Ida Marie III Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Ble meg fortalt av montører at det er viktig med påfylingslokk som høyeste punkt i varmekretsen, altså defroster og andre forbrukere lavere.. Dette nettopp pga av luft problemer som ellers vil oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Hei Eg har kopla i serie med varmtvassberedaren fyrst. Dette fordi eg vil ha varmtvatet så varmt som mogeleg. Då varar det lengre når me ligg for anker. Når vatnet i tanken er varmt så fungerar tanken som ein thermos og all varmen går til defrostaren. Sirkulasjonspumpa har me aldri sakna. Motoren er ein Yanmar 2GM20F. Ein defrostar kan ikkje gje meir varme ut enn kva den får inn. Det er ein tommelfingerregel at av energien i dieselen så går 1/3 til framdrift, 1/3 ut som varme med eksosen og 1/3 til kjøling. I hk er ca. 735 watt. Motoren din er vel på 28 hk. Dersom du kjøyrer motoren din med 80 % last så ytar den 22,4 hk. Omrekna til watt så blir det 16,4 kw. Om me forutset at all kjøling skjer med kjølevatnet, og ikkje luft så er 1/3 av det ca. 5,4 kw. Du burde med andre ord fått full effekt av defrostaren din, forutsatt at du kjøyrer motoren din hardt nok. No er det slik at thermostaten vil syta for at motoren får ideell arbeidstemperatur. Dersom returvatnet er for kaldt så vil den stenga, og då får ikkje defrostaren varmt vatn heile tida. Ask Ask Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 19.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Glemte å nevne at både vvbereder og defroster står minst 5cm lavere enn trykklokk på varmeveksleren. Overskuddsreservoaret står i høyde med trykklokket. Slangelengde er ca 1,2m - 2,4m t/r Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 19.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 1 hk er ca. 735 watt. Motoren din er vel på 28 hk. Dersom du kjøyrer motoren din med 80 % last så ytar den 22,4 hk. Omrekna til watt så blir det 16,4 kw. Om me forutset at all kjøling skjer med kjølevatnet, og ikkje luft så er 1/3 av det ca. 5,4 kw. Du burde med andre ord fått full effekt av defrostaren din, forutsatt at du kjøyrer motoren din hardt nok. No er det slik at thermostaten vil syta for at motoren får ideell arbeidstemperatur. Dersom returvatnet er for kaldt så vil den stenga, og då får ikkje defrostaren varmt vatn heile tida. Så snart jeg kommer over 1200-1500rpm har jeg varme i massevis! Kun på tomgang blir det rett og slett for lite gjennomstrømming av vann i defrosteren. Kan det indikere mere luft, forresten? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Ingar Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 No er det slik at thermostaten vil syta for at motoren får ideell arbeidstemperatur. Dersom returvatnet er for kaldt så vil den stenga, og då får ikkje defrostaren varmt vatn heile tida Går ut fra at du snakker om den vanlige motortermostaten? Isåfall er det en misforståelse her, termostaten har ikke noe med retur å gjøre, den føler temperaturen på vannet der det er som varmest, dvs der det forlater topplokket på motoren. Slik du beskriver det har du uttaket på feil side av termostaten, uttaket skal være på motorsiden mens du har det på varmevekslersiden. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Ble meg fortalt av montører at det er viktig med påfylingslokk som høyeste punkt i varmekretsen Dette er gammel overtro, omtrent like seiglivet som at batterier i parallell må være identiske. Som en på forumet har i signaturen, 'Fagfolk kan ta feil'... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Du kan se på bildet hvordan det er gjort til meg. Vannet går ut fra motoren i den grå slangen som går inn på berederen i nedre kant. Returen fra defrosteren kommer i den grå slanger som er tilkoplet til venstre for vannpumpa. Jeg hadde en del problemer med å få ut all lufta, da jeg monterte defrosteren. Den varmer godt på tomgang nå. Jeg tror at det kan være noen få luftbobler igjen i systemet ditt. Jeg brukte gjennomsiktige slanger, så det var lett å se om det var litt luft i dem. Lufta vil nok etter en tids bruk forsvinne. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
pipp Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Her har du ekspasjonstanken høyere enn vartvannstanken? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Her har du ekspasjonstanken høyere enn vartvannstanken? Ja, toppen på den ligger ca på samme høyde som toppen på berederen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.