glalaksen Startet 14.Desember.2011 Del på Facebook Startet 14.Desember.2011 Nå sitter jeg og funderer igjen og lurer på om man får kjøpt ferdige glassfiberplater som ser ut som dørk aluminium. Og eventuelt hvor, og kanskje noen vet en ca pris? Hvis dette viser seg vanskelig, eller veldig dyrt (er nok helt sikkert ikke billig, er jo til båt )har dere da forslag til å lage et sklisikkert dekk ombord? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 (redigert) Prøv King SB plater hos Maritim Redigert 14.Desember.2011 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Arne Hansen Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Hmm mener at de solgte noe antiskli på rull hos Thorsov bilrekvisitta før. Altså et metallbelegg man kan poppe / lime oppå noe annet med riskorn antiskli som det er på de proffe aluminiumsplatene man får kjøpt hos stålforhandlerene. Finnes ikke noe bæring i det så det må legges på en dørk som allerede er selvbærende, og legeringen er av type blekk som ikke ruster men heller ikke tåler like stor mekanisk slitasje som de skikkelige i alu. Mener at prisen på en proff 3mm(pluss riskorn) ligger på litt over 2000kr pluss moms (240x120) vekta da er på litt i underkant av 40 kilo. (tatt rett fra hukommelsen min dette, så det er mulig det ikke stemmer helt med virkeligheten) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Finnes det? Vet gamle viksund har det på dekk, men det er vel avstøp av alu,plater? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Hmm rover, det der var jammen et bra tips, slippmiddel og polyester og klæsje det oppå en finerplate tilslutt. Lurer på om man kan få til det på en grei måte på egen hånd? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 14.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Har lyst å sage bort benkene i min viksund for å få litt mer dekksplass og der er det slikt. Tror dere at det vil sunke med avstøpning av aluplater? Noen som kan gi en enkel 123 oppskrift? Dekket ombord er nok ikke noe å bruke som "form" Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 14.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Det å legge noe oppå eksisterende dekk har jeg ikke så lyst til. Ser for meg at garn osv kan hekte seg fast. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 hvorfor bruker du ikke sånn antisklibelegg som limes på, eller lakk med sand i da? hvilken dørk har du fra før? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaksen Svart 14.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Jeg har glassifberdørk som ser ut som dørkaluminium. Gammel viksund. og skulle hatt noe lignende jeg kunne supplert med hvis jeg sager bort benkene. Alternativet er å bytte hele dørken og da er vel sand i toppstrøket en ok metode? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Vi brukte sand i Marinen men det var jo dekksmaling på ståldekk da, men rekner med det kan finnes noe av det samme som man kan ha på glasfiber også Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
nordan family 27 Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 elwaro 30 båtene hadde også slikt alu-mønster på dekk Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 alu-mønster Eller tåreplater som det heter Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Eller riskorn mønster som også grossistene bruker som beskrivelse Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 I offshore og skipsindustrien er tåreplate brukt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ellida Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Enkel og meget god sklisikring er å ta sandblåsersand og blande den inn i topcote og rulle det på dekket. Husk å vaske ned dekket først med Aseton og så rulle på. Bruk godt med sand. Har brukt dette ved flere anledninger og kan garantere at det er en effektiv sklisikring. Effektiv fordi sandblåsersanden er skarpe i kantene. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 14.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Takker for godt tips. Det blir nok det enkleste og billigste. Vil tro slike plater vil være kostbare om man får kjøpt dem. Det gamle dekket med sånne plater er nokså så slitt til tross for at båten kun er 38 år. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 (redigert) Har du sjekket pris på aluminiumsplater med diamantmønster? 2 av disse platene koster i underkant av 4.000,- inkl. frakt og mva, levert i Tistedal med Jetcarrier. Redigert 15.Desember.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
index Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Hva med å støpe igjen dekket med vanlig slett glassfiber, og deretter skru på aluminiums dørkeplater oppå det hele? Med avrundede hjørner og kanter rundt luker etc. burde det fungere fint uten at noe henger seg fast, og du får en slitesterk og helhetlig løsning... Men husk å forsterke dekket godt, du tar vekk veldig mye av styrken her ved å fjerne benkene! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
glalaksen Svart 15.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Takker for link til plater, har ikke tenkt på at de kan være billigere å importere selv. Ser jo på alt mulig annet fra utlandet så det der skal jeg skjekke ut nærmere. Index: Du har jo vært grei og svart på en del av de andre trådene min om vår gamle viksund. Så du må vel tro at det er mye rart som surrer i hodet på denne karen Det har du i såfall helt rett i. Tingen er at jeg så gjerne vil bruke denne som gruppe2 båt og fiske litt. Derfor ønsker jeg meg større dekk. Har også syslet litt med tanken på å bygge den om til tverr hekk. Da får den bedre bæring bak og mye mer dekk. Og når jeg først er i gang kan jeg vel bruke en ekstra helg og gjøre slik: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31493678 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Spørsmålet er vel også hva som er fornuftig å legge ut på den, med tanke på differansen mellom dagens verdi og hva den vil være verdt etter ombygging og hva man eventuelt ellers kunne fått for pengene. Om du skal til med vesentlig større lastekapasitet så må det nok mer oppdrift til, og i så måte er vel de ekstra "rumpeballene" på den i annonsen til nytte. Men de vil jo endre båtens egenskaper da, ikke bare lasteevne. Ikke sikkert det er noe problem, jeg ville kanskje heller valgt en slik løsning enn å bygge om til tverr hekk. Siden vi først snakker om radikale ombygginger: Hva med å redusere lengden på overbygget? Da vil du få mer arbeidsdekk der båten er på det bredeste, og vektfordelingen blir mer optimal. Om du lager ny bakvegg ved avslutning av det fremre sidevinduet, får du et greit nok styrehus inne og beholder samtidig lugaren forut. Og dekket blir mer enn dobbelt så stort som nå. I tillegg får du et massivt lasterom under dekk midt i båten. Noe å tenke på? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lnjk Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Skal båten fiskeriregistreres bør du kanskje først kontakte Sjøfartsdirektoratet før du går i gang med større ombygging. Link til høring som de har hatt ute http://www.sjofartsdir.no/no/Regelverk2/Horinger2/Arkiv_-_horinger/Horing---Forskrift-om-konstruksjon-utstyr-og-drift-av-fiske--og-fangstfartoy-under-15-meter-storste-lengde1/ Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Det hørtes billig ut, er det et bindene frakt tilbud fra Jetcarrier? Eller forløpig beregnet utifra vekt? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Er vel ikke spesiellt billig. Leser jeg rett så er tykkelsen 1,5mm. Frakt i 48 stater. Tror det blir billigere å handle hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 (redigert) Bør vel opp i 3 mm, og da havner man fort på over 4000 for en plate på 1250x2500 i Norge. Vet ikke pris på alu i dag Redigert 15.Desember.2011 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Det hørtes billig ut, er det et bindene frakt tilbud fra Jetcarrier? Eller forløpig beregnet utifra vekt? Frakt prisen tok jeg fra Jetcarrier sin hjemmeside. Regner ikke med at de 2 platene veier mere enn 150kg til sammen. Er vel ikke spesiellt billig. Leser jeg rett så er tykkelsen 1,5mm. Frakt i 48 stater. Tror det blir billigere å handle hjemme. Platene koster $140 pr. stk. (Kr830,-) Frakt i USA koster $170 (Kr1.000,-)uansett anntall plater Mva. kommer selvfølgelig i tillegg (ikke på frakt i USA) Hvis du finner platene billigere i Norge så vil jeg gjerne vite hvem som selger og hva de koster. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.