dalte sakte men sikkert...... :headbang:

 

Sjekket da innhold i begge batteriene, og så at det var litt lite væske (men dog over platene på alle celler) og målte syrevekten. :eek: En og samme celle (nr. 3 av 6 fra minuspolen)var helt død på

BEGGE batteriene, målepinnen rørte seg ikke en mm..... :cryin:

 

Meg bekjent er ikke batteriene mer enn 3 -4 år gamle, og det har ikke vært noe problem med spenningsfall etter uker uten bruk i sommer, og jeg kan ikke tenke meg NOE som skulle kunne belastet batteriene annet enn egenutladning og kulde. Jeg forventer ikke at noen har noe forklaring annet enn at dette er en "freak" :smash: hendelse, men lurer på om dette kan være et godt argument for å ikke la de stå sammenkoblet over lengre tid. Jeg mistenker (correct me if wrong) at av en eller annen grunn så har en av cellene pakket sammen, noe som da har ført til et tilsvarende spenningsfall på det andre batteriet slik at en celle har rast der også.....

Om noen har noen teori om hvorfor det er nøyaktig samme celle som har rast på begge batteriene kunne jo vært interessant............... :yesnod:

 

En ting er sikkert....dagens heldigste var kona og jentene mine........vi handlet ny sadel til hesten (7000.- ) kun timer før jeg fant ut dette med batteriene......... :lol:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post

Muligheten er jo der for at batteriene dine har en produksjonsfeil. Celle nr. 3 hadde for dårlig isolajon mellom hele 4 av platene. Og det på alle batterier i denne serien. Monteringsroboten som puttet platesettet i celle 3 tok plater fra en platecelleproduksjonsdings som hadde hatt alvorlig hikke i flere uker. Konsekvens for batteriene? I begynnelsen skapte ikke dette problemer, men da batteriene ble noen år gamle, fikk man plutselig gjemmonslag. Først på det ene batteriet og like etter på det andre. Når produksjonsnummeret på batteriet ble sjekket, viste det seg at begge batteriene var fra samme serie og at denne serien hadde en produksjonsfeil.

 

Ikke usannsynlig eller høyst sannsynlig?

 

Alternativt: Celle 3 fikk litt lavere påfylling av væske enn de andre i den automatiske påfyllingsprosessen. Brukeren har ikke vært flink til å sjekke/etterfylle væskeninvå. Batteriet har i sommer stått litt på skrå rett som det er og toppen av platene i celle 3 har ofte blitt ganske tørre. I løpet av vinteren førte dette til kortslutning og død celle for begge batterier.

 

Ikke sannsynlig eller meget mulig?

 

Andre alternativer?

Dette skjedde helt tilfeldig med det ene batteriet og jaggu skjedde det like tilfeldig på nøyaktig samme celle til omtrent samme tid på det andre batteriet også. Muligheten er der. Muligheten for 7 rette i Lotto er der også.

 

Eller kanskje det ikke var tiløfeldig, men årsaken var noe helt annet?

 

Ang parallellkobling: Sier ikke at det garantert ikke er skadelig, men er det skadelig så skulle det vel drepe batteriene veldig sakte, ikke kortslutte en celle tvert.

 

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...