Kjetil1 Startet 13.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2011 Vil ha meg en lyskaster, ikke for permanent "kjørelys" men som hjelp ved brygger etc. Ser man kan få noen flotte med xenonlys, men de er vesentlig dyrere enn de med vanlige H-pærer. Så, har noen her erfaringer med om det er så mye bedre med xenon? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Big Horn Svart 13.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 Personlig synes jeg xenon blir for hvitt, med det resultat at naturlige fargekontraster og konturer reduseres i forhold til godt halogenlys som er gulere. Både i båt og på bil foretrekker jeg halogenlys, og der det går har jeg altid dyttet inn 100W pærer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 Noen som har samenlikna halogen og Xenon da? er enig i at gult lyst skiller kontraster bedre enn hvitt! men samtidig så synes jeg Xenonlys på biler er bedre de aller fleste tilfeller. erindrer dette var tatt opp eller at det var testa en gang før.. men er ikke sikker Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
saxo Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Jeg liker xenon best syns det er mye bedre lys av de, bestillte faktisk bauglys på www.bfbutikken.no igår. de var rimligst, men vet ikke hvordan de er på priser ellers. Kommentar fra moderator: Lagt til 12.november.2013: Se moderatorkommentar her. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 For det bruk du beskriver, (legge til ved brygge etc) holder det lenge med vanlig halogen. Xenon gir bedre lys, men koster uforholdsmessig mye. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Ingen av delene er mitt svar. Velg heller LED. Disse lyser meget bra, bruker lite strøm, er helt tette og tåler vibrasjoner meget bra. Midt i blinken til bruk i båt Designet er vel det som trekker i negativ retning. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 (redigert) Nå er ikke xenon dyrt lenger. Det finnes stort utvalg av billige ombyggingssett. Hundrelapper for komplett sett med pærer. Jeg kjøpte et slikt til bilen (som erstatning for original xenon), har fungert feilfritt i mange år. Xenon gir mindre varme enn halogen, så ombygging er trygt. Lysmessig gir 35W xenon mer lys enn 55w halogen. Med det skal sies at min erfaring er fra bruk i bil, ikke på sjøen. Redigert 16.Desember.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 Xenon fås med det fargspekteret du ønsker. Om du ikke liker det hvite lyset (5600-6000K) kan du fint bytte til pære med f.eks. 4300K som gir et vesentlig "gulere" lys. Det er langt fra dyrt lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.