Inge Startet 11.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2011 Noen som har erfart at motor ikke starter. Det er byttet til nytt batteri. Starteren slår inn,men klarer ikke å drive rundt motor. Har fjernet tennpluggene for å få mindre komp. Samtidig som det hjelpes til med "start" snor, og el starter. Motor,og ventilspil går da rundt, men starter klarer ikke å dra rundt uten hjelp fra snor. Er det noen som har erfart det samme, og hva var/er anbefalingene. Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 11.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2011 (redigert) Hei. Har ikke erfart dette men; er motoren unormalt tung å dra rundt manuelt? Isåfall er det noe som er galt inne i motoren... Hvis ikke ville jeg sett etter om det er noen løse kontakter ifb med starter kretsen, evt på batteriet da dette vil gi spenningsfall. Om alt dette er i orden ville jeg sjekket starteren, kanskje skrudd den løs fra motoren, jordet den ordentlig og prøvd å kjøre starteren uten belastning. Hold godt på den! Det var vel det jeg hadde å komme med av tips/forslag, håper det hjalp litt P.S. Er du HELT sikker på at batteriet er godt oppladet? Mvh Ørjan. Redigert 11.Desember.2011 av FlyingDutchman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 11.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2011 Har du hovedstrømbryter? Ikke uvanlig at det blir litt overgangsmotstand i disse. Resultatet er stort spenningsfall ved stort strømtrekk. Forsøk å koble ut bryteren og test. MVH Kjetil Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2011 som sagt over , hovedstrømbrytere kan bli dårlige og forårsake stort spenningsfall. Det samme kan selve batterikablene. (og feil her kan også ha forårsaket dårlig lading , slik at det gamle batteriet gikk heden) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sverre--- Svart 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 som sagt over , hovedstrømbrytere kan bli dårlige og forårsake stort spenningsfall. Det samme kan selve batterikablene. Kjøpte en helt ny båt på jobben i høst med 100hk Mercury. Hadde store startvansker med den og feilen viste seg å ligge i hovedstrømsbryter og batteripolskoa. Sjekk om minuspolen blir varm ved startforsøk og mål spenningstap over hovedstrømsbryteren med et multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 Jeg også hadde begynt feilsøkinga med å se om starteren hadde skikkelig "tilgang" på batteriet. Løs polsko, irret hovedstrømsbryter er vanlige problemer. Og om du kan tørne motoren lett med tennpluggene ute. Du skal lett kunne dra svinghjulet rundt med hendene når pluggene er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Inge Svart 12.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 Takk for alle gode forslag ,men .... Som sagt så er batteriet skiftet. Samme resultat før som etter. Det ble der etter prøvd med startkabler direkte fra nytt batteri til starter( by pass av bryter).Det er nok ikke elektrisk, men noe mekanisk som hindrer motor å rotere fritt. Dårlig smøring, lagre/foringer som er tørre??? Vi erfarte det samme for ca 3 uker siden, men fikk da motren igang . Den gikk helt fint, og ble dere etter brukt/ kjørt i ca en time, men nå etter ca 3 uker har motoren satt seg igjen, og slept til verksted, så vi får vell bare vente i spenning. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 ..... men noe mekanisk som hindrer motor å rotere fritt. Dårlig smøring, lagre/foringer som er tørre??? Vi erfarte det samme for ca 3 uker siden, men fikk da motren igang . Den gikk helt fint, og ble dere etter brukt/ kjørt i ca en time, men nå etter ca 3 uker har motoren satt seg igjen.... Det kan like gjerne være en defekt i selve startmotoren, eller dårlig kontakt i startrele som ikke klarer å overføre nødvendig strømstyrke. Har vansker for å tro at det er en defekt i veiv, topp eller stempel så lenge den gikk fint forrige gang... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
-morten- Svart 13.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 Har du sjekka plugger, tenning bensinfilter osv? går motoren normalt når du starter den på nødsnor? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
StåleK Svart 13.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 Rele er jo en vanlig synder, men trådstarter skriver at de satt strøm direkte på starter og da er det kun selve starteren ( eller det nye batteriet) som kan være årsaken hvis det da ikke er en alvorlig feil i selve motor. Hadde vært interessant å fått vite litt mer om hvordan det var å rotere motor rundt med pluggene ute. Slike feil er det bare en måten å finne ut av på, og det er å systematisk systematisk teste komponent for komponent. Kan det for eksempel være at du har fått et defekt batteri? Ettersom du klarer å dra motoren rundt med startsnor virker det uansett på meg som om starteren din ikke gir nok kraft. Et menneske er normalt sett svært mye svakere enn en fungerende starter som sitter på en f100. Jeg tipper at dette blir en lett match å finne ut av for verkstedet og vi får håpe at trådstarter slipper unna med noen få båtlapper i verksted regning. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 13.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 Startrellet er ingen uvanlig synder, men selvfølgelig så kan man jo sjekke selve starteren, for børster og børstebro kan være slitt/skadet, så hvis motor er enkel å svive rundt med snor eller for hånd når pluggene er ute, så kan jeg nesten garantere at det IKKE er mekanisk, men elektrisk. Startreleet og starteren er meget enkle å "overhale", jeg ville også sjekket at starteren jorder skikkelig, at det ikke er masse rust, olje og eller irr på punktene der hvor starteren går mot jord. Første sjekken jeg ville gjort var å skru ut pluggene, og forsøke å dra motoren rundt for hånd eller med startsnor, for da finner du fort ut om det er mekanisk (lager, stempelfjærer osv) som holder igjen motoren. Går den greit/lett rundt uten noen form for skrapelyder eller andre ulyder når pluggene er ute og du snurrer på motor manuelt, så er det en elektrisk feil. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Jeanneau Merry F Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Har et lignende problem med min motor. Hadde vært interessant å vite hva som ble utfallet i din sak. Setter pris på ei tilbakemlding fra deg. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Jeg hadde dette problemet i høst. Koblet meg forbi hovestrømsbryteren og rett i batteriet. Da gikk det:) Sitér dette innlegget Link to post
Jeanneau Merry F Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Det har blitt forsøkt, så det er ikke hovedstrømsbryteren som er problemet. Batterriet er byttet, men det heller var ikke problemet. Har forsøkt å ta ut tennpluggene og då vart det litt mer/lengre kinnelyder, så kan virke som om starteren ikke får nok strøm/amper? Har aldri hatt problemer tidligere med denne 2010 Yamaha 115 hk motoren. Har alltid startet ved første forsøk. Alle servicer er også fulgt. Den hadde stått en god mnd før den vart startet for å stå å gå på tomgang en stund. Så gikk det ca en mnd til og når motoren da skulle startes ville den ikke. Etter det har det blitt forsøkt alt det som er beskrevet ovenfor. Noen som har gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
thundercat Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Om du har kjørt direkte strøm på starter og har testet manuelt med latmann på svinghjulet og konstantert at motoren fysisk er tung å turne. Er jeg 99% sikker på at det er støtteforinga til drivakselen som kiler seg.. (prøv og ta ned gear huset..) Har du problemer med å få det ned,er det foringa i mittseksjonen som har tært og ekspandert rundt akselen.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 skulle akkurat til å foreslå denne foringa jeg også. Er vel mest vanlig at dette skjer på småmotorer som feks 4-hestere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
thundercat Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 ivar skrev for 2 timer siden: skulle akkurat til å foreslå denne foringa jeg også. Er vel mest vanlig at dette skjer på småmotorer som feks 4-hestere Njaa. er ikke støtteforing på så små motorer, men du tenker sikkert på pakkboksen ut av powerheaden.. dette er kjent på 9,9 d og 4/5hk b/c (Yamaha) Kan også gi ulelyd når den begynner og gå tørr Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.