Jump to content

Bytte/overhale Volvo Penta TAMD 30A


Hoem

Recommended Posts

Hei

 

Sitter å kiker på båt for tiden.

Kommet over en båt med en VP TAMD 30A som har ødelagte sylinderforinger.

Noen som vet ca pris på nye foringer.

Må jeg bytte stempler uansett tillstand eller er det nok med nye ringer om de ikke er ødelagt?

Hvor dan er deletilgangen på en såpass gammel motor?

 

Kanskje det beste er å sette i en annen/nyere motor?

 

Håkon

Redigert av Hoem (see edit history)
Link to post

Hoem,

 

Er det kun foringene som må skiftes ut? Hva med øvrige lagere og komponenter & ikke minst toppen? Hvis ikke selger kan dokumentere at toppen er ok så er dette et svindyrt prosjekt.

Skal et verksted gjøre dette blir det fort 100K. Dette får du neppe igjen ved videresalg ( hvis ikke du har fått båten latterlig billig)

Link to post

Stempel og foringer er nummer på slik at boring skal bli riktig. Derfor må motor uansett demonteres før bestilling med mindre du bestiller deler. Det er også fare for at det er kmpl sett slik at du ikkje får løse foringer uten stempel.litt usikker på det. Men det går fint å sette inn brukte deler så lenge bokstavkode stemmer. Men selvsagt må det hones og settes i nye stempelringer.og så må sliasjetolleranse måles.

Ang toppen så må den selvsagt/helst av og slipe ventilseter og få nye tettiner på ventilene.

Og veivlager/rådelager/rammelager/bærelager(kjært barn har mange navn) må inspiseres. Sliping av veiv og nye lager er ca12000kr om eg husker rett.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Prisen var hentet ut fra prislista fra en forhandler i Sverige.

 

Jeg har sjekket hos Volvo Penta i Sverige, (jeg ringte om noe annet, og slang på spørsmål om dette samtidig) og omregnet til norske kroner tar de 4771.06 (626 euro) pr kit. +frakt +moms.

Så det ser ut til at La-Sa er billigere en å importere selv.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Andre priser på deler til den motoren;

 

Toppakning: - Gasket 859150 150 Euro

Bunnpannepakning: - Gasket 861250 66 Euro

Veivlager: - Big end bearing kit 876511 51 Euro

Rammelager: - Main bearing kit 876515 41 Euro

Thustlager: - Thrust washer 876523 57 Euro

Ventildekselpakning - Gasket 1544119 64 Euro

 

 

De vet å ta seg betalt, det er sikkert. :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Takker for mange gode svar!

 

Har sendt en ny mail til selger, så får vi se hva han sier.

 

Noen som vet om Volvo Penta er en helt egen greie. Eller kan man finne de samme delene i traktor motorene til Volvo, Volvo BM, Volvo/Valmet?

 

Hvilke synspunger har dere på sliping/planing av toppen?

Er det like greit å "pusse over" når den likevell er av. Eller er dette noe en bare gjør når man må?

Link to post

Planing gjør man kun om den er skjev. En dieseltopp har som regel ventilene i plan med toppen, og da kan unødig sliping skape problemer for ventilene.

 

De fleste VP motorer er basert på Volvos øvrige motorer, men forskjeller kan forekomme avhengig av effektuttak etc. Så her bør man nesten sammenlikne del for del.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...