Jump to content

Defroster - i serie eller parallell med vvbereder?


Tranen2

Recommended Posts

Hei

 

Eg har kopla i serie med varmtvassberedaren fyrst. Dette fordi eg vil ha varmtvatet så varmt som mogeleg. Då varar det lengre når me ligg for anker.

Når vatnet i tanken er varmt så fungerar tanken som ein thermos og all varmen går til defrostaren.

 

Sirkulasjonspumpa har me aldri sakna.

 

Motoren er ein Yanmar 2GM20F.

 

Ein defrostar kan ikkje gje meir varme ut enn kva den får inn.

Det er ein tommelfingerregel at av energien i dieselen så går 1/3 til framdrift, 1/3 ut som varme med eksosen og 1/3 til kjøling.

 

I hk er ca. 735 watt. Motoren din er vel på 28 hk. Dersom du kjøyrer motoren din med 80 % last så ytar den 22,4 hk. Omrekna til watt så blir det 16,4 kw. Om me forutset at all kjøling skjer med kjølevatnet, og ikkje luft så er 1/3 av det ca. 5,4 kw. Du burde med andre ord fått full effekt av defrostaren din, forutsatt at du kjøyrer motoren din hardt nok.

 

No er det slik at thermostaten vil syta for at motoren får ideell arbeidstemperatur. Dersom returvatnet er for kaldt så vil den stenga, og då får ikkje defrostaren varmt vatn heile tida.

 

 

Ask

 

Ask

Link to post

Glemte å nevne at både vvbereder og defroster står minst 5cm lavere enn trykklokk på varmeveksleren. Overskuddsreservoaret står i høyde med trykklokket. Slangelengde er ca 1,2m - 2,4m t/r

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

1 hk er ca. 735 watt. Motoren din er vel på 28 hk. Dersom du kjøyrer motoren din med 80 % last så ytar den 22,4 hk. Omrekna til watt så blir det 16,4 kw. Om me forutset at all kjøling skjer med kjølevatnet, og ikkje luft så er 1/3 av det ca. 5,4 kw. Du burde med andre ord fått full effekt av defrostaren din, forutsatt at du kjøyrer motoren din hardt nok.

 

No er det slik at thermostaten vil syta for at motoren får ideell arbeidstemperatur. Dersom returvatnet er for kaldt så vil den stenga, og då får ikkje defrostaren varmt vatn heile tida.

 

Så snart jeg kommer over 1200-1500rpm har jeg varme i massevis! Kun på tomgang blir det rett og slett for lite gjennomstrømming av vann i defrosteren. Kan det indikere mere luft, forresten?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
No er det slik at thermostaten vil syta for at motoren får ideell arbeidstemperatur. Dersom returvatnet er for kaldt så vil den stenga, og då får ikkje defrostaren varmt vatn heile tida

Går ut fra at du snakker om den vanlige motortermostaten? Isåfall er det en misforståelse her, termostaten har ikke noe med retur å gjøre, den føler temperaturen på vannet der det er som varmest, dvs der det forlater topplokket på motoren.

 

Slik du beskriver det har du uttaket på feil side av termostaten, uttaket skal være på motorsiden mens du har det på varmevekslersiden.

Link to post

img_3232.jpg

Du kan se på bildet hvordan det er gjort til meg. Vannet går ut fra motoren i den grå slangen som går inn på berederen i nedre kant. Returen fra defrosteren kommer i den grå slanger som er tilkoplet til venstre for vannpumpa. Jeg hadde en del problemer med å få ut all lufta, da jeg monterte defrosteren. Den varmer godt på tomgang nå. Jeg tror at det kan være noen få luftbobler igjen i systemet ditt. Jeg brukte gjennomsiktige slanger, så det var lett å se om det var litt luft i dem. Lufta vil nok etter en tids bruk forsvinne.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...