Jump to content

oppgradere D4-260 til D4 300 - er det mulig?

paso

Recommended Posts

Jeg skriver i klartekst her att motorene får mindre diesel, effekt økingen kommer mest sannsynlig vis av en langt bedre injektor som gir en bedre forbrenning og der med høyere effekt og lavere forbruk.

Sanne faktorer senker tempraturer, ikke øker dem

Skulle en marine motor hatt et optimalt liv, burde hver enkelt installasjon vert justert/mappa individuelt som på andre skips motorer. alt etter vekt, skrog fasong, planings terskel, propeller ol. med tempratur overvåking i alle bauger å kanter, tror nok der en bra sikkerhetsmargin på motorer i dag

Om du antyder at de injektorene som Volvo bruker i dag er så dårlige rent forstøvingsmessige at man har svært mye å vinne på å erstatte de med en "bedre" injektor er det hevet over enhver tvil at motorene er termisk overbelastede som følge av feil/ufullstendig forbrenning som isåfall måtte ta plass på stempelkrone, sylindervegg etc. Dette vil temmelig raskt kunne bli avdekt på alle motorer ved en eksaminasjon av topp/ventiler/eksossystem/turbin etter noen tids drift. Da har du oppdaget noe alldeles enestående som har gått hele Volvos test- og utviklingsavdeling i Gøteborg hus forbi. I tillegg til Bosch' utviklingsteam som arbeider med høyttrykksinnsprøytningsdelene.

Jeg regner med at du ser selv at dette er bare tull. Det foreligger både beregninger og testresultater, ikke så rent få forresten før man lanserer en ny serie motorer, og en bommer skjelden på injektortype annet enn at man kan erfare uheldig levetid eller uønskede konsekvenser ved funksjonssvikt på injektor som bl.a. Volvo har gjort på D-serien. Så mitt råd er fortsatt å holde deg langt unna "fikling" med dette om du har planer om å beholde effekt og levetid på motoren.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Les dei to siste linjene til Zoltan i innlegg nr. 9.

E vel ikkje ladetrykksgiveren som har vært problem med på D4/D6 Bitteliten, men temp.føleren på laddeluften? Viser ofte for høy temp. på innluften, feks 80grader når den i realiteten er 20grader, som igjen fører til at en fær en grusomt treig gassrespons osv. Tar fem min å finne utav, men må ha Vodia for å lese av.

Feil, det er ladetrykksgiveren. Har selv hatt denne feilen på D6/435 og den kan ikke nødvendigvis avleses på noen feilkodeinstrument da sensoren ikke feilet men kun gav ulineart utgangssignal til motorelektronikken. Kompressor koplet inn men koplet ut et par hundre omdreininger senere, alt for tidlig til at turbo hadde fått opp trykket. Var kun ved hjelp av den andre motoren det var mulig å få båten opp i plan. Med en enkelinstallasjon hadde det vært umulig. Det foreligger servicebulletin på denne sensoren. Men feilen kunne som nevnt ikke avleses ved hjelp av feilkode.

Ja ja det jaggu godt at noen vet fakta her

Jeg tviler vel egentlig ikke på at du faktisk har fått økning av effekt ved og bruke dyser som ikke er ment til din motor.

Det er som sagt forskellige dyser og kalibrering i ecu på de forskellige motorene/årsmodell slik at rette kombinasjon mellom dyse og ecu kalibrering kan gi økt effekt.

Om dette kan skade motoren vites ikke.

Det jeg reagerer på er at du påstår og kjenne til at dette er vanlig praksis hos en eller flere Volvo forhandlere.

Du unngår fortsatt og svare på dette.

MVH K.K

Godt mulig at det foreligger servicebulleteng på trykksensoren, men er ikkje noke ukjent at tempsensoren på laddelufta gir altfor høy verdi.

Ingen grunn til å tvile på det Zoltan seie har vært prøv/gjort. Kjenner til flere tilfeller der dette har vært prøvd/gjort, med varierende resultat.

Noen som kjenner til en D4-300 eller D6-435 som har havarert pga dyseproblematikken?

Jeg tviler vel egentlig ikke på at du faktisk har fått økning av effekt ved og bruke dyser som ikke er ment til din motor.

Det er som sagt forskellige dyser og kalibrering i ecu på de forskellige motorene/årsmodell slik at rette kombinasjon mellom dyse og ecu kalibrering kan gi økt effekt.

Om dette kan skade motoren vites ikke.

Det jeg reagerer på er at du påstår og kjenne til at dette er vanlig praksis hos en eller flere Volvo forhandlere.

Du unngår fortsatt og svare på dette.

MVH K.K

Jeg skriver at jeg vet at dette har blit gjort av Volvo, jeg har aldri påstått at dette er vanlig praksis, jeg skrev forsåvit også at jeg betviler at

dette er godkjent praksis av Volvo i fks. garanti samenheng, Folk må selfølgeilg velg hva dei vil selv vil gjøre, men dette er mine erfaringer, og jeg tenkte jeg ville dele dette med dere, pga dei oppsiktsvekkende resultatene jeg og andre har.

Her er data på scirocco 50. Det er en lettbygget båt, brukt til div skyssbåt osv. Nå vet jeg ikke om Zoltan`s båt er veid til 16 tonn eller om det er tipping, men denne båten er nok gj. snittelig lettere enn dem fleste 50 fotere. 10 tonn står det i spec, som jo er utrolig lite, men det er kansje tørr båt. Jeg skal ikke blande meg i diskusjon om motorkonstruksjonene d4-d6. Personlig ville jeg hatt motorer med stort volum og lavt turtall i en sånn type båt! Jeg går bare å drømmer om å få meg en såppas stor båt at jeg kan smekke inn en MTU tilkobla ZF pod, hehe Men jeg er lit konservativ og gammeldags av meg.

SCIROCCO 50

Dimensjoner: Lengde 1500 cm, Bredde 420 cm, Vekt 10000 kg

Materiale: GRP/karbon

Antall: Spiseplasser 15, Lugarer 3, Salonger 2

Tankvolum: 1500 liter drivstofftank, 500 liter vanntank, 300 liter septiktank

Motoralternativ

2 x 225 HK - 2 x 715 HK diesel m/IPS eller akslinger

Fartseks.: Ca. 43 knop m/2 x 715 HK VP D12

Innredning:

Forkabin m/dobbelkøye (queensize), skap og toalettrom. Dagligstue og stor salong m/pantry. Skyvedør til akterdekk. Trapp fra salong opp til styrehuset og derfra direkte utgang til soldekk m/utvendig førerplass.

CE-kategori: B

Standardutstyr:

Satelitt GPS, radar, autopilot, VHF, komfyr, 220-volts aggregat mm

Tilleggsopplysninger:

Lett konstruksjon basert på erfaring når det gjelder bygging av raske og solide båter. Ypperlige som skyssbåter (kan sertifiseres), til representasjon ol. Kan leveres i 1/2-fabrikata fra ca. kr. 1.780.000 u/motor. Om ønskelig kan den leveres som yrkesfartøy etter Skibskontrollens og Nordisk Båtstandards regler.

Produsent

GS Marine AS

noname

Gursken

Tel: 7002 5242

Mail: gsmarine@tussa.com

Internett: www.gsmarine.no

Alle data fra Båtguiden 2011

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Her er data på scirocco 50. Det er en lettbygget båt, brukt til div skyssbåt osv. Nå vet jeg ikke om Zoltan`s båt er veid til 16 tonn eller om det er tipping, men denne båten er nok gj. snittelig lettere enn dem fleste 50 fotere. 10 tonn står det i spec, som jo er utrolig lite, men det er kansje tørr båt. Jeg skal ikke blande meg i diskusjon om motorkonstruksjonene d4-d6. Personlig ville jeg hatt motorer med stort volum og lavt turtall i en sånn type båt! Jeg går bare å drømmer om å få meg en såppas stor båt at jeg kan smekke inn en MTU tilkobla ZF pod, hehe Men jeg er lit konservativ og gammeldags av meg.

SCIROCCO 50

Dimensjoner: Lengde 1500 cm, Bredde 420 cm, Vekt 10000 kg

Materiale: GRP/karbon

Antall: Spiseplasser 15, Lugarer 3, Salonger 2

Tankvolum: 1500 liter drivstofftank, 500 liter vanntank, 300 liter septiktank

Motoralternativ

2 x 225 HK - 2 x 715 HK diesel m/IPS eller akslinger

Fartseks.: Ca. 43 knop m/2 x 715 HK VP D12

Innredning:

Forkabin m/dobbelkøye (queensize), skap og toalettrom. Dagligstue og stor salong m/pantry. Skyvedør til akterdekk. Trapp fra salong opp til styrehuset og derfra direkte utgang til soldekk m/utvendig førerplass.

CE-kategori: B

Standardutstyr:

Satelitt GPS, radar, autopilot, VHF, komfyr, 220-volts aggregat mm

Tilleggsopplysninger:

Lett konstruksjon basert på erfaring når det gjelder bygging av raske og solide båter. Ypperlige som skyssbåter (kan sertifiseres), til representasjon ol. Kan leveres i 1/2-fabrikata fra ca. kr. 1.780.000 u/motor. Om ønskelig kan den leveres som yrkesfartøy etter Skibskontrollens og Nordisk Båtstandards regler.

Produsent

GS Marine AS

noname

Gursken

Tel: 7002 5242

Mail: gsmarine@tussa.com

Internett: www.gsmarine.no

Alle data fra Båtguiden 2011

16 tonn med fulle tanker, ca 13.5 tom, halvfabrikatet som jeg kjøpte hadde en vekt på ca 9 tonn med IPS 500 installert

Båtene er nok en del lettere i dag grunnet vakumstøping( som utgjør sikkert et tonn) og alternativt divinycell dørker i hele båten, min har X-finer dørker innvendig i første etasje og solid bjelkelag under og divinycell i rorhus, så dette har nok litt med vekten å gjøre

Antar zoltan hadde fått samme effektøkning og drivstoffbesparelse hvis han hadde satt på nye orginale injektorer.

Eneste logiske forklaringen på effektøkningen hans må være at de forrige injektorene var fullstendig føkka ( noe han antyder selv)

Et enkelt råd til trådstarter: Sprit aldri opp en Volvo marinemotor for fritidsbruk! Er 260 for lite, finn en båt med større motor, eller bytt til større motor.

Antar zoltan hadde fått samme effektøkning og drivstoffbesparelse hvis han hadde satt på nye orginale injektorer.

Eneste logiske forklaringen på effektøkningen hans må være at de forrige injektorene var fullstendig føkka ( noe han antyder selv)

Et enkelt råd til trådstarter: Sprit aldri opp en Volvo marinemotor for fritidsbruk! Er 260 for lite, finn en båt med større motor, eller bytt til større motor.

kunne ikke sakt det bedre selv :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...