bjoris Startet 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2011 Vi har så smått begynt å tenke på sommerferien 2012 og det frister å komme seg sørover fra Vestlandet denne gangen, kanskje til Danmark, men siden min jobb er slik at jeg maks kan ta knappe 3 uker ferie i strekk ser jeg at hele strekket på 3 uker fort blir masete. Reiser vi til Danmark blir det hovudmålet for turen og far tar kanskje båten alene tur/retur Sørlandet, utenom disse 3 ukene. DA trenger vi isåfall et trygt sted å legge fra oss båten, jeg tar ikke sjansen på å la den ligge i en overfylt gjestehavn, det er vel neppe mulig heller! Vel, tips mottas til gode steder der en kan få ha båten sin liggende i ro og fred, aller helst i en passende bås i et skikkelig bryggeanlegg. Vi snakker i praksis om uke 27, dvs at jeg hadde seilt båten ned i slutten av uke 26 og så komt tilbake i helgen i uke 27. I motsatt ende snakker vi evt om å legge den igjen i slutten av juli, i løpet av uke 30 og så hentet den tidlig i uke 32. Vi kan gjerne tilby motytelse i vår egen plass på Stord om noen fra sør skal nordover og trenger trygg havn i perioder i sommer her vestpå:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
LALUNA II Svart 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 (redigert) Et forslag sjekk med Trysnes Marina de har som regel plass og båten ligger trygt og godt skjermet for drittvær tlf Kenneth 90672710 Redigert 12.Desember.2011 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
NorSiglar Svart 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 (redigert) Heisan! Hvor høy mast har du? Kan er muligheter å ligge på brygga hos meg. Edit: Kan være greit å vite at det er i Arendal.... Redigert 12.Desember.2011 av NorSiglar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 Nå har jeg båtplass i Oslo og det er lite gunstig plassering for den turen du har tenkt deg, men ukene du snakker om er jo i hver sin side av fellesferien og det er garantert ganske glissent i private båthavner på den tiden. Det jeg mener er at du skal ha skikkelig uflaks om du ikke finner en her på båtplassen som låner bort sin plass den aktuelle uken da de allikevel ikke bruker den. (De er på båtferie). Jeg nekter å tro at noen av disse vil ha noen slags kompensasjon for å låne bort noe de ikke bruker, men det er noen steder hvor det ikke er lov å låne bort egen båtplass. Hos oss er det slik. Gjester må leie plass av båtforeningen, mens han som allerede har betalt for plassen og er på ferie, får ingenting. (Strømmåler blir selvfølgelig lest av før og etter utleie så plasseier slipper betale for strømmen) Slik er det nok ikke alle steder, så jeg tipper som sagt at du snart vil få tilslag på å låne en plass av en av medlemmene her. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
bjoris Svart 12.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 Ja, det var jo det jeg håpet på, men vi har litt tid enda. NOR Siglar, båten må ha 18 meter seilingshøyde helst, masta er 16,5 over vannlinja, men så har du div antenner og VHF antenna er vel høyest. I utg.pkt er det helst området Mandal/Krstiansand slik at turen ned blir så kort som mulig, perfekt å starte i Mandal med familien:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
LALUNA II Svart 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 Glemte en ting ang.Trysnes er en høyspentkabel i området der så forhør deg om den hvis du sjekker der Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bjoris Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Trysnes var veldig hyggelige så der er det en mulighet, men det koster 1200 for 8 døgn så det skulle ikke være noen båtplassmedlemmer som vil lån ut sin plass mot en flaske vin eller noe slikt? Det er forsatt snakk om å reise ned siste helgen i juni, ankomst antakelig lørdag 30. juni og så er vi antakelig tilbake i båten lørdag 7. juli/søndag 8. juli. Dvs 8 dager. Båten trenger vel en plass med lysåpning ca 3,75 og oppover, men flytebrygge/kai som ligger lunt til er jo også en mulighet selvsagt, men det må være i god stand, er ikke så krise med disse 1200 at jeg tar sjanser med skuta for å unngå dem:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
arkmarin Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 (redigert) Jeg fikk legge igjen båten i Flekkefjord en uke for noen år siden. Jeg betalte ingen ting, men jeg pratet med den som var ansvarlig for havna i kommunen og fikk tillatelse. I Flekkefjord ligger du trygt for været. En annen mulighet er Farsund. Der er det normalt gratis å ligge. Prat med ansvarlig i Farsund og båten vil ligge trygt der. Vi bruker å gå fra Farsund til Thyborøn de gangene vi har seilt til Danmark. Å gå rundt Lindesnes før overfarten til Danmark gjør turen over lengre. Fra Farsund er det ca 85 nm, Fra Lindesnes til Skagen ca 120 nm, om jeg husker riktig. Av en eller annen grunn får jeg ikke større skrift, uansett hva jeg prøver. Redigert 13.Juni.2012 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
bjoris Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Bra tips med Farsund, det eneste som kan være greit med å ha gått helt rundt er om ferien starter og det blåser kuling, håper vi unngår å starte med å ligge værfast:) Ser at det ikke er stor forskjell om en går fra Lindesnes eller Ryvingen... Hvordan er innseilingen til Thyborøn, 9 meter forstår jeg mener jeg har lest at en bør unngå å gå inn der hvis det blåser pålandsvind og mer enn 8-10 ms. Dersom en skulle væer så uheldig at det blåser opp mer enn dette så er det jo dårlig med alternativer, det blir vel Hirtshals som vel er like ille uansett og ikke noe en plass det passer å være med lystbåt... Vel, vi får satse på at værmeldingene ikke blir altfor feil når vi drar over, er det usikkert drar vi nok oppover sørlandet og så ned til Skagen og ASAP videre til roligere steder:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
arkmarin Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Jeg har aldri hatt problemer med innseilingen til Thyborøn. Jeg regner med at du hører på værmeldingen og ikke går om det meldes NV sterk kuling/liten storm. Korteste avstand er over til Hanstholm. Da er det vel 60 nm. Havna har dessverre dårlig tilbud for fritidsbåter. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
bjoris Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Nei, nei, vi går ikke om det er meldt mer enn 8-10 ms. Det er bare nordvest som gir stor sjø i innløpet? Det er vel uansett ikke noe bedre å gå inn til Hanstholm om det nå skulle blåse opp eller andre grunner gjør at vi må inn til Hanstholm? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Jeg ser dere fikk skodd når dere nærmet dere Danmark. Har sett at andre også opplever dette så det er vel noe vi må forvente. Vi har ikke radar eller AIS så det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å rope på VHFen med posisjon, retning og fart. Vi gikk hele Østersjøen på tvers av leia i tett tåke når vi hentet båten, det var ikke ingen god opplevelse... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Lite tips for å følge skipstrafikk kan være å laste ned marine trafic sin AIS.app. Du er riktig nok avhengig av mobildekning da.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
arkmarin Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Når du går på god værmelding, er ikke innseilingen til Thyborøen noe problem. Før jeg fikk radar og AIS brukte jeg VHF på lav effekt og oppga min posisjon, kurs og fart. Dette gjentok jeg ca hvert 15 min om det var tåke. Jeg foretrekker å starte om ettermiddagen, for å få landkjenning i dagslys. Du kan ha Hanstholm som alternativ havn. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
bjoris Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Lite tips for å følge skipstrafikk kan være å laste ned marine trafic sin AIS.app. Du er riktig nok avhengig av mobildekning da.. Ja, jeg har lastet ned denne Ipad`en, men ikke testet den enda. Kjekt å ha, absolutt. Ser at en nå kan få AIS mottaker til bare 1495, men jeg rekker ikke å kjøpe og montere det nå før ferie, men det skal jeg ha, jeg tenker at det er AIS mottaker som er viktig å ha, jeg skal nok klare å se dem selv om de ikke ser meg:) Det vil vel aldri være noen som mottar, men ikke sender vil jeg anta? Det må vel være helt spesielt vil jeg tro... Når du går på god værmelding, er ikke innseilingen til Thyborøen noe problem. Før jeg fikk radar og AIS brukte jeg VHF på lav effekt og oppga min posisjon, kurs og fart. Dette gjentok jeg ca hvert 15 min om det var tåke. Jeg foretrekker å starte om ettermiddagen, for å få landkjenning i dagslys. Du kan ha Hanstholm som alternativ havn. Ja, det var noe slikt jeg tenkt også ifht VHF, er det noe mønster i tåkedannelsen? Er det som i Norge at det ofte er på morgenen til solen har fått "brent" den bort? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
arkmarin Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Jeg har vært bort i tåke på danskekysten en gang på de tre sommerene jeg har seilt i dansk farvann. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
bjoris Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Da har jeg snakket med havneansvarlig i Farsund og det var ikke tillat å legge igjen båten der så da blir det ikke der, det var flere som kunne tilby hjelp på området, men de har jeg ikke snakket med, da tar jeg nok båten rundt Lindesnes når det uansett kommer til å koste penger. Har tenkt å ringe seilforeningene i området å høre med dem først... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.