John_Kr Startet 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2011 Hei Jeg har en Yamarin 6210 med en Yamaha 150HK HPDI (VMAX) motor, har oppdaget at batteriet er kortsluttet innvendig og jeg må ha et nytt. Hvordan beregner jeg størrelsen på batteriet til e påhengsmotor og hva skal jeg ta hensyn til. Det var et 110AH batteri der i dag, men jeg mener dette batteriet var for stort og tungt og jeg kunne tenkt meg noe mindre og lettere. Må legge til at jeg har Ekkolodd, GPS og VHF som går hele tiden mens jeg er i båten. Motoren går kun når jeg kjører fra A til B. Håper på å få hjelp til å finne ut størrelse, type og merke. Takker for alle innlegg. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bøljan Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Skal du ha i pose og sekk så er nok løsningen to batterier. Et til start og et til forbruk, for eks, 60 / 100 amp/t Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Er du i båten utenom mellom a og b , dvs om du trekker strøm til de andre enhetene uten lading fra motor? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
John_Kr Svart 15.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 (redigert) Jeg kjører f.eks fra båthavna til et fiskefelt, blir liggende der ei stund så flytter jeg meg på nytt etter en tid, dvs at jeg normalt har lite motordrift kontra å ligge i ro med snøre ute. Da er ekkolodd, GPS og VHF slått på. Har aldri hatt problemer med kapasiteten før nå når det var fullstendig dødt. Redigert 15.Desember.2011 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
terron Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 (redigert) Spørsmålet er vel egentlig hvor bra/hvor dyrt du ønsker å ha dette. En optimal løsning vil f.eks. være å velge et optima AGM RedTop batteri (60 amp) til starbatteri og et f.eks. Haze gel batteri (100) amp til forbruk. Dette kopler du så via et automatisk BEP rele ellers tilsv. slik at starbatteriet "prioriteres" ved lading, men forbruksbatteriet brukes når motoren ikke går. Da får du sansynligvis et "anlegg" som fungerer i maaaaaaange år, men prisen blir nok liggende rundt 5000. Alternativt kan du godt klare deg med et helt OK startbatteri fra biltema til noen 100 lapper. Men da må begrense strømbruken når motoren ikke går. Alternativt supplerer du med et ekstra forbruksbatteri av en billig type og et billig rele. Da kan du nok kanskje klare deg med 1500 kroner. Edit - ser du ønsker deg lavere vekt - nenvte Optima batteri er meget kraftig, selv om det er forholdsvis lite. Videre har det også god lademottakelighet. Om du går for enbatteriløsning så er dette også et godt valg. Men dyyyyyr pris pr amp. Redigert 15.Desember.2011 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 (redigert) Forstår at det er mange løsninger, poenget var at jeg ønsket et mindre (vekt og eventuelt antall AH) batteri en det jeg har i dag, synes det er så tungt å drasse på det batteriet jeg har. Har heller ikke satt meg inn i hvor mye strøm motoren trekker ved start (lett startet) og hvor mye VHF, ekkolodd og GPS trekker av amper. Alt dette må sees i sammenheng. Å gå for et 2-batteri løsning vil være "sikrere", men da går vekten opp og jeg må lage et nytt batterifeste i tillegg. Batteriet ligger i dag helt ute ved ripa, ikke i senter av båten, øker jeg vekten så vil båten ligge skjeft i vannet. Tenkte egentlig om jeg kan gå fra 110AH til f. eks 90 eller 75AH, hvilken risk tar jeg da for eventuelt å gå tom. Å gå tom for strøm medfører i mitt område kanskje i verste fall havari. Å kjøpe et "billig" batteri vil ikke være et tema, skal kjøpe et merkebatteri som er anerkjent for kvalitet. Redigert 15.Desember.2011 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Gurba Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 (redigert) Om vekt er et tema , da hadde jeg kjøpt et 60 amp rødtopp batteri optima. Det koster ca 1990.- Da har du borti 1000 amp startstrøm , og et lite lett batteri som duger. Begynner du med kjøleboks med pils og masse forbruk som skal stå på, når du fisker og motoren er av, må du til med mer. Redigert 15.Desember.2011 av Anders Haaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Finnes ikke disse optimaene i blå og/eller gule versjoner som er beregnet for både start og forbruk? Mener red top er rent startbatteri? Den 150 hk påhengeren trenger vel ikke 1000A startstrøm vil jeg tro. Det er jo nok til en temmelig stor dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 I følge manualen for din motor (i dokumentarkivet) er ladekapasiteten for din motor 35A. Dvs. teoretisk kan du bruke 35Ah uten og tappe batteriet. Jeg finner ikke noe info om hvor stor starteren din er. Du må nok kikke i manualene for utstyret du har i båten (ekkolodd, plotter, vhf) og se hvor mye strøm de trekker, og så regne på det. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
John_Kr Svart 16.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 (redigert) Hei Slik det ser ut nå så blir det Sønnak Marine DUAL SR450 som har 95Ah, trur dette skal være tilstrekkelig. Hvordan disse batteriene er gjenstår å se, men slik jeg husker det så var Sønnak bra tidligere. Redigert 16.Desember.2011 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.