Jump to content

Volvo Penta, hvordan virker garantien? Hva dekkes inntil 5 år?

nybhak

Recommended Posts

Hei

Er det noen som vet i praksis hvordan garantien praktiseres?

Er det 5 års reklamasjonsrett?

Hva dekkes inntil 5 år? Skjønner at ikke slitedeler dekkes men hvor går grensen på timer vedrørende garanti på turbo etc?

Kan en bytte slitasjedeler selv og fortsatt ha garanti eller må alt gjøres av autorisert Volvo Penta verksted for at garantien skal gjelde?

Er takknemlig for alle svar.

Motorene jeg tenker på er D4-300, men det er vel lik garanti uansett dieselmotor?

Ikke noe svar på det du spør om, men likvel et eksempel på hvordan praksisen fungerte på min bil.

06 modell inne til første EU kontroll i 2010 (ikke merkeverksted) . Bilen godkjent, men det blir påpekt ørlite slark i hjuloppheng foran, dog godt innenfor det som er tolerert.

Noen mnd senere blir bilen innkalt til 4 års service hos forhandler(merkeverksted). Leverer bilen inn, og når den hentes igjen har merkeverkstedet utbedret feilen i opphenget uten at jeg har nevnt dette. Siden bilen bare hadde 3 års garanti så jeg ikke bort fra at jeg måtte betale reprasjonen selv.

Men nei, merkeverkstedet dekket dette da de mente at denne feilen ikke skulle oppstå etter så lav km og alder. De svarte også at hvis det dukket opp uforutsette ting som jeg skulle dekke ringte de alltid for og innformere meg om dette på forhånd. Altså meget god service, og kun den vanlige service ble betalt av meg. :flag:

I ettertid har jeg jo tenkt på hva som hadde skjedd om jeg tok 4 års servicen på ett annet verksted, siden denne slarken fremdeles var innenfor toleransegrensen, og noe jeg ikke merket noe til. Jeg kunne lovlig lett kjørt et år til før slarken var blitt graverende, men da hadde bilen også vært over 5 år. Tviler på om jeg hadde fått reprasjonen dekket da. Det får jeg vel aldri svar på.

Det blir bil igjen, men tar sjansen:

Hadde akkurat nå teknisk feil på min bil. Den er 3 år. Forhandleren søkte importøren om, og fikk godkjent, reklamasjon. Jeg slapp unna :smiley:

Sjekket så med en kamerat med kunnskap fra bransjen hvordan dette egentlig fungerer - er jo greit å vite. Han sier: Du har 2 års GARANTI, og 5 års REKLAMASJONSRETT. Garanti dekker mye / det meste. Reklamasjonsrett innebærer at forhandler ikke uten videre kan avslå din anmodning om å få feil dekket, saken skal behandles. Du har alstå en RETT til å reklamere. Så er det stort sett opp til importør/ansvarlig å avgjøre saken ut fra alder, bruk, gangtid etc.

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Jeg kontaktet Volvo-penta verkstedet direkte ifb med at timetelleren sluttet å fungere da båten var drøye 4 år gammel. Verkstedet nektet å gi meg en ny timeteller. En kort telefonsamtale med Lunde båt gjorde susen. De kontaktet verkstede og ordnet opp. Det har nok en viss betydning hvor du har kjøpt motoren. Bavaria er f.eks en ganske stor kunde av Volvo.

Men nå hørte jeg at Volvo heretter plent nekter å bytte disse timetellerne på reklamasjon. Hva som er begrunnelsen vet jeg ikke, men det må jo være nærmest en falitterklaæring å erkjenne at produktet ikke skal holde lenger enn 5 år. En timeteller er vel ikke en slitedel?

Mathilde !

Det samme gjelder yanmar, akkurat samme problem, jeg har hatt det på 2 yanmarer og en VP og viljn til å gjøre en smud opplevelse av reklamasjon har vært liten i begge tilfellene med Yanmar mens VPsaken ordnet seg på en ultrasmuud måte (HR)

Den ene timetelleren hadde jeg reklamasjonssak på i ett års tid så solgte jeg båten og ny eier fortsatte saken, liten vilje til å ordne opp men så er det slik at den nye båteieren er advokat og når han til slutt sendte mail fra jobben så ordnet det seg plutselig lynhurtig.

Kan jo si at yanmarverksted var interessert i å ordne opp men jeg henvender meg til selger og vil at de skal ta jobben med sine leverandører.

Loven ser ut til å endre seg litt etter hvordan man som kunde gjør tingene sine.

5 års reklamasjonsrett betyr at om det er en ting som er ment å vare mer enn 5år som går i stykker innen det er gått 5år så kan du reklamere på denne og få en ny del.

Lovdata er et fint sted å lese om dette.

Det er loven forenklet, men så er det sånn at enkelte forhandlere lager sine egne tolkninger av reklamasjonsrett, for eksempel en av Norges båtimportører sier ting som at:

Jeg klipper noen avsnitt og siterer fra en sak jeg har hørt om ta det generelt, men det handler om båt:

Her som i alle andre reklamasjonsvurderinger er tidspunkt for tilbakemelding vesentlig for om dette skal kunne aksepteres som en reklamasjon.xxxxxxxxxxxxxxxx vi snakker her om en xxxxx som ble produsert for nærmere 5 år siden.

Vi har rett og slett ingen mulighet til å søke regress mot produsent dersom det går for lang tid, og lovverket tar også høyde for dette i sitt krav til å melde inn reklamasjoner innenfor rimelig tid.

Altså mener noen forhandlere at om man ikke oppdater en feil etter for eksempel 1år som oppstår etter 4,5år så gjelder ikke Norges lover for deres produkt.

En litt fin tolkning av regelverk til egen fordel som ikke holder vann.

Tror nok båtadvokaten her på forumet kan bekrefte dette.

Redigert av Enzo (see edit history)

Volvo Penta gir i likhet med andre motorprodusenter en garanti. Mener at Volvo gir 2 år fabrikkgaranti.

Er motoren anskaffet som et vanlig forbrukskjøp gjelder i tillegg Lov om forbrukerkjøp (http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map004). Se sælrig paragraf 27: Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Jeg mener å huske (papirene ligger i båten) at Volvo Penta krever at førstegangsservice er utført hos autorisert verksted og at påfølgende service er utført i henhold til deres anvisninger, årlig service.

Denne loven gir oss forbrukere ganske gode rettigheter, men det synes som om noen verksteder ikke forstår, eller ikke vil forstå hva en kunde kan kreve av dem og at det derfor er nødvendig å gå ganske hart på for å hevde sin rett. Dårlige tider i bransjen hjelper vel heller ikke på serviceinnstillingen.

Dette viser at det er veldig klokt å holde seg unna leverandører med et dårlig rykte.

Det er vel ikke verkstedene som er problemet, Toscana. Det er Volvo som nekter verkstedene å skifte ut en rekke deler som opplagt burde vært dekket av garanti. Verkstedene kan oppleves som "useriøse" og "vanskelig" nettopp fordi det er dem som må kommunisere til kunden at det bare er å betale.

Et godt eksempel er lokkene til sjøvannsfiltrene på D-serien. Plastlokk må skiftes fordi de kan forårsake havari. Et mer opplagt eksempel på produkt som burde vært dekket av garanti skal man lete lenge etter. Men Volvo gir f... som vanlig og krever at kunden betaler.

Jeg har et klart svar til trådstarter. Ikke forvent deg noe som helst ut over 24 måneder!

Problemet er vel i, motsetning til det som enkelte hevder, selve forhandler/selgerleddet. Det er mot dem man skal rette en reklamasjon, ikke mot importør/andre. Hva VP/Yanmar/Importør mener er egentlig uvensentlig ved en reklamasjon, den skal vi som båteier rette mot salgsleddet. Så får salgsleddet ev. ordne opp i saken (les få dekket sine konstnader) med importør/fabrikk, men det er egentlig heeeelt uvesentlig for oss som sluttkunder. Om det blir feil på min Viknes i løpet av de 5 første årene så er det helt uinteresant om "båtbutikken" henvender seg til viknes, viksund, honda eller fandens oldemor. Men maaaaange forhandlere/selgerledd "gjemmer seg" under at de må søke/undersøke med imporør/fabrikk før de kan godta en reklamasjon. Men dette er altså helt svada.

Forøvrig når det gjelder VP - De gir i sine "betingelser" i dag en maks garanti/reklamasjonsfrist på drev til å være 800 timer, uavhengig av alder. Dette strider med norsk lovgivning, og jeg er usikker på hvordan det slår ut i praksis. Men dette ble opplys til meg når jeg vurderte båt med VP og drev i fjord sommer - opplyst både av selger (Targa) og folk fra VP på messen i høst.

Takk for mange svar.

Terron har jo et veldig bra poeng her.

Vi båteiere skal forholder oss til salgsleddet. Salgsleddet skal forholde seg til importør/andre.

Det betyr i praksis at jeg som kunde må bringe saken til forliksrådet og eventuelt videre til tingretten/lagmannsretten hvis salgsleddet ikke godtar kravet. Og selvfølgelig rette kravet mitt mot salgsleddet.(ikke importør/andre)

Hvis vi alle båteiere gjør dette så er sannsynligheten stor for at salgsleddene/importørene over tid vil "slutte" å selge varer med egne lover/garantier.

Dette er i "mine øyne" i de fleste tilfeller enkle saker som en kan bringe til rettssystemet på egenhånd.(ikke advokat)

Problemet er vel i, motsetning til det som enkelte hevder, selve forhandler/selgerleddet. Det er mot dem man skal rette en reklamasjon, ikke mot importør/andre. Hva VP/Yanmar/Importør mener er egentlig uvensentlig ved en reklamasjon, den skal vi som båteier rette mot salgsleddet. Så får salgsleddet ev. ordne opp i saken (les få dekket sine konstnader) med importør/fabrikk, men det er egentlig heeeelt uvesentlig for oss som sluttkunder. Om det blir feil på min Viknes i løpet av de 5 første årene så er det helt uinteresant om "båtbutikken" henvender seg til viknes, viksund, honda eller fandens oldemor. Men maaaaange forhandlere/selgerledd "gjemmer seg" under at de må søke/undersøke med imporør/fabrikk før de kan godta en reklamasjon. Men dette er altså helt svada.

Toscana skriver:

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Bra inlegg. Må bara fortydelige at dette gjelder for produsentens garanti, ikke reklamasjonsretten som du har mot selger.

FInnes mye bra lesing på www.forbrukertvistutvalget.no - søk på båt.

Som Nybhak skriver; "Vi båteiere skal forholder oss til salgsleddet. Salgsleddet skal forholde seg til importør/andre". Og det er salgsleddet selv som må finne ut av om/hvem de skal forholde seg til. Hvem tror dere betaler for de utvidede garantiene som bilbransjen i Norge nå stort sett har "enes" om, som i praksis innebærer tilnærmet 5 års granti på de fleste merker, noen har sågar 6 eller 7 års garanti. Ingenting av dette dekkes av bilprodusentene (Honda/Ford/Kia) eller andre, men rett og slett av forsikringsselksaper som forhandlere/forhandlernett (og ev. i kompaniskap med importør) i Norge har skrevet avtale med. Og de økte utgiftene til forsikringsselskapene betales igjen av ............................... ehhhhhhhh ................................ ja hvem tror dere???

Redigert av terron (see edit history)

Nei. Men jeg er villig til å være med på et "spleiselag" som fører til at man kan leve sånn noenlunde bekymringsfritt i noen år hvis man tar det valget om å kjøpe seg en helt ny kapitalvare. Og jeg tror at denne tryggheten er viktig for mange når de velger å kjøpe helt ny båt eller helt ny bil. Men desverre så henger båtbransjen mange lysår etter bilbransjen og enkelte andre som faktisk har forstått innholdt i norsk kjøpslov. Og neste gang jeg vurderer å kjøpe ny båt eller ny bil --> da vil hvordan forhandler tar seg av reklamasjoner/garantivarighet være særs viktig for modellvalg. Men dette er en jungel som ikke er lett å finne fram i. Ta f.eks. japanske bilmerker som har vært "best" i klassen i mange år. Nå er de plutselig dårligst, ved at de ikke har "fulgt med" i timen de siste år. F.eks. har Mitsubishi en god rustgaranti, men med små bokstaver står det at den ikke gjelder hvis bilen blir utsatt for ikkephnøytralt miljø..............Og jeg blir skeptisk til å kjøpe en ny båt med VP drev, selv om kjøpsloven gir meg en masse rettigheter - når VP eksplisitt skriver at drevet garanteres maks 800 timer. Noe jeg ville nådd leeeeenge før 5 års grensen i norsk forbrukerkjøpslov ble nådd. Men mulig VP drev kommer inn under varer med forventet levetid på maks 2 år..................

Redigert av terron (see edit history)

Du skal jo uansett ikke rette noe krav overfor VP. Hvis noe hender med din nye båt (les under fem år) så retter du kravet ihht kjøpsloven til båtforhandleren. VP kan jo godt ha gått konkurs innen den tid, det er ikke ditt problem. Har du en fire år gammel viknes hvor motoren eller drevet havarerer så må viknes fikse det, 800timer eller ikke. Har du en engbo-vinsj som slutter å virke så begynner du vel ikke å diskutere dette med nærmeste butikk som selger engbo? Min erfaring med reklamasjoner er at det nødvendigvis tar noe tid å avklare hvem som skal betale, det må igjennom flere ledd. Frustrerende midt i en kort båtsesong, men sånn er det. Har forøvrig uventet god erfaring med VP på dette feltet.

Som sagt: Ingen vil ha utgiftene.

Et godt eksempel er med badekaret jeg for tiden hevder reklamasjon på hos et lite firma. Krana lekker og det lille firmaet sier at de ikke kan reise rundt å reparere sånne ting. De (han) sier at de ikke kan "leke butikk", dvs gjøre jobber de ikke tjener penger på. Egentlig sier han det nesten rett ut: Vil gjerne selge og ha inntektene ved salget av badekaret, men vil ikke ha utgifter dersom det skal repareres.

Jo Dieseldal det blir ofte der du ender opp. Jeg har kjøpt ny båt fra fabrikk med Yanmar motor - og etter tre år dryppet det litt olje fra framdelen av motoren. Riktignok bare en dråpe annenhver tur - men nok til at det ble grisete i kjølen. Tok kontakt med båtprodusenten, og fikk til svar at Yanmar kun godtok reklamasjonskrav som var rettet via et autorisert Yanmar verksted, så det greieste var om jeg fant et verksted og fremmet kravet via det. Verkstedet pakket om og Yanmar betalte.

Så skjedde det samme igjen bare i bakkant av motoren - etter 4 år og 11 mnd. Da ble det litt mer styr før de åpnet lommeboka, men bare det ble klart at lekkasjen stammet fra en produksjonsfeil var det ikke noe problem. Kan nok være at om jeg hadde måttet gå rettens vei at det var båtprodusenten jeg måtte ha stevnet, men inntil rettsak er det importøren som avgjør om det er en reklamasjon. Skulle jeg tvunget båtprodusenten til å ordne dette, måtte han kontakte et verksted for at det igjen fremmet kravet mitt. Mange ledd og vanskelig å få til det trykket som noen ganger må til. Men jeg opplevde på det første verkstedet jeg kontaktet en mekaniker som avgjorde uten å ha sett på motoren at reklamasjon kunne jeg bare glemme. Imidlertid på verksted 2 var det ingen forsøk på å bestemme noe utfall. De bare så på motoren, fyllte ut skjemaene, og etter noen dager kom det beskjed at Yanmar hadde godtatt reklamasjonen og at jeg kunne komme med båten. En uke seinere var jeg på tur ut Holmestrandsfjorden med ny simmering.

Opplevde det samme med et kjøleskap her om dagen. Kjøpte det hos Lefdal. Isknusern bare brummet fra dag 1. Rett inn på LG sine hjemmesider, registrerte casen, og etter noen dager ringte en lokal reparatør og lurte på når det passet at han kom å byttet motoren.

-koh

Et godt eksempel er lokkene til sjøvannsfiltrene på D-serien. Plastlokk må skiftes fordi de kan forårsake havari. Et mer opplagt eksempel på produkt som burde vært dekket av garanti skal man lete lenge etter. Men Volvo gir f... som vanlig og krever at kunden betaler.

Jeg har et klart svar til trådstarter. Ikke forvent deg noe som helst ut over 24 måneder!

Aner ikke hvor du har dine uttalelser fra. De stemmer ikke med mine erfaringer.

I forbindelse med siste service ble 6 slanger til drevet skiftet + lokk til sjøvannsfilteret. Dette ble en reklamasjonsjobb som Volvo dekket, jeg betalte ikke noe for dette. Motoren er levert til en 2007 modell båt.

Det største problemet med garantireparasjoner er vel praksisen som enkelte forhandlere har idag der kunden må betale for garantijobben for å få ut båten fra verkstedet, så skal forhandleren søke VP om garanti og hvis denne blir godkjent om en mnd. eller fem så får man pengene tilbakebetalt. En underlig praksis som jeg kun har opplevd i båtbransjen. En garantireparasjon på f.eks. en bil blir jo aldri belastet kunden før man ev. får avslag på garantiforespørselen. Vet ikke om dette er vanlig praksis over hele landet av VP verksted, men i Nord-Norge hører jeg flere som har måttet gjøre det slik. Det kan jo dreie seg om store summer av og til.

Hvis du søker her på forumet vil du finne historien om en med Bavaria seilbåt. Denne hadde han kjøpt ny hos Lunde Båt. Motoren, en VP D2, havarerte. Eieren ønsket å unngå at hele båtsesongen gikk fløyten da Lunde Båt måtte vente på svar fra VP om de ville dekke kostnadene ved ny motor. Han punget selv ut for ny motor og montering, ca 170 000,-. Jeg tror det gikk ca et halvt år før han fikk oppgjør.

Dette er en forkastelig praksis. Lunde Båt skulle selvsagt dekket kostnadene også kunne de selvsagt krevd VP i ettertid. Hva VP dekker, eller ikke dekker, skal jo egentlig være kunden uvedkommende.

I dette tilfelle med Lunde Båt så sier de vel egentlig rett ut at de ikke vil forholde seg til forbrukerkjøpsloven. Kunden får beskjed om at han får sine kostnader dekket dersom VP går med på det, enda det er Lunde Båt selv som har ansvaret.

Jeg tror mange produsenter er vanskelige. Vi har meget dårlig erfaring med Yanmar og vi kommer aldri aldri til å kjøpe yanmar motor igjen. ALDRI. Vi røk Turboen når båten var 4 år gammel, reperasjonskostnad på 54 000 som ble utført yanmar verksted. Båt produsenten, Scand var gått konkurs og åpnet på nye eiere men ikke hjelp å få der. Vi har skrevet en tråd om dette før her på båtplassen.

Vi sendte saken til Forbrukerrådet og som mente dette var en klar reklamasjonsak. Det ble også skrevet en rappoert på turboen. ( dette krevde Yanmar) Men selom denne rappoerten ikke viste mislighold eller at den var var gått tørr eller varm så ville ikke Yanmar gi seg.

Vi kunne dratt saken enda lengere i systemet, men siden vi har på feie når fristen gikk ut så måtte vi gått en litt tyngre vei. Vi endte med å ta dette på forsikringen for få saken ut av verden og få pengene vi hadde lagt ut i over et år.

Jeg tenker på denne saken mange ganger i måneden og jeg har lyst til å nøste opp igjen bare for å vise de at de ikke kan holde på slik som de gjør. MAKAN TIL MØKKA FIRMA skal man lete lenge etter.

Vår erfaring er at Yanmar=trøbbel. Får du problemer med motoren så kan du bare glemme å få hjelp. Det er i allefall vår erfaring og flere andres. Synd de klarer å overleve med slik kunde behandling.

Ha en flott jul alle sammen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...