sjøman Startet 14.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2011 Ford 120 hk. Dieselpumpe med egen smøring,men det kommer diesel i olja. Motoren går helt fint.Men jeg liker ikke den lekasjen. Forslag til mulige tiltak?? Mvh.Sjøman Kommentar fra moderator: Den som starter en tråd kan redigere tittelen innen 30min. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 14.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 Den vanligste årsaken til at diesel blandes med motorolje er lekkasje i gummi-membranen til fødepumpa. Da renner dieselen ned i bunnpanna via pumpestangen som ligger på nokken. Du får da økt nivå av olje-dieselblanding i bunnpanna. Dette vill da også komme inn i dieselpumpa hvis den er trykksmurt. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 14.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 Det kan være lekasje mellom dieselrør som kommer fra pumpa, der røret er festet til dyseholderen under toppdekselet, da blander det som lekker seg med smøreolja. ta av toppdekselet å se etter lekasje mens motoren går! Jeg hadde lekasje her, byttet dyseholder å dieselrør så ble det tett å fint. Tror lekasjen oppsto på grunn av at jeg sikker kjører motoren litt hardere en tidligere eier(mer vibrasjon) Rørene var dårlig klamret å da kan det oppstå slike tretthets(slitasje) brudd i røra. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 14.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 Tittelen har blitt endret så spørsmålet mitt har nok blitt misforstått. Men her er er det separat smøring, altså egen bunnpanne og peilepinne på pumpa. Det kommer små mengder diesel i olja. Er dette ok eller bør det utbedres,og hva må jeg evnt.Gjøre?? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 14.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 Jeg har en Ford 2715 (127 hk), med Simms dieselpumpe . Denne dieselpumpa har ingen trykksmøring, men blir smurt fra egen "bunnpanne" Pumpa har avtappingsplugg i bunnen, nivåplugg på siden og påfyllingsplugg på toppen, men har ingen peilepinne. Jeg opplever at det lekker inn noe diesel i olje etter en del bruk. Jeg skifter derfor olja på pumpa 2 ganger i løpet av sommeren og sjekker foran hver tur at det ikke er fylt opp med diesel til over nivåpluggen.Slik har pumpa hvert i mange år uten at jeg har merket noe problem. Jeg har ikke peiling på hvor i pumpa lekkasjen er. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 14.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 Da har du sikkert samme motoren. Det er også nivåplugg på denne,litt feil å kalle det peilepinne.Men da fikk jeg svaret jeg ville ha,vurderer å kjøpe en båt med denne motoren.Denne motoren har gått 3700 timer og har Paragon gir.Hva syntes du om det arnbr0? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 https://baatplassen.no/i/topic/52562-bilder-i-fra-haabys-baatpuss-og-soervis-paa-eber-x2/page__view__findpost__p__1182573 Her står det mye om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 14.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 Kanskje heller ikke helt bra om oljestanden i pumpa ikke øker svakt, ev. kan dreneres ut fra midtrommet bak sidedekselet. Hvis ikke plunger smøres/kjøles av svak forbilekkasje nedover har den lettere for å skjære seg – og dieselen havner til slutt i ”bunntroa”. Samme prinsipp som forbilekkasjen på injektornålene. Med 30-olje i pumpen tåles mye utspeeing før det blir kritisk. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Scand 360 dc Svart 14.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 Jeg misforsto, pumpa mi er lik som deres å jeg bytter også olje to ganger i året på denne,olja blir tynnet ut med diesel etter ca en halv sesong(50-100) timer. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 14.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 Jeg tror at disse Ford motorene er solide og gode motorer. Det står masse om Fordene her på forumet enten de er marinisert av Sabb,Sabre, Lancing marine, Mermaid, Lehmann, eller andre, så synes det som om de fleste mener at Forden er bra. Det kan se ut til at det advares mot motorer hvor det er ettermontert turbo og ev. intercooler .Det er sikkert mulig å kjøre dem ihæl ganske fort hvis de tynes med kontinuerlig overbelastning. Min 2715e har gått ca. 18000 motortimer. Båt og motor oppfører seg best med 1700 rpm max., men med vingene justert slik at motoren ligger med litt belastning. Slik har motoren gått de fleste av de 18000 timene. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Forden er bra. Min 2715e har gått ca. 18000 motortimer. Inponerende :clap: Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bartesam Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Jeg har 2725E, og den har trykksmørt Minimec dieselpumpe Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
jøran123 Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Jeg har en Ford 2722E med Micromek pumpe. Hva menes med trykksmurt? Er det noe spesielt jeg må passe på når det gjelder denne type pumpe? Vedlikehold? Motoren er fra 83 og har ca 2300 timer. Er også ute etter andre råd og tips ang denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 15.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Se bort i fra "trykksmurt" feilinformasjon fra min side. Når det gjelder din dieselpumpe har jeg ikke noe å bidra med. Mvh.Sjøman Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 (redigert) Trykksmurt: betyr at det kommer et rør med motorolje fra motoren inn på dieselpumpa med samme trykket som motoren har, vedlikeholsfritt. Noen andre pumper må en fylle på manuelt med motorolje. Det første jeg har ville skjekke er membraen i fødepumpa, lekker den, går diesel i bunnpanna. Redigert 15.Desember.2011 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Jeg har en Ford 2722E med Micromek pumpe. Hva menes med trykksmurt? Jeg har ikke detaljkunnskap om dette, men Micromek er vel også en Simms pumpe. Trykksmurt pumpe betyr at pumpen smøres via motorens oljepumpe og inngår da i oljecirkulasjonen sammen med lagrene i motoren. Jeg aner ikke om dieselpumpen da er utstyrt med hvitmetall-lagere, eller om oljestrømmen bare passerer pumpen slik at andre deler ev. kulelagere blir blir smurt ved oljebad. Etter et årstall, jeg nå ikke husker, kom disse fordene med trykksmøring av dieselpumpen. Kan hende var det da Ford 2715 skiftet betegnelse til 2704 Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 På mine motorer går det en tynn trykkslange fra oljekjøler/oljefilterkonsollen til dieselpumpa. Vet ikke når dette ble obligatorisk i stedet for oljebad, men disse motorene er fra tidlig 2005. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
jøran123 Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 Da har jeg fått opplyst fra KD trading at Micromek dieselpumpe (Ford 2722E) som jeg har, er vedlikeholdsfri. Det er greit å vite. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.