Jump to content

oppgradere D4-260 til D4 300 - er det mulig?

paso

Recommended Posts

få tak i injektorer fra en 300 å putt inn, hvor mange HK du får vet jeg ikkje ,men en betydelig økning er det.

Jeg har ikkje testet på D4 men på D6 og med et overraskende resultat, ikke minst på forbruk, det stupte!

På høye turtal er det snakk om 20-25% og jeg vet om mange med samme erfaring som jeg har.

Dette er mye bedre en å tulle med chipper som du ikke har peiling hvordan dem virker og va dem gjør

Eg kan ikke fatte att dette skal skade motoren, ettersom forbruk går ned omtrent uansett turtal, foruten med helt full gass, da går det en! liter opp .

få tak i injektorer fra en 300 å putt inn, hvor mange HK du får vet jeg ikkje ,men en betydelig økning er det.

Jeg har ikkje testet på D4 men på D6 og med et overraskende resultat, ikke minst på forbruk, det stupte!

Har en mistanke om at dysene dine slipper inn mer suppe enn hjernen er programmert for å registrere. Kanskje tar jeg feil, men 25%...........med cr, ladeluftkjøling, turbo og kanskje IPS så blir motoren snart skyldig diesel.

Eksos temp er ikke målt, men eg kjenner til motorer som har gått med dette oppsett 4500t. uten eit feilslag

Får å få økt temp må du øke enten luft mengde eller diesel mengde, her er ladelufta lik, diesel mengda går litt ned, tennings tidspunkt er likt

De eneste som kan øke temp. må vere større luft overskudd, med da tror jeg båtene som jeg kjenner til hadde havarert forlengst.

Dreiemomentet på motorene blir mye! større, så motorene jobber mindre anstrengt lager i tilleg mindre lyd.

Tror nok at saken ligger i at injektorene fra 07 og eldre var rett og slett dårlige, dette gjelder D4 260 og D6 370 før 07

Jeg vet at Volvo selv har gjordt dette.

Ultra1: Ja en gjør, ellers er en del båter rundt om i landet som kjører med dette oppsett

Å det er nyere 435 injektorer det er snakk om. og med helt annet artikkel nr. en orginalt selfølgelig

Jeg trenger verken Vodia eller annen elektronikk for å vite at dette stemmer, jeg tankmåler!

Forbruket er ikke til å kjenne igjenn, en tank varer myyyye lenger, men det er mulig at forbruksmåler har tørna etter injektor skiftet men da må vere i riktig rettning :yesnod:

Redigert av zoltan (see edit history)

Jeg har ikkje delelister foran meg, men jeg vil tro at delenr. D4 300 injkt. og D6 435 er det same??

Er injekt.delenr. D6 310og 370 likt? det er viktig å skille mellom årsmodellene, de er ulike injektorer på forsjellige årstall

Og jeg vil tippe og tro at en slik konventering ville gitt oppsiktsvekkende resultat, og eg er sikker på Paso aldri ville angret på det

Tror enkelte her bør lese seg litt opp på enkel thermodynamikk (anbefaler f.eks. boken Termodynamikk og strømningslære av Ansgar Lund) før dere begynner å skru og fikle på disse originaltilpassede systemene med "MacGyver løsninger" som kan ødelegge hele motoren på et øyeblikk. La utstyret være i original stand og bytt heller til en større motor om effektbehovet er større enn ytelsen er i dag. Man har overhodet ingen kontroll på bl.a. de termiske belastningene som dette utsettes for uten å overlate utviklingen til professjonelle aktører som Volvo Penta. Vil man ødelegge er det bare å kjøre ivei, men det jeg har lest hittil i denne tråden imponerer ikke akkurat. Slå dette ifra deg med en gang.

Du har rett i det Zoltan, delenr til injektorer på D4-300 og D6-435 har det samme delenr. Og injektornr på 310 og 370 er det samme.

Det å sette injektorer fra 435 i feks 370 har vært prøvd en del ganger. Noen med ingen forskjel, noen har merket forskjel. Antar at dei som har hatt merket forskjel har hatt slitte/dårlige injektorer fra før, uten at jeg vet dette.

Chiefengineer: Har lest en del thermodynamikk, blant annet den boken du anbefaler fra Ansgar Lund. Hva vil du fram til her?

Som Zoltan sier, VP har prøvd dette på flere motorer.

Les dei to siste linjene til Zoltan i innlegg nr. 9.

E vel ikkje ladetrykksgiveren som har vært problem med på D4/D6 Bitteliten, men temp.føleren på laddeluften? Viser ofte for høy temp. på innluften, feks 80grader når den i realiteten er 20grader, som igjen fører til at en fær en grusomt treig gassrespons osv. Tar fem min å finne utav, men må ha Vodia for å lese av.

Dette er vel ikke snakk om noe macgyver løsning, men heller utskifting av noen elendige injektorer som Volva/bosch hadde på dei første modellene

av D serien, det er sikkert mulig at noen ikke merker forsjell, men dette skyldes sansynelig at dei har injektorer som virker som dei skal i utgangspunktet, det også mulig at effekten bare er de den skal vere alså 370 HK, og der har vert mindre HK en oppgitt fra starten av.

Mange av motorene dette har vert prøvd på har vert bortimot helt nye, og med akkurat same resultat

Det er hverfall fakta at der er en formidabel forsjel, krafta i motorane kjennes ut som den er 50% større

Det kan være en god forklaring på mysteriet.

Jeg sliter litt med å tro dette også, fordi at mine to D6er hadde ingen problem med å løfte min 16 tonn tunge 50 foter i plan og med en toppfart på nesten 35 knop med full tank, og dette med orginal injektorer

Etter byttet akser den bedre med full tank og 15 mann ombord en den gjorde med tomm tank og tomm båt før skiftet

Det er besparelsen på forbruk jeg drog i tvil. Måler du dette fysisk, eller har du VP sine instrumenter med forbruksmåler?

Jeg vet ikke hvordan VP`s forbruksmålere virker, men hvis de regner forbruk ut fra åpningstid og nye dyser leverer større mengder så vi instrumentet lyve.

Det er meget liten forskjell i forbruk på moderne dieselmotorer som er i orden. Faktisk om de er 30 år gamle også.

Dette er målt med forbruks måler og fysisk måling.

Der er også en måler som måler total forbruk siden måler sist var nullet, Jeg reiner med at dette tallet komer fra samme parameter i motor styring

Dette er på litern rett både før og etter skiftet.

Tilbake til saken, jeg tror ikke Paso skal vere så redd for motoren med økt effekt, men heller tenke litt over hvilket drivverk som skal overføre desse økte kreftene

Der er somregel høgre gear ratinger på på økte effektutak, og dette for at belastininger på tannhjul og akslinger skal bli mindre og mindre/lettere propellere.

Jeg sliter litt med å tro dette også, fordi at mine to D6er hadde ingen problem med å løfte min 16 tonn tunge 50 foter i plan og med en toppfart på nesten 35 knop med full tank, og dette med orginal injektorer

Etter byttet akser den bedre med full tank og 15 mann ombord en den gjorde med tomm tank og tomm båt før skiftet

For min del høres dette helt eventyrlig ut basert på båtstørrelse og vekt. Korrekt maskineri på denne båten må vel heller være mer i sjangeren D9, men hverken Fairline, Princess eller andre båtbyggere av samme typer fartøyer ville neppe levert tilsvarende størrelse uten D12. Må vel få problemer med det lave dreiemomentet vekta og båtstørrelsen tatt i betraktning?

Forutsetter forresten at diskusjonen ovenfor har som en minimum essens at motorene faktisk er iorden og ikke har defekter. Da kan man jo begynne med å utbedre disse først, før man snakker om trimming. Hvorfor litt Thermodynamikk? Enkelt og greit fordi det er god lære om de termiske prosessene som foregår inne i en motor og hva slags skader man kan forårsake ved komponentfeil eller tilførsel av komponenter som ikke er korrekt tilpasset forbrenningsprosessen. Dette vedgår i særhet de termiske belastningene i en motor.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...