Jump to content

offshore-VM i Larvik 2012.Kjørerute?


Sjøga

Recommended Posts

Nå er det bestemt att offshore-VM skal skje i Larvik.

Noen som har formeninger eller vet hvor de skal kjøre??

Jeg trur kansje de skal kjøre rundt svenner fyr.

hadde vært fint om de kjørte forbi stavern, men er ikke sikker på om det er stort nok det sundet forbi stavern.pubblikumsvenlig for oss med båt som vil se på.

og pole posison på lørdagen hvor vil den gå tru??

 

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=1166566&cat=5866

 

offshorevm_i_larvik.jpg

Link to post
Share on other sites

Kanskje klare å få med seg et løp endelig da :thumbsup:

Dato satt?

 

Det nevnes fordeler av åpent hav. Men syntes Larvik høres ut som et mer risiko sted å arrangere en Arendal.

I Arendal kan en enkelt flytte nesten hele løypa i lee. I Larvik området er det vel store begrensninger om været har stått på litt. Inn Viksfjorden vil jeg tro ikke går? Kanskje Farris er et alternativ da :giggle:

Eller at vi får se de rundt Arøya - Bjørkøya om været blir dårlig :)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Synd de ikke er i Arendal mer synes jeg. Hadde kongeutsikt fra hytta til svigersøsters kjæreste. Så nærme man kom, rett ved en rundingsbøye :thumbsup:

Skal vel få det med meg i Larvik også, satser på å være vaktbåt.

Ruta fant jeg ingen steder på nett, men vil anta at det er lagt en plan :confused:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Disse offshoregreiene har ingenting med offshore å gjøre lenger. De har kjørt VM-runder i Arendal i mange år. Tidligere kjørte de rundt Tromøya, med et skikkelig offshore-strekk på utsida av øya under til dels svært tøffe forhold. De senere årene har det bare vært "rundbaneløp" I Tromøysund og Galtesund. Mest mulig i nærheten av tribuneplasser. Ikke på grunn av været, men for å få flest mulig betalende tilskuere.

Link to post
Share on other sites

Mest mulig i nærheten av tribuneplasser. Ikke på grunn av været, men for å få flest mulig betalende tilskuere.

Hvilket vel er naturlig da det koster noen kroner å arrangere dette... Er vel ikke noen arrangører som driver sosialkontor, så noe inntekt vil de nok ha... Dermed tror jeg også løpet i Larvik kommer til være så publikums vennlig som mulig... Før i tiden så var 5 mila ski 2x25km, gutta gikk inn i skauen og kom ut en liten tur etter en "times" tid, for de gikk inn i skauen igjen og kom i mål en "time" senere.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt. Mitt poeng var at dette "offshore"-begrepet er utvannet. Med de løypene de legger opp så blir litt som å kjøre formel 1 biler på Lyngåsbanen. :giggle: Rundbanecatter med outboard ville ha knust tidene deres i samme løype (altså den i Arendal.). Når det er sagt så håper jeg at Larvik med sin nærhet til havet kan revitalisere offshore VM, slik at det virkelig blir et offshore-løp. Det ville vært moro å se disse båtene under tøffe forhold. Da er det spektakulært!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt. Mitt poeng var at dette "offshore"-begrepet er utvannet.

Det spørs om det ikke er Ola Dunk som legger for mye i begrepet offshore kontra utlendingene... De finnes begreper som onshore og offshore, som er to normalt brukte begreper der hvor engelsk brukes....Offshore betyr jo intet annet enn at en off shore.. som er borte fra land (shore), så da er en på sjøen aller på et vann... er man on shore så er en på land...

 

Det har dekker ikke bare det å være langt til havs, selv om det også dekker det begrepet.... Så jeg tror nok heller det er Ola Dunk som ikke kan betydningen av Offshore jeg da, og tror det utelukkende er snakk om det å være til havs i åpent farvann...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Satt på Fugløya utenfor Helgeroa/Langesund og så på når de kom innover en gang for mange år siden (har det vært mange runder i Larvik?).

 

Så som tips vil jeg bare nevne at vi hadde svært god utsikt fra Fugløya om de skal ta samme ruta som sist. Brygge på innsiden av øya og en kort vandring over øya.

 

Er noen hytteeiere som har prøvd å jage folk unna fra brygga, men siden det er eneste mulige plass å legge til så har den blitt brukt av båtfolk i all tid og de pleier å roe seg kjapt, dessuten er det nesten aldri folk på hytta.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Sett i et miljø- for ikke å snakke om omdømme-perspektiv, var dette en bra avgjørelse for Larvik.

 

Really?

 

Billig tur til syden?

Express pakken din i posten?

Bil til nærbutikken...

 

Det er vel TUSEN ting som er verre enn 2 dager med Offshore racing...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen moralske eller politiske motforestillinger mot dette arrangementet, men synes rett og slett det har blitt kjedelig med årene. Færre og likere båter, og det er som regel bare første runding av bøye hvor feltet er noenlunde samlet. Og så ender det opp med at ett par båter kommer til mål etter at de obligatoriske havariene har funnet sted. Det finnes mye annen båtsport som er mer spennende å se på.

 

Eller kanskje jeg bare er blitt for gammel.... :tongue:

Link to post
Share on other sites

Kjørte langs Cornichen her i Doha i dag, og så at de er i gang med å rigge til årets første race her om 14 dager. Qatar 96 teamet var alt på plass med Spirit of Qatar, og de har vel fortsatt Gjelsten's gamle båt og hans delvis norske team.. Er vel to år siden sist det var race her. Da får en iallefall slått ihjel noen timer denne helgen..

 

Ser at Larvik fortsatt er ført opp som arrangør på hjemmesiden, men det blir vel oppdatert snart det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så er vi i gang her

 

Offshore 1 Doha Qatar, Norsk båtfører involvert i branndrama

 

r3IfMVkW-TkYvjiWLc6biQ6Mb8109vmvGfk2e_U2XxJA.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...