Jump to content

Ulyd når jeg svinger/tilter drevet. KAD300/DP-G


Kalle74

Recommended Posts

Hallo Båtfolk

 

Jeg opplevde mot slutten av sesongen at det kom en ulyd i drev/transom når jeg kjørte forover. Ulyden kom kun når jeg svingte eller tiltet drevet utenfor "nøytral" stilling, det var

ingen ulyd når jeg kjørte rett frem med drevet i nøytral. Jo mere jeg svingte eller jo mere jeg tiltet jo "høyere" ble lyden, ulyden ble også "høyere" jo mere gasspådrag jeg hadde.

Jeg merket ingen vibrasjoner eller risting, ei heller noen ulyd med motoren i fri.

 

Ulyden beskrives vel best som en slags banke/dunkelyd.

 

Jeg regnet jo selvfølgelig med at det var kommet vann i knutebelgen og at knuten/krysset eller lager i svinghjulskåpen var defekt, men når jeg nå har tatt av

drevet så er det ingen tegn til vanninntregning.

Knuten/krysset ser nesten nytt ut og er tight og fint, lageret i svinghjulskåpen ser også veldig bra ut fra utsiden, er grease der som ikke har antydning til vann.

 

Jeg lurer på om det er mulig og ta ut drivakselen uten og ta ut motoren slik at jeg kan sjekke lager (altså ta ut drivakselen fra utsiden av båten)?

 

Jeg finner ikke noen manual på DP-G drevet, skulle gjerne hatt "exploded view" av svinghjulhuset.

 

Hvis det er noen som har forslag eller føler for og synse litt så er jeg åpen for alle forslag/teorier.

 

 

Hilsen

 

Kalle

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

https://baatplassen.no/i/topic/79134-skifte-lager-utgende-aksling-vp-dpe-drev/page__pid__1125152#entry1125152

dette er jo så å si samme motor men med dpe drev.

kan være slakk i oppheng til drevet som er slarkete eller også slakk i forbindelse med styring(foringer)

her er det en del tegninger

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7744570.aspx

ser att drevet er ganske så likt mine dp-e drev.

jeg hadde stor slark i 14,15 og 18 på denne tegning,som er byttet i høst, spent på å prøve til våren, jeg hadde ikke ulyd, bare vibrasjon i sving på sakte fart.

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744570-44-5110.aspx

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post

Hei Cathrine

 

Det er ikke mye slakk i foringer ol. (som normalt)

Takker for linkene, ser at jeg dessverre har 2 lager på akslingen så jeg vet ikke om det går og få begge ut på samme vis som i linken, men jeg skal

jammen prøve. Tror kanskje jeg prøver og bore og gjenge i steden for og sveise.

 

Det er ikke noe slark i akslingen min men jeg vil prøve og få den ut for og sjekke lagerene uansett.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Kalle 74, jeg hadde mye de samme symptonene som deg på mitt DP-S drev. Der viste det seg at lageret var helt ødelagt. De som hadde byttet sist gang hadde bommet med plassering av hull i lager i forholdt til smørenippel, så det hadde gått tørt. Jeg merket det spesielt ved sving og i lav fart. Var hvertfall lettest å høre ulyden da. Jeg hadde heller ikke slakk i kryssene, så byttet ikke de, bare smurte de opp igjen.

 

Så det kan være lagrene dine. Drevene er ikke like, men symptonet du beskriver er det samme som jeg reagerte på.

Link to post

har du link til der du ser du har 2 lager?? på den jeg finner her er det ett lager på din også

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-44-5123.aspx

eller er dette feil sted du mener?

jeg turdde nemlig det bare var de gamle 40 og 41 motorene som hadde 2 lager

 

nr 5 er lageret du tenker på??

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post

Det er normalt bare ett lager på disse, og tegningen med to lager er for modeller med "jack shaft kit", altså hvor det brukes aksel til å plassere motoren lenger forut i båten, som ble levert på en del av disse, men det kan selvfølgelig ha vært brukt svinghjulskåpe med to lagre, selv om det er lite trolig.

 

vp_dpg_aksel.png

 

 

 

Når du først har dette fra hverandre bør du sjekke justeringen av motor ift. drevet, som gjøres som beskrevet i denne tråden og normalt er ganske rett frem.

Det kan også være kryssene selv om de ser bra ut, og i det minste bør du prøve å vri drivakselen i alle retninger og kjenne etter den minste lugging eller motstand i kryss, da det normalt tyder på at det er riper eller sår i lagrene i kryssene.

Å få ut hovedakselen (den i svinghjulskåpen, normalt kalt primary shaft), er som regel ikke noe stort problem dersom det ikke har vært vannlekkasje, og det er i grunn bare å rive ut det ytterste støvdekslet med en tang, ta ut avstandsringen og den ytre segeringen (kjøp disse delene nye, koster ikke mer enn noen hundrelapper for alt, inkludert lager).

Forsøk å få tak i akselen med noe, jeg har dratt ut flere med noen treklosser, en tvinge og et brekkjern, men dersom det ikke går er det normalt bedre å sveise på noe enn å borre i selve akselen (som er hard) og å forsøke å gjenge (i herdet stål) og det vil også svekke akselen mer å gjenge.

Litt varme rundt lageret kan hjelpe, men vær forsiktig da det er to store gummiringer på innsiden og utsiden av transomfestet som gjør at det blir tett, og det må ikke varmes slik at disse kan svekkes.

 

Dersom båten har servo kan vann eller luft i servo oljen også føre til vibrasjoner og ulyder av ymse slag, sjekk derfor styresylinder og servo olje når du først holder på.

 

18708.jpg

 

Link to post

Dersom båten har servo kan vann eller luft i servo oljen også føre til vibrasjoner og ulyder av ymse slag, sjekk derfor styresylinder og servo olje når du først holder på.

Jeg har sjekket hele styrelinja og den er ok.

 

Syntes også dette høres ut som krysset/knuten som har et problem er samme symtomer som på en forhjulstrekt bil knurrer/ vibererer ved sving

ville byttet det i første omgang ...ikke alltid godt å kjenne slark der ... det minste slark der er uakseptabelt :rolleyes:

Jeg er sikker på at krysset/knuten er ok, har sjekket for slark/dødgang og det er det ikke. Har også spennt den opp i dreiebenk og kjørt den på div. turtall

og div. vinkler uten og høre eller se noe unormalt, så jeg er rimelig sikker på at det er lager i svinghjulskåpen som er kaputt.

 

Men igjen, jeg er glad for all info og synsing.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...