Kalle74 Startet 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2011 (redigert) Hallo Båtfolk Jeg opplevde mot slutten av sesongen at det kom en ulyd i drev/transom når jeg kjørte forover. Ulyden kom kun når jeg svingte eller tiltet drevet utenfor "nøytral" stilling, det var ingen ulyd når jeg kjørte rett frem med drevet i nøytral. Jo mere jeg svingte eller jo mere jeg tiltet jo "høyere" ble lyden, ulyden ble også "høyere" jo mere gasspådrag jeg hadde. Jeg merket ingen vibrasjoner eller risting, ei heller noen ulyd med motoren i fri. Ulyden beskrives vel best som en slags banke/dunkelyd. Jeg regnet jo selvfølgelig med at det var kommet vann i knutebelgen og at knuten/krysset eller lager i svinghjulskåpen var defekt, men når jeg nå har tatt av drevet så er det ingen tegn til vanninntregning. Knuten/krysset ser nesten nytt ut og er tight og fint, lageret i svinghjulskåpen ser også veldig bra ut fra utsiden, er grease der som ikke har antydning til vann. Jeg lurer på om det er mulig og ta ut drivakselen uten og ta ut motoren slik at jeg kan sjekke lager (altså ta ut drivakselen fra utsiden av båten)? Jeg finner ikke noen manual på DP-G drevet, skulle gjerne hatt "exploded view" av svinghjulhuset. Hvis det er noen som har forslag eller føler for og synse litt så er jeg åpen for alle forslag/teorier. Hilsen Kalle Redigert 10.Desember.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Sjøga Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/79134-skifte-lager-utgende-aksling-vp-dpe-drev/page__pid__1125152#entry1125152 dette er jo så å si samme motor men med dpe drev. kan være slakk i oppheng til drevet som er slarkete eller også slakk i forbindelse med styring(foringer) her er det en del tegninger https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7744570.aspx ser att drevet er ganske så likt mine dp-e drev. jeg hadde stor slark i 14,15 og 18 på denne tegning,som er byttet i høst, spent på å prøve til våren, jeg hadde ikke ulyd, bare vibrasjon i sving på sakte fart. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744570-44-5110.aspx Redigert 10.Desember.2011 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 10.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Hei Cathrine Det er ikke mye slakk i foringer ol. (som normalt) Takker for linkene, ser at jeg dessverre har 2 lager på akslingen så jeg vet ikke om det går og få begge ut på samme vis som i linken, men jeg skal jammen prøve. Tror kanskje jeg prøver og bore og gjenge i steden for og sveise. Det er ikke noe slark i akslingen min men jeg vil prøve og få den ut for og sjekke lagerene uansett. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Jori Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Kalle 74, jeg hadde mye de samme symptonene som deg på mitt DP-S drev. Der viste det seg at lageret var helt ødelagt. De som hadde byttet sist gang hadde bommet med plassering av hull i lager i forholdt til smørenippel, så det hadde gått tørt. Jeg merket det spesielt ved sving og i lav fart. Var hvertfall lettest å høre ulyden da. Jeg hadde heller ikke slakk i kryssene, så byttet ikke de, bare smurte de opp igjen. Så det kan være lagrene dine. Drevene er ikke like, men symptonet du beskriver er det samme som jeg reagerte på. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 10.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Da ser det vel ut til at jeg har en jobb og gjøre i svinghjulskåpen. Håper jeg klarer det uten og måtte ta ut motoren.... Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Sjøga Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 har du 2 lager i svinghjulskåpen må motor ut, kansje du klarer det om du får dratt den langt ok frem(om du har plass) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 (redigert) har du link til der du ser du har 2 lager?? på den jeg finner her er det ett lager på din også https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-44-5123.aspx eller er dette feil sted du mener? jeg turdde nemlig det bare var de gamle 40 og 41 motorene som hadde 2 lager nr 5 er lageret du tenker på?? Redigert 10.Desember.2011 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 10.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 (redigert) Det var denne jeg kikket på: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744570-44-1758.aspx Så da må jeg kikket litt i båten for og se hva som stemmer. Redigert 10.Desember.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Sjøga Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 hmm rart. finnes det 2 forskjellige da. er du sikker på den du fant er riktig?? har du den skruen nr 12 på tegningen din er det 2 lager(den er til å skru ut å sette inn fettnippel for å fylle opp med fett ved lagerbytte, og så sette tilbake den skruen igjen. hvilken årsmodel er motoren din? mine 41p motorer er produsert i 97 og jeg har 1 lager. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 10.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Min er 2002. Jeg er ikke sikker på om jeg har den skruen, må sjekke når jeg kommer hjem fra jobb om en drøy uke. Men den skruen er jo en grei måte og se det på, takker for den Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Sjøga Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 10.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Håper virkelig at det kun er 1 lager Det hadde gjort ting lettere. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
adeneo Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Det er normalt bare ett lager på disse, og tegningen med to lager er for modeller med "jack shaft kit", altså hvor det brukes aksel til å plassere motoren lenger forut i båten, som ble levert på en del av disse, men det kan selvfølgelig ha vært brukt svinghjulskåpe med to lagre, selv om det er lite trolig. Når du først har dette fra hverandre bør du sjekke justeringen av motor ift. drevet, som gjøres som beskrevet i denne tråden og normalt er ganske rett frem. Det kan også være kryssene selv om de ser bra ut, og i det minste bør du prøve å vri drivakselen i alle retninger og kjenne etter den minste lugging eller motstand i kryss, da det normalt tyder på at det er riper eller sår i lagrene i kryssene. Å få ut hovedakselen (den i svinghjulskåpen, normalt kalt primary shaft), er som regel ikke noe stort problem dersom det ikke har vært vannlekkasje, og det er i grunn bare å rive ut det ytterste støvdekslet med en tang, ta ut avstandsringen og den ytre segeringen (kjøp disse delene nye, koster ikke mer enn noen hundrelapper for alt, inkludert lager). Forsøk å få tak i akselen med noe, jeg har dratt ut flere med noen treklosser, en tvinge og et brekkjern, men dersom det ikke går er det normalt bedre å sveise på noe enn å borre i selve akselen (som er hard) og å forsøke å gjenge (i herdet stål) og det vil også svekke akselen mer å gjenge. Litt varme rundt lageret kan hjelpe, men vær forsiktig da det er to store gummiringer på innsiden og utsiden av transomfestet som gjør at det blir tett, og det må ikke varmes slik at disse kan svekkes. Dersom båten har servo kan vann eller luft i servo oljen også føre til vibrasjoner og ulyder av ymse slag, sjekk derfor styresylinder og servo olje når du først holder på. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2011 Syntes også dette høres ut som krysset/knuten som har et problem er samme symtomer som på en forhjulstrekt bil knurrer/ vibererer ved sving ville byttet det i første omgang ...ikke alltid godt å kjenne slark der ... det minste slark der er uakseptabelt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kalle74 Svart 11.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2011 Dersom båten har servo kan vann eller luft i servo oljen også føre til vibrasjoner og ulyder av ymse slag, sjekk derfor styresylinder og servo olje når du først holder på. Jeg har sjekket hele styrelinja og den er ok. Syntes også dette høres ut som krysset/knuten som har et problem er samme symtomer som på en forhjulstrekt bil knurrer/ vibererer ved sving ville byttet det i første omgang ...ikke alltid godt å kjenne slark der ... det minste slark der er uakseptabelt Jeg er sikker på at krysset/knuten er ok, har sjekket for slark/dødgang og det er det ikke. Har også spennt den opp i dreiebenk og kjørt den på div. turtall og div. vinkler uten og høre eller se noe unormalt, så jeg er rimelig sikker på at det er lager i svinghjulskåpen som er kaputt. Men igjen, jeg er glad for all info og synsing. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Sjøga Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 funnet ut noe mere?? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 17.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 funnet ut noe mere?? Jeg er på jobb og kommer ikke hjem før tirsdag, så jeg satser på og gjøre et forsøk før jul. Kommer tilbake med info når jeg har forsøkt, krysser fingerene!! Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.