Helge Startet 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2011 Blant mine litt for mange påhengsmotorer har jeg en gammel 40 Hk Yamaha fra 1980. På denne sliter jeg litt med den rustfrie bolten i hullet for ferskvannsspyling av motoren. Det fulgte også med motoren en rustfri spylehylse for tilkobling av slange/hageslange som man kunne skru inn i steden for bolten/pluggen og dette synes jeg har vært en trygg ordning i forhold til klokke (som jeg også har, men som har løsnet et par ganger). Jeg har spylt motoren (mens den går selvsagt) med ferskvann på denne måten minst en gang hvert år (noen ganger oftere) så lenge jeg har hatt motoren (7 år). Sist sommer erfarte jeg imidlertid at den rustfrie bolten igjen hadde bitt seg godt fast i gjengene og når jeg endelig fikk den ut er gjengene i undervannshuset delvis ødelagt. Jeg er usikker på om jeg tør å fortsette med samme dimensjon (men ny) plugg (etter eventuelt å ha rensket gjengene med en gjengetapp) eller om jeg nå må borre opp og gjenge opp til et hakk større bolt. Jeg synes spranget et stort fra 8 mm til 10 mm. Er det noen som har formening om hva jeg bør gjøre? Jeg har valget mellom ny bolt med hhv vanlig flatt-jern spor i hodet, 6-kant innvendig (umbrako) eller 6-kant utvendig. Hva bør jeg velge? Det var vanlig flatt-jern spor i originalbolten, men der har jeg slitt med å få nok tak når bolten biter seg fast. Er fristet til å velge utvendig 6-kant, men vil da få bittelitt mer motstand/friksjon i vannet. Hva skjer om bolten skulle løsne (om jeg tar sjansen på å fortsette med 8 mm og ikke borrer opp/gjenger opp til 10 mm) og falle av. Mister jeg kjølingen nesten helt? ...blir kjølingen bare litt dårligere? ....eller blir det liten forskjell? Må påpeke at i motsetning til min 2004 modell Suzuki DF140 hvor tilsvarende spylehullplugg er vesentlig større enn 8 mm i diameter og sitter høyt oppunder motoren så sitter spylehullpluggen nede under vann ved kavitasjonsplata på denne gamle Yamahaen og hullet er altså ikke større enn til 8 mm bolt. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
rago63 Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 ..... Det fulgte også med motoren en rustfri spylehylse for tilkobling av slange/hageslange som man kunne skru inn i steden for bolten/pluggen og dette synes jeg har vært en trygg ordning i forhold til klokke... Dette er vel en hylse som er i aluminium. Jeg prøvde denne ved et par anledninger på 30 AML, men syns ikke det ga noe godt resultat, da jeg syns vannmengden som kom ut av kontrollstrålen var mindre enn da motoren sugde i seg i fra egen dunk som den var plassert i. Sist sommer erfarte jeg imidlertid at den rustfrie bolten igjen hadde bitt seg godt fast i gjengene og når jeg endelig fikk den ut er gjengene i undervannshuset delvis ødelagt. Jeg er usikker på om jeg tør å fortsette med samme dimensjon (men ny) plugg (etter eventuelt å ha rensket gjengene med en gjengetapp) eller om jeg nå må borre opp og gjenge opp til et hakk større bolt. Jeg synes spranget et stort fra 8 mm til 10 mm. Er det noen som har formening om hva jeg bør gjøre? Et annet alternativ kan være M9, men dette krever at du kjøper gjengetapp og bolt hos en leverandør som har dette. (F.eks. Tingstad) Kjøp i så fall egnet bolt, og benytt en god aluminiumspasta til korrosjonsbeskyttelse når skruen monteres, da det nye gjengepartiet i undervannshuset er bar aluminium uten noen form for coating Hva skjer om bolten skulle løsne (om jeg tar sjansen på å fortsette med 8 mm og ikke borrer opp/gjenger opp til 10 mm) og falle av. Mister jeg kjølingen nesten helt? ...blir kjølingen bare litt dårligere? ....eller blir det liten forskjell? Jeg er noe usikker på innvirkning på kjølingen om skruen skulle bli borte,(Var det forresten en fiberpakning på denne??) men du kan jo prøve dette ut med å kjøre motoren i vanntank med pluggen ute en stund. Det bør ikke være endring i vannmengden på kontrollstrålen. Slik jeg ser dette for meg, er hullet for spylingen under nivået for pumpa, og følgelig skal pumpa ikke presse vann ut igjennom denne kanalen men gjennom spalten i pumpehuset som går opp til motorblokka. Om du velger å borre opp, vil du allikevel ikke kunne benytte den medfølgende spylepluggen, men måtte lage en ny til dette formålet. En annen løsning er å feste den eksisterende rustrie pluggen med Lock-Tite og spyle motoren med klokker eller vanntank i fremtiden. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
keno Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Hva med å benytte helicoil? Biltema har sett med slike løs gjenger. Om det vil oppstå korrusjon pga forskjellig legering er jeg usikker på. Ken Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 (redigert) Vi benytter noe helicoil (Insertcoil) i rustfritt på jobben. Denne festes med Lock-Tite skruelåsing. Vil allikevel ikke anbefale dette her, da gjengepartiet er forholdsvis kort, og aluminiumsgodset forholdsvis bløtt.. - og Helge sikkert skal ha denne motoren i mange år til... Redigert 17.Desember.2011 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Helge Svart 17.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Dette er vel en hylse som er i aluminium. Jeg prøvde denne ved et par anledninger på 30 AML, men syns ikke det ga noe godt resultat, da jeg syns vannmengden som kom ut av kontrollstrålen var mindre enn da motoren sugde i seg i fra egen dunk som den var plassert i. Nå skal jeg ikke være veldig påståelig da jeg nå er i Trondheim og spylepluggen ligger i feriehuset så jeg får ikke dobbelstsjekket dette før i romjula, men jeg mener at pluggen er såpass tung i forhold til størrelse/volum at det virker merkelig at det skal være av aluminium. Det kjennes klart mer ut som stål. Et annet alternativ kan være M9, men dette krever at du kjøper gjengetapp og bolt hos en leverandør som har dette. (F.eks. Tingstad) Kjøp i så fall egnet bolt, og benytt en god aluminiumspasta til korrosjonsbeskyttelse når skruen monteres, da det nye gjengepartiet i undervannshuset er bar aluminium uten noen form for coating Har tenkt på M9 da jeg har fått høre av en bilinteressert venn at slikt finns selv om man må lete litt etter steder man kan få kjøpt dette... Jeg er noe usikker på innvirkning på kjølingen om skruen skulle bli borte,(Var det forresten en fiberpakning på denne??) men du kan jo prøve dette ut med å kjøre motoren i vanntank med pluggen ute en stund. Det bør ikke være endring i vannmengden på kontrollstrålen. Slik jeg ser dette for meg, er hullet for spylingen under nivået for pumpa, og følgelig skal pumpa ikke presse vann ut igjennom denne kanalen men gjennom spalten i pumpehuset som går opp til motorblokka. - Det var fiberpakning ja! - God ide å prøve i vanntank, men da må jeg demontere motoren fra båten - Følger deg på dette med plassering av spylehullet, men hvorfor plugge hullet da (med pakning på bolten til og med) om ikke hullet bør være plugget? Om du velger å borre opp, vil du allikevel ikke kunne benytte den medfølgende spylepluggen, men måtte lage en ny til dette formålet. En annen løsning er å feste den eksisterende rustrie pluggen med Lock-Tite og spyle motoren med klokker eller vanntank i fremtiden. Klar over dette og hadde tenkt å få laget (dreiet) en ny spyleplugg på jobben om nødvendig. Klart mer prakk synes nå jeg da med tank så klokker må bli alternativet. Hva med å benytte helicoil?Biltema har sett med slike løs gjenger. Om det vil oppstå korrusjon pga forskjellig legering er jeg usikker på. Hva slags metall er det i de helicoilene da? Men som rago63 er inne på - veggen å gjenge i er ganske tynn så overlapp på helicoil vil bli kort.... Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
rago63 Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 (redigert) Nettopp, jeg kom til å huske på dette med fiberpakningen, derfor er jeg veldig usikker på dette. Heli - eller insertcoil er normalt i blankt eller fjærstål. Disse er som regel ubehandlet. Vi benytter en rustfri kvalitet på jobben. Biltema har noen innsatser som er fosfatert, og Wurth sine er i svart stål. Jeg vil i hvertfall ikke anbefale å prøve med noe annet enn rustfritt. Om dette skulle slå feil, blir nok hullet i undervannshuset rimelig digert - kanskje opp til M12 etterhvert for å kunne få reparert. Jeg vet ikke hvordan du gjør båtopplaget på denne. Benytter du ikke båtvogn, kan du jo heise båten opp ved hjelp av å lage en bukk i bakkant og benytte en talje til å heve båten slik at du får benyttet dunk. Tar du kontakt med en bensinstasjon som har bilvaskehall, så får disse såpe og maskinkjemi på noen plast 210 litersfat som er aldeles ypperlige å dele i 2 og benytte til dette. Spør deg for, så får du sikkert et tomfat gratis. Borr et hull nær bunnen av fatet, sett inn en skroggjennomføring og en 1/2 toms kulekran. Da kan du skyve halvfatet inn under motoren mens du tilter ned elektrisk, fylle opp til ønsket nivå - og tømme ut gjennom kranen når du er ferdig. Jeg har i tillegg en gardena-kobling festet til en gjennomføring øverst i halvfatet hvor slangen står og renner hele tiden. Enklere og sikrere enn dette blir det ikke. Redigert 17.Desember.2011 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Helge Svart 17.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Jeg vet ikke hvordan du gjør båtopplaget på denne. Benytter du ikke båtvogn, kan du jo heise båten opp ved hjelp av å lage en bukk i bakkant og benytte en talje til å heve båten slik at du får benyttet dunk. Tar du kontakt med en bensinstasjon som har bilvaskehall, så får disse såpe og maskinkjemi på noen plast 210 litersfat som er aldeles ypperlige å dele i 2 og benytte til dette. Joda jeg har for mange år siden skaffet meg 8 slike blå 200 liters tønner. Bruker 7 av dem under flytebrygga og 1 har jeg saget av den ene enden på. Da er tønna såpass høy at det forsåvidt er supert å løfte småmotorer opp i, men er for høy til en tiltbar motor på hekken av en båt. Så jeg må vel kanskje ordne meg med en tønne kappet til bare halv "høyde" også. Jeg trekker og sjøsetter alle mine tre båter fra vanlige båttransporthengere. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Helge Svart 17.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 (redigert) Kommer på at jeg har vist en tønne nr.9 liggende som er hvit. Den får vel bli til 2 stk halvhøyde "motortønner" Redigert 17.Desember.2011 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.