Jump to content

Webasto Hl2011 vil ikke tenne


Jakobsa

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg nylig kjøpt en seilbåt fra 1982 der medfølgende Webasto HL 2011 ikke vil varme. Den starter vifta fint, og kan gå hvor lenge som helst i "ventilasjons-modus". Når jeg vil ha varme derimot så gløder den i ett minutt ca, før den girer opp vifta og kutter akkurat i det forbrenningen skal starte. Jeg har åpnet opp webastoen, og det var mye koks rundt tennpluggen. Jeg har fått rengjort tennpluggen, og sjekket dieseltilførselen. All elektronikk ser "ok" ut. Vet at dette er vanskelig å bedømme fra utseende, men det er liten eller ingen korrosjon rundt koblingspunkter til ledninger.

 

Jeg har da to spørsmål:

- Hvor er det lurt å fortsette feilsøking?

- Hvor kan man finne deler til gamle webastovarmere?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har en nyere, 2006 5kw, med samme problem. feilkoden sier "Flame faliure". Kjenner ikke til den typen du har, men du forklarer egentlig det samme problemet som jeg har. Dvs min starter og går fint etter å ha blitt rengjort, men problemet kommer ganske snart tilbake. Etter 20 30 timer ca. Et mysterium.

 

Har fått endel tips som går på å kontrollere at den får luft til forbrenningskammer uhindret. At den får disel, at den får eksos ut uhindret. Når du rengjør brenneren må du være nøye med å rense veken. Og hvis du kjører webastoen på lampeolje i steden for disel etter at du har hatt den fra hverandre vil dette brenne bort endel sot som fremdeles ligger inne i veken.

 

Har foresten aldrig hørt om deler til gamle webastoer.

 

Lykke til med varmen.

 

Her er brenneren min før rengjøring siste gang.

 

brenner.jpg

Link to post
Share on other sites

Dvs min starter og går fint etter å ha blitt rengjort, men problemet kommer ganske snart tilbake. Etter 20 30 timer ca. Et mysterium.

Ser ut til at den har fotocelle som flammevakt.

Når brenneren kjører de innledende sekvenser men stopper i tennøyeblikket og alarmen sier flammesvikt, kan fotocellen være for mye sotet til at den klarer å reagere på lyset (flammen). Spesielt når det skjer etter et par dusin starter,

 

Den kan være svak, men er oftest for mye sotet. Som igjen er et resultat av dårlig forbrenning, dvs. blandingsforholdet luft/brennstoff.

Webasto’en er jo også kjent som svært spenningsfølsom, så et annet punkt kan være å avlese spenningen på klemmene i koblingsboksen under hele starten.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at den har fotocelle som flammevakt.

 

Den har en kombinert glødeplugg/flammevakt. Ikke fotocelle, men:

 

When operating as a flame sensor the glow plug behaves

like a low Ohm PTC resistor changing its resistance

dependent on its heat-up by the flame.

 

Har nå rengjort og montert. Den starter og går som den skal. Enn så lenge. Startet den opp og lot den gå til den hadde brukt 2 liter lampeolje. Håper at dette har gjort susen. Hvis ikke heller jeg alikevel til at jeg må skifte brenneren/veken. Har ikke skjekket spenningen på Webastoen, det skal jeg gjøre, men båten ligger på landstrøm med toppladede baterier.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...