Kaptein_Kaos Startet 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2011 Hei ! Jeg har cet spørsmål om en Dolphin 40 A lader som er montert i min båt, laderen har 3 ladeutganger, disse er koblet til: 1 utgang til stb. startbatteri, 1 utgang til bb. startbatteri, og en utgang til forbrukspakken. Det jeg lurer på er om laderen gir forskjellig ladespenning alt etter hva de 3 forskjellige forbrukerene trenger, eller gir den samme lading til samtlige ?? Finner ikke noe om dette i dokumentasjonen.. Kaptein_Kaos Kommentar fra moderator: Fra reglene: Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 Sannsynligvis er de 3 utgangene kun skilt med dioder. Det vil si at hver utgang gir full effekt om kun en av dem er tatt i bruk, og at effekten blir fordelt om alle tre utgangene er tatt i bruk. Den batterigruppen som har lavest spenning/ladetilstand, vil være bestemmende for ladespenningen. Sagt på en annen måte: Dette blir på samme måte som om laderen hadde en utgang, men at ladingen ble fordelt til 3 batterigrupper via en skillediode med 3 utganger. Fordelen er at spenningstap over dioder er kompensert i laderen. Er startbatteriene dine 100% fulladet, og forbruksbatteriene dypt utladet, vil all strømmen (40A) gå til forbruksbatteriene. Du har en lader med tre utganger, ikke tre ladere i en boks. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Fjellbonden Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 Hvis forbruksbanken er godt nedtappet vil startbankene også få ca 14,4V til forbruksbanken er fyllt opp. Da vil de fleste ladere roe seg ned til ca 13,6V. Hvis alle bankene tilsammen kan ta imot mer strøm enn laderen kan gi, vil spenningen i en periode være lavere enn 14,4V og stige etterhvert som det fylles opp. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 Hvis forbruksbanken er godt nedtappet vil startbankene også få ca 14,4V til forbruksbanken er fyllt opp. Dette er ikke helt korrekt, men det betyr ikke så mye. Jeg vil ikke gi meg inn på en diskusjon nå, bare henvise til mitt forrige innlegg. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.