Tranen2 Startet 12.Desember.2011 Del på Facebook Startet 12.Desember.2011 Skal installere 4kW kjølevannsvarmer for luft i ferskvannskjølekretsen på Yanmar 3GM30FC. Skal den stå før eller etter vvbereder, i serie eller paralell. Det er kort avstand så jeg trenger ikke sirkulasjonspumpe... Hva med høydeforskjell; Er det best å montere lavere/høyere/på samme nivå som motor og vvbereder? Takk for innspill. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Ingar Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 I parallell, men man må ha en struping i bereder-sløyfen slik at mesteparten av vannet går gjennom defroster. Ideelt sett burde det vært en 'omvendt' termostat på returen fra bereder, altså en innretning som lukker når temperaturen har nådd et visst nivå. Men noe slikt har jeg aldri hørt om. Høydeforskjell spiller ingen rolle så lenge sirkulasjonspumpen klarer å løfte vannet opp til det høyeste punktet. Er det mulig å sperre bypassen i motoren vil dette gi en vesentlig bedring av sirkulasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Har montert en del defrostere, og varmt beredere i en del båter. Regelen er at varmtvanns bereder kommer først, og defroster etterpå, pga av at defroster alltid " tømmer " kretsen for varme.. Alltid en fordel og la påfylling lokket på motor være høyeste punkt, pga av event luft i systemet.. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 12.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Takk for svar. Men hvorfor ikke koble i serie og først i kretsen slik at du er sikker på å få maks effekt for å varmeluften (vvberederen blir alltids varm etterhvert...) og styre varmluften med av/på vifte på defrosteren...? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Ingar Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Jo, ser at det jeg svarte var unyansert. Det kommer an på hvordan bereder, defroster og motor er plassert ift hverandre. Det er defrosteren som virkelig trenger sirkulasjon, så dersom seriekobling medfører vesentlig lenger slangestrekk (økt strømningsmotstand) vil parallell være best. Kommer også av på rørdimensjonen inni berederen, at det ikke vil bremse sirkulasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Jeg har koblet vvberederen å defrosteren i serie med sirkulasjonspumpen da kan du bruke vvberederen som varmekilde når du ligger på landstrøm det holder motorromet og cabinen lunken. Når jeg starter motorene og de er varm så er det ganske bra efekt i defrosteren Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Eg har to beredere og defroster i paralell. Fikk sveist sammen en slags manifoil.med kraner på slik at eg kan regulere kva eg vil kjøre varme inn på. Måtte selvsagt lage en gren for å samle de 3 enhetene på retur også. Om sommerdagen gir dette mulighet for å bruke defroster til sirkulasjon når dagene blir varme ombord. Og på dagsturer i kalde dager kan eg stenge begge berederene og kjøre max på defroster. Veldig fornøyd. Dersom det er vanskelig å finne deler til å lage en slik løsning,og serie blir løsningen,så ville eg tenkt over bruk av båten. Korte turer inkl overnatting så hadde eg lagt bereder først for å få mest mulig varmtvann :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
taunus Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Regelen der jeg jobber, er at defrosteren står først i serie.. Dette ganske enkelt for at du skal kunne få duggfrie vinduer tidligs mulig. Defroster registeret bør også som nevt tidligere stå lavere enn påfyllingslokket . Dette for å få full effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Regelen er at varmtvanns bereder kommer først, og defroster etterpå, pga av at defroster alltid " tømmer " kretsen for varme. La merke til denne uttalelsen litt lenger oppe i tråden, men hvor mye "tømmer" defrosteren kretsen for varme egentlig? Med 70-80oC vann inn på defrosteren, hva er temperaturen på vannet ut av den? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Det var vel meg det Lars... Hva temp er på kjølevann etter retur fra defoster skal være usagt fra meg, men teorien er vel at v.v.bereder trekker mindre ut en defroster gjør, dermed raskere varmt vann i byssa, mens defroster får nermest samme effekt. Dette i følge montørene på både Viksund og Viknes...men hva vet jeg ??? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Tja , med sirkulasjonshastigheten tatt i betraktning så vil eg tippe 2-3 grader temperaturfall igjennom defroster når den blåder max. En liten defroster på 4kw er vel neppe mer en 15cm lang, de har 16mm inntak, og har kanskje 5-10stk 8-10mm rør som vannet går rett igjennom, og ut igjennom 16mm. Så kanskje ennå mindre temperaturfall. VV bereder har vel flere meter sløyfe så eg antar den trekker mest varme. Men dette er bare synsing. Ville uansett hatt det i paralell med egne kraner på alt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tranen2 Svart 18.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Da er defrosteren montert og kjørt igang. Som et første forsøk er den koblet i serie etter vvbereder uten bypass og stengekraner. Det er en lite vvbereder jeg har så vannet blir fort oppvarmet. Varmen kommer fort til defrosteren. Problemet så langt er sirkulasjonen. Etter å ha fått ut luften ble det sirkulasjon, men på tomgang ble sirkulasjonen rett og slett for liten.... Måtte over 1500 rpm før det kom godt med varme. Kanskje sirkulasjonspumpe er tingen likevel? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Egentlig samme erfaring eg har...må over 1000 omin. Men det har ikkje vert noko problem Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ingar Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Sirkulasjonspumpe er uansett en fordel, f.eks. vil da kan man kjøre motoren selv om vifteremmen skulle ryke. Hva mener du med "uten bypass"? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 18.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 En måte å kunne stenge defrosteren med EN kran når de er koblet i serie. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
arkmarin Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Har montert en del defrostere, og varmt beredere i en del båter. Regelen er at varmtvanns bereder kommer først, og defroster etterpå, pga av at defroster alltid " tømmer " kretsen for varme.. Jeg har montert del også slik. Jeg har samme motor som deg Tranen2 og den funker veldig bra uten sirkulasjonspumpe. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Sirkulasjonspumpe er uansett en fordel, f.eks. vil da kan man kjøre motoren selv om vifteremmen skulle ryke. Om viftereimmen ar av vil du ikke ha lading og du tømmer du batteriet fort om du lar sirkulasjonvifta gå i tillegg til eventuelt sirkulasjonspumpe. Jeg har bra med varme på tomgang også, så jeg tror at det fortsatt kan være litt luft i systemet ditt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ingar Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Sorry, men er fortsatt ikke med på hva du mener, hva dette har med bypass å gjøre. Trodde kanskje at "uten bypass" betydde at du hadde stengt bypass'en i motoren, som nevnt er dette viktig for å få best sirkulasjon. Mer effektivt å stenge denne enn å montere sirkulasjonspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 (redigert) Sirkulasjonspumpe er uansett en fordel, f.eks. vil da kan man kjøre motoren selv om vifteremmen skulle ryke. Om viftereimmen ar av vil du ikke ha lading og du tømmer du batteriet fort om du lar sirkulasjonvifta gå i tillegg til eventuelt sirkulasjonspumpe. Jeg har bra med varme på tomgang også, så jeg tror at det fortsatt kan være litt luft i systemet ditt. Redigert 18.Desember.2011 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ingar Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Defroster + sirkulasjonspumpe bruker neppe mer enn 10-15A, sannsynligvis langt mindre. Den mest populære defrosteren bruker 6A på maks, en sirkulasjonspumpe ca 1A. Så det bør være nok strøm til noen timers drift, kan gjøre at man redder seg ut av en kritisk situasjon. Tviler på at det skyldes luft, da ville man ikke hatt sirkulasjon i det hele tatt. Så lenge det er noe sirkulasjon på tomgang vil evnt. luft forsvinne fort under drift. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Jeg vil bare spørre. Har dere husket å montere selve defrosteren lavere enn påfyllingslokket til motoren? Hvis defroster blir montert for høyt får man ikke så god varme ut av den. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Det stemmer ikke taunus. Så lenge sirkulasjonspumpa gir nok trykk til å fylle systemet spiller det ingen rolle om defrosteren står høyere. Opptil 1m høyere går normalt helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 19.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Sorry, men er fortsatt ikke med på hva du mener, hva dette har med bypass å gjøre. For å kunne stenge defroster om sommeren så er den bypasset siden de er seriekoblet. En stengekrane stenger defroster og varmvannet bypasses til vvbereder. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Ingar Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Ok, men vannet må gå gjennom berederen først. Og det er liten vits i å bypasse defrosteren, så lenge vifta ikke går vil den ikke avgi noe varme av betydning. Man får bare en mer komplisert system. Er heller ikke uvanlig at man bruker defrosteren om sommeren, iallfall her i landet. Om du bruker kuleventiler så sjekk at plastpakningene tåler varmt vann, billige 'kinaventiler' kan ha plast som svulmer opp slik at man etter en stund har en mer eller mindre permanent stengt ventil. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Det stemmer ikke taunus. Så lenge sirkulasjonspumpa gir nok trykk til å fylle systemet spiller det ingen rolle om defrosteren står høyere. Opptil 1m høyere går normalt helt fint. Det går sikkert helt fint , men jeg vil ikke mene at det er optimalt. Hvor gjør du av luften i defrosteren? Ja.. du kan lufte og så henge opp defrosteren .. Men hva skjer da når man åpner på lokket neste gang? Nei det tror jeg ikke er noe greit. Men trådstarter må gjerne melde tilbake hvilken høyde defrosteregisteret står i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.