Hoem Startet 15.Desember.2011 Del på Facebook Startet 15.Desember.2011 (redigert) Hei Sitter å kiker på båt for tiden. Kommet over en båt med en VP TAMD 30A som har ødelagte sylinderforinger. Noen som vet ca pris på nye foringer. Må jeg bytte stempler uansett tillstand eller er det nok med nye ringer om de ikke er ødelagt? Hvor dan er deletilgangen på en såpass gammel motor? Kanskje det beste er å sette i en annen/nyere motor? Håkon Redigert 15.Desember.2011 av Hoem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Ca prisen for et foringsett er 790 Euro + frakt + moms. Settet inneholder 1 foring, ringer, et stempel, stempelringer og bolt. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Hoem Svart 15.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 (redigert) Ca prisen for et foringsett er 790 Euro + frakt + moms. Settet inneholder 1 foring, ringer, et stempel, stempelringer og bolt. Hei Hvor henter du prisen fra? Er det vanlig å bytte alle foringene (med tilbehør), eller er det tilstrekkelig å skifte den/de som er gåen? Redigert 15.Desember.2011 av Hoem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 La-Sa i Son skal ha 4962,- x 4 = 19848,- På mitt pristilbud fra 26.09.2011 (Cylinderfodersats med varenummer 875722) Uten jobben så klart, da.. Tilbudet mitt for overhaling av TAMD30A er på 67.585,- men da gjøres jo en del andre ting. Totalt antall timer de regner på overhaling er 40 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Hoem, Er det kun foringene som må skiftes ut? Hva med øvrige lagere og komponenter & ikke minst toppen? Hvis ikke selger kan dokumentere at toppen er ok så er dette et svindyrt prosjekt. Skal et verksted gjøre dette blir det fort 100K. Dette får du neppe igjen ved videresalg ( hvis ikke du har fått båten latterlig billig) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Stempel og foringer er nummer på slik at boring skal bli riktig. Derfor må motor uansett demonteres før bestilling med mindre du bestiller deler. Det er også fare for at det er kmpl sett slik at du ikkje får løse foringer uten stempel.litt usikker på det. Men det går fint å sette inn brukte deler så lenge bokstavkode stemmer. Men selvsagt må det hones og settes i nye stempelringer.og så må sliasjetolleranse måles. Ang toppen så må den selvsagt/helst av og slipe ventilseter og få nye tettiner på ventilene. Og veivlager/rådelager/rammelager/bærelager(kjært barn har mange navn) må inspiseres. Sliping av veiv og nye lager er ca12000kr om eg husker rett. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Toroa Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Prisen var hentet ut fra prislista fra en forhandler i Sverige. Jeg har sjekket hos Volvo Penta i Sverige, (jeg ringte om noe annet, og slang på spørsmål om dette samtidig) og omregnet til norske kroner tar de 4771.06 (626 euro) pr kit. +frakt +moms. Så det ser ut til at La-Sa er billigere en å importere selv. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Worry II Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Så det ser ut til at La-Sa er billigere en å importere selv. Sjekk evt. med La-Sa først, for tilbudet mitt (4962,-)er i overhalingspakka til 67.585,- så mulig det er noe samlerabatt i den. Blir kanskje noe annen pris for løs-salg.. Egil Bjerkheim på 24126880 eller post@lasa.no Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Andre priser på deler til den motoren; Toppakning: - Gasket 859150 150 Euro Bunnpannepakning: - Gasket 861250 66 Euro Veivlager: - Big end bearing kit 876511 51 Euro Rammelager: - Main bearing kit 876515 41 Euro Thustlager: - Thrust washer 876523 57 Euro Ventildekselpakning - Gasket 1544119 64 Euro De vet å ta seg betalt, det er sikkert. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Hoem Svart 16.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Takker for mange gode svar! Har sendt en ny mail til selger, så får vi se hva han sier. Noen som vet om Volvo Penta er en helt egen greie. Eller kan man finne de samme delene i traktor motorene til Volvo, Volvo BM, Volvo/Valmet? Hvilke synspunger har dere på sliping/planing av toppen? Er det like greit å "pusse over" når den likevell er av. Eller er dette noe en bare gjør når man må? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Planing gjør man kun om den er skjev. En dieseltopp har som regel ventilene i plan med toppen, og da kan unødig sliping skape problemer for ventilene. De fleste VP motorer er basert på Volvos øvrige motorer, men forskjeller kan forekomme avhengig av effektuttak etc. Så her bør man nesten sammenlikne del for del. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.