Jump to content

Plattform davitere

viksund 3400

Recommended Posts

Har ingen erfaring med slike, men mener å huske at Viksund ikke anbefaler å ha tyngre jolle enn 80 kg plassert i vanlige spap-daviter på badeplatformen.

Når man plasserer daviter på kanten, og flytter tyngdepunktet ytterligere ut, vil dette føre til større belastning på plattformen, enn om man har jollen stående på kanten av plattformen.

Men det så veldig bra ut på bildet, og jeg fikk lyst på noen slike selv:-)

Oppdater gjerne tråden når du har fått testet det i litt sjø over tid.

Hvor har du kjøpt de, og hva kostet de?

Mvh
Simon

Dersom du ikke har laget noen seriøst dimensjonerte forsterkninger der festene til davitene er, kan jeg nermest garantere at de kommer til å knekke første gang du er ute i litt dårlig vær.

Davitene er sikkert solide nok, det er det di fester i som er det svake punktet.

Har selv montert mine oppå akterspeilet, med kraftige U-profiler som går ned på innsiden av akterspeilet. Selv det beveger seg med litt bølger.

Jeg har en 3m rib med 9,9 på Ca 100kg totalt.

Jeg har erfaring med disse davitene. Har en båt som veier ca 90 kg. inkl utstyr. Davitene står løst nede i spor og har ganske stor vandring. Det var nødvendig å stabilisere sideveis bevegelser med egne stag som ble sveiset på og stag som holdt daviten i ro i "kjøreretningen. Jeg strammet opp gummibåten med tau for å hindre gyngebevegelser.

Har gått i ganske grov sjø med lettbåten hengene i davitene uten at det har medført problemer. Med ett unntak. Jeg skiftet de orginale blokkene med blokker fra Biltema. Disse skulle holde en arbeidsbelastning på 400 kg hver, men en røk når vi var underveis i dårlig vær. Det ble litt styr.

jeg har også vurdert disse, skal ha de på støpt plass på båten som er satt av til daviter, og kan ta de av å hive de i motor rommet når de ikke brukes, ser det er stor prisforskjell på nettbutikker, noen som vet om det er noen forskjel på disse??

http://webshop.nettbaat.no/storefront.php?pid=231

http://www.seatronic.no/daviter-c-66/davider-avtagbare-160kg-p-3346

her er ett bilde med flatene de skal stå på

cimg0541.jpg

Redigert av Cathrine. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...