Jump to content

Lader med 3 utganger, lader de individuelt?

Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Hei !

Jeg har cet spørsmål om en Dolphin 40 A lader som er montert i min båt, laderen har 3 ladeutganger, disse er koblet til: 1 utgang til stb. startbatteri, 1 utgang til bb. startbatteri, og en utgang til forbrukspakken.

Det jeg lurer på er om laderen gir forskjellig ladespenning alt etter hva de 3 forskjellige forbrukerene trenger, eller gir den samme lading til samtlige ??

Finner ikke noe om dette i dokumentasjonen..

Kaptein_Kaos

Kommentar fra moderator: Fra reglene: Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål.

Sannsynligvis er de 3 utgangene kun skilt med dioder.

Det vil si at hver utgang gir full effekt om kun en av dem er tatt i bruk, og at effekten blir fordelt om alle tre utgangene er tatt i bruk. Den batterigruppen som har lavest spenning/ladetilstand, vil være bestemmende for ladespenningen.

Sagt på en annen måte: Dette blir på samme måte som om laderen hadde en utgang, men at ladingen ble fordelt til 3 batterigrupper via en skillediode med 3 utganger. Fordelen er at spenningstap over dioder er kompensert i laderen.

Er startbatteriene dine 100% fulladet, og forbruksbatteriene dypt utladet, vil all strømmen (40A) gå til forbruksbatteriene.

Du har en lader med tre utganger, ikke tre ladere i en boks.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...