Jump to content

Beregning av batteristørrelse for utenbordsmotor

John_Kr

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Yamarin 6210 med en Yamaha 150HK HPDI (VMAX) motor, har oppdaget at batteriet er kortsluttet innvendig og jeg må ha et nytt. Hvordan beregner jeg størrelsen på batteriet til e påhengsmotor og hva skal jeg ta hensyn til. Det var et 110AH batteri der i dag, men jeg mener dette batteriet var for stort og tungt og jeg kunne tenkt meg noe mindre og lettere. Må legge til at jeg har Ekkolodd, GPS og VHF som går hele tiden mens jeg er i båten. Motoren går kun når jeg kjører fra A til B.

Håper på å få hjelp til å finne ut størrelse, type og merke.

Takker for alle innlegg.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg kjører f.eks fra båthavna til et fiskefelt, blir liggende der ei stund så flytter jeg meg på nytt etter en tid, dvs at jeg normalt har lite motordrift kontra å ligge i ro med snøre ute. Da er ekkolodd, GPS og VHF slått på.

Har aldri hatt problemer med kapasiteten før nå når det var fullstendig dødt.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Spørsmålet er vel egentlig hvor bra/hvor dyrt du ønsker å ha dette. En optimal løsning vil f.eks. være å velge et optima AGM RedTop batteri (60 amp) til starbatteri og et f.eks. Haze gel batteri (100) amp til forbruk. Dette kopler du så via et automatisk BEP rele ellers tilsv. slik at starbatteriet "prioriteres" ved lading, men forbruksbatteriet brukes når motoren ikke går. Da får du sansynligvis et "anlegg" som fungerer i maaaaaaange år, men prisen blir nok liggende rundt 5000. Alternativt kan du godt klare deg med et helt OK startbatteri fra biltema til noen 100 lapper. Men da må begrense strømbruken når motoren ikke går. Alternativt supplerer du med et ekstra forbruksbatteri av en billig type og et billig rele. Da kan du nok kanskje klare deg med 1500 kroner.

Edit - ser du ønsker deg lavere vekt - nenvte Optima batteri er meget kraftig, selv om det er forholdsvis lite. Videre har det også god lademottakelighet. Om du går for enbatteriløsning så er dette også et godt valg. Men dyyyyyr pris pr amp.

Redigert av terron (see edit history)

Forstår at det er mange løsninger, poenget var at jeg ønsket et mindre (vekt og eventuelt antall AH) batteri en det jeg har i dag, synes det er så tungt å drasse på det batteriet jeg har. Har heller ikke satt meg inn i hvor mye strøm motoren trekker ved start (lett startet) og hvor mye VHF, ekkolodd og GPS trekker av amper. Alt dette må sees i sammenheng. Å gå for et 2-batteri løsning vil være "sikrere", men da går vekten opp og jeg må lage et nytt batterifeste i tillegg. Batteriet ligger i dag helt ute ved ripa, ikke i senter av båten, øker jeg vekten så vil båten ligge skjeft i vannet.

Tenkte egentlig om jeg kan gå fra 110AH til f. eks 90 eller 75AH, hvilken risk tar jeg da for eventuelt å gå tom. Å gå tom for strøm medfører i mitt område kanskje i verste fall havari. Å kjøpe et "billig" batteri vil ikke være et tema, skal kjøpe et merkebatteri som er anerkjent for kvalitet.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Om vekt er et tema , da hadde jeg kjøpt et 60 amp rødtopp batteri optima. Det koster ca 1990.-

Da har du borti 1000 amp startstrøm , og et lite lett batteri som duger.

Begynner du med kjøleboks med pils og masse forbruk som skal stå på, når du fisker og motoren er av, må du til med mer.

Redigert av Anders Haaby (see edit history)

I følge manualen for din motor (i dokumentarkivet) er ladekapasiteten for din motor 35A. Dvs. teoretisk kan du bruke 35Ah uten og tappe batteriet.

Jeg finner ikke noe info om hvor stor starteren din er.

Du må nok kikke i manualene for utstyret du har i båten (ekkolodd, plotter, vhf) og se hvor mye strøm de trekker, og så regne på det.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...