Jump to content

Test av 3x Dieselmotorer i Båtmagasinet

-morten-

Recommended Posts

Jeg er en ivrig leser av BM og synes forøverig det er et flott blad. I siste nr. er det en test av tre dieselmotorer med drev, testbåt Aquador23.Volvo Penta, Cummins og Yanmar. Selve testen er ikke overaskende. alle de tre motorene er ganske like når det gjelder karekteristikk og effekt. Testen er i og for seg ok, men synes BM har bommet på det aller viktigste når det gjelder et valg av motor! Etter min mening er det flere punkter som er interessant annet enn forbruk støy og innkjøpspris!

*servicetilgang deletilgang i nærheten av der du bor.

*driftsikkerhet på motor/drevkombinasjon

*serviceintervaller både motorteknisk og slitedeler

*For dem som bytter ut gamle motorer, er det et poeng hvorvidt den nye motoren f, eks kan passe på et eksisterende drev eller krever total ombygning.

Testen burde fått en oppfølger etter 3-5 år å sett om hvilke av motorene som hadde stått seg best og der totalen hadde blitt tatt med! Det er ingen tvil om at Volvo motoren er teoretisk bra i forhold til motorvolum effektutak og forbruk, men det er ikke dermed sakt at man trenger å bli lykkelig med den motoren på sikt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har forståelse for at BM må ta for seg et begrenset utvalg parametere i en test.

For en tid tilbake kritiserte jeg en test for å ta for seg kun det midtre og øvre fartsområdet.

Her vil jeg rose BM for å ha testet motorene "hele veien".

Etter å ha lest i mange tråder om forbruk, mener jeg det er viktig å vise hvordan forbruket utvikler seg ved hastigheter ned mot 5 kn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...