Jump to content

Ford 120hk, diesel i motoroljen, lekkasje i pumpe?

sjøman

Recommended Posts

Det kan være lekasje mellom dieselrør som kommer fra pumpa, der røret er festet til dyseholderen under toppdekselet, da blander det som lekker seg med smøreolja. ta av toppdekselet å se etter lekasje mens motoren går! Jeg hadde lekasje her, byttet dyseholder å dieselrør så ble det tett å fint. Tror lekasjen oppsto på grunn av at jeg sikker kjører motoren litt hardere en tidligere eier(mer vibrasjon) Rørene var dårlig klamret å da kan det oppstå slike tretthets(slitasje) brudd i røra. :thumbsup:

Jeg har en Ford 2715 (127 hk), med Simms dieselpumpe . Denne dieselpumpa har ingen trykksmøring, men blir smurt fra egen "bunnpanne" Pumpa har avtappingsplugg i bunnen, nivåplugg på siden og påfyllingsplugg på toppen, men har ingen peilepinne. Jeg opplever at det lekker inn noe diesel i olje etter en del bruk. Jeg skifter derfor olja på pumpa 2 ganger i løpet av sommeren og sjekker foran hver tur at det ikke er fylt opp med diesel til over nivåpluggen.Slik har pumpa hvert i mange år uten at jeg har merket noe problem. Jeg har ikke peiling på hvor i pumpa lekkasjen er.

Kanskje heller ikke helt bra om oljestanden i pumpa ikke øker svakt, ev. kan dreneres ut fra midtrommet bak sidedekselet.

Hvis ikke plunger smøres/kjøles av svak forbilekkasje nedover har den lettere for å skjære seg – og dieselen havner til slutt i ”bunntroa”.

Samme prinsipp som forbilekkasjen på injektornålene.

Med 30-olje i pumpen tåles mye utspeeing før det blir kritisk.

Mvh

Kaldfisk

Jeg tror at disse Ford motorene er solide og gode motorer. Det står masse om Fordene her på forumet enten de er marinisert av Sabb,Sabre, Lancing marine, Mermaid, Lehmann, eller andre, så synes det som om de fleste mener at Forden er bra. Det kan se ut til at det advares mot motorer hvor det er ettermontert turbo og ev. intercooler .Det er sikkert mulig å kjøre dem ihæl ganske fort hvis de tynes med kontinuerlig overbelastning. Min 2715e har gått ca. 18000 motortimer. Båt og motor oppfører seg best med 1700 rpm max., men med vingene justert slik at motoren ligger med litt belastning. Slik har motoren gått de fleste av de 18000 timene.

Jeg har en Ford 2722E med Micromek pumpe. Hva menes med trykksmurt?

Jeg har ikke detaljkunnskap om dette, men Micromek er vel også en Simms pumpe. Trykksmurt pumpe betyr at pumpen smøres via motorens oljepumpe og inngår da i oljecirkulasjonen sammen med lagrene i motoren. Jeg aner ikke om dieselpumpen da er utstyrt med hvitmetall-lagere, eller om oljestrømmen bare passerer pumpen slik at andre deler ev. kulelagere blir blir smurt ved oljebad. Etter et årstall, jeg nå ikke husker, kom disse fordene med trykksmøring av dieselpumpen. Kan hende var det da Ford 2715 skiftet betegnelse til 2704

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...