Jump to content

Skifte dieselfilter mens båten er på land.

knut_m

Recommended Posts

Bare følg brukerveildningen med å lufte systemet så går det bra:

https://baatplassen.no/i/topic/74813-volvo-penta-2001-2002-2003-gjoer-det-selv-haandbok/

VP

Tror de fleste gjør det om vinteren. Jeg gjør det.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Jeg gjør også det når båten ligger på vannet. For å kontrollere at du ikke har fått luftlekkasje må du kjøre motoren litt i etterkant. Da er det best at båten ligger på vannet, syntes nå jeg. Jeg ønsker dessuten å være sikker på at ting fungerer ved uttak av båten. Det litt kjedelig om man får startproblemer pga luft i systemet når mange andre står og tripper i tur.... :-). Når båten ligger på bryggeplassen kan du skifte filter og sjekke at alt er i orden - i ro og mak uten stress.

Jeg mener også at det er lurt å skifte dieselfilter på varm motor. Hvis man får litt luft i systemet, er det dumt å måtte kinne lenge og starte flere ganger når motor er kald og har stått lenge.

På noen båter er det en fordel med mye diesel på tanken slik at den renner frem selv og fyller filteret når krana åpnes.

For å unngå griseri i båten ved filterskift er det fint å bruke isboks under eller plastpose rundt.

Dieselfilter bytter ikke jeg før jeg mister litt turtall på topp, men jeg har alltid komplett sett reservefilter ombord.

Her har du egentlig fått de tipsene du trenger. Jeg vil bare legge til at jeg selv velger å bytte grov og finfilter på min 2003T først etter å ha kjørt motoren en del timer på våren. Eventuelle ulumskheter og kondens som er dannet på tanken i løpet av vinteren, vil jeg heller ha i fjorårets filter enn i de filtrene jeg skal dra på sommerferie med. Jeg fyrer en del med dieselvarmeren i løpet av vinteren på helgeturer, så jeg venter gjerne med filterbytte til etter å ha brukt opp resten av vinterens diesel. Så jeg bytter fjorårets filtre på varm motor et dager etter vårens første dieselfylling. (Med isboks OG brødpose for å minimere søl)

RSL

(Om min løsning er optimal etter boken, har jeg ingen idé om)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jøss! Jeg som trodde at det kun var seilbåt-folk som "slurvet" med vedlikeholdet

Slurv og slurv, hadde det vært behov for å bytte filter etter et par m³ på hver side så ville det være på høy tid med en tanksjau.

Sjekker vannutskillere på grovfilter og finfilter mange ganger ila sesongen. Finner ikke vann, bare litt rusk iblandt.

Hvis mine filtere holder i f eks 5 år, hva er da poenget med å bruke 15 lapper i perioden på å bytte hvert år?

Når jeg mister toppturtall så disponerer jeg under 250 l/t. Veien derfra til 8 l/t som jeg bruker i min marsjfart på 6 kn er lang. Da kan jeg bytte i neste havn.

26012011969.jpg

Ja, eller du kan montere et slikt. Viser til en hver tid tilstanden på filterne dine.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Herrejemini Rem, hva er du ikke har i båten? Hvordan får du tid til å sjekke alt. Har du tid til å nyte båt turen?

Jeg starter opp, kjører på tur, sjekker pakkboks skrue stramming (fett til pakkboks) hver gang jeg kommer til hjemmehavn. Lukene er for tunge til å slite opp for hver tur! :headbang:

:wflag::nonod: :rolleyes:Kanskje jeg :sleep: litt?, men jeg nyter turen. :lol:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Jeg starter opp, kjører på tur, sjekker pakkboks skrue stramming (fett til pakkboks) hver gang jeg kommer til hjemmehavn. Lukene er for tunge til å slite opp for hver tur! :headbang:

Nå har jeg faktisk opplevd maskinstopp grunnet tette filtre nære land og i pålandsvind, og la det være sakt, det er ikke morro.

Tror ikke Faxen ville være er like eplekjekk når han i en slik situasjon åpner lukene for første gang og lurer på om det ikke skulle sitte noe dieselfiltergreier der nede et sted?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei med seilbåt er det selvfølgelig ikke noe problem. Men jeg kjenner en kar med stor motorbåt som opplevde ruskevær på kysten - og plutselig stanset motoren. Filteret hadde gått tett. I høye bølger og med stø kurs mot skjær og kvasse bølgesprut, var familien forberedt på det verste. Heldigvis fikk min venn startet motoren igjen like før det var for sent, og med ujevn gange klarte han å manøvrere båten inn i smult farvann. Det gikk bra,... forsåvidt. Men båtgleden var ødelagt etter denne episoden og båten er nå solgt.

Nå har jeg faktisk opplevd maskinstopp grunnet tette filtre nære land og i pålandsvind, og la det være sakt, det er ikke morro.

Tror ikke Faxen ville være er like eplekjekk når han i en slik situasjon åpner lukene for første gang og lurer på om det ikke skulle sitte noe dieselfiltergreier der nede et sted?

Eplekjekk og eplekjekk? Jeg skifter mine DOBBLE filtre hvert år, men jeg åpner ikke de blytunge lukene i tide og utide, for å sjekke at alt er iorden!

Hvor ofte sjekker du filtre på bilen?? Hver uke.

Noen har jo et helt spesiellt forhold til sikkerhet. Desuten har jeg som du TO motorer, som er totalt separert fra hverandre, så hva så, skal to maskiner stoppe samtidig.

Slutt å preke eplekjekk, jeg bruker båten som en bil og det går veldig bra. :thumbsup:

Sorry jeg ble litt amper på en første juledag, men jeg er ikke eplekjekk...enda. :santcheer1:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Filteret hadde gått tett. I høye bølger og med stø kurs mot skjær og kvasse bølgesprut, var familien forberedt på det verste. Heldigvis fikk min venn startet motoren igjen like før det var for sent, og med ujevn gange klarte han å manøvrere båten inn i smult farvann. Det gikk bra,... forsåvidt. Men båtgleden var ødelagt etter denne episoden og båten er nå solgt.

Det var da trist, en slikhendelse burde styrke båtgleden, "se jeg fikset problemet" det burde styrke tilliten innen familien..

Klart det er en fordel å bytte filter på varm motor og la motoren gå litt etter på så vet en at alt er ok.

Videre burde alle forvisse seg om at det en har på tanken er ren diesel og ikke vann og slam som dukker opp hvis en kommer ut for litt ruskevær.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vi fikk også trøbbel i bølger, men bråstopp slapp vi, motor bare mista mykje kraft og fallt til tomgang, av og til kunne eg gi littegranne gass igjenn, men nok til å styre innimellom, slik at vi kom oss bak eit nes. Dette medførte at vi skiftet ut alle filtere og holdere ombord slik at vi nå har "spin-on" filter, og i tilleg monterte eg pumpe på dieselslangen mellom tank og forfilter slik at luftingf går raskere.

Må fortsatt ha verktøy til lufteskruene, men skal sveise på vinger på lufteskruene slik at alt kan fikses og skiftes uten verktøy på noen minutter.

Skifte filter på land er ingen problem, ut med impeller og start opp etter vanlig lufteprosedyre. Impeller skal jo uansett ut og inspiseres. Eksosslangen tåler noen minutter uten kjøling, men ikkje for mykje gasspådrag uten en vannslange i blandebendet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Mener at dere tar problemene i feil ende. Det er vel det som er på tanken som er problemet, ikke hvor fort en kan skifte filter.

Det å få filtra fulle av drtt ved litt ruskevær er vell noe alle kan unngå..

Å kjøre båt uten å vite hva en har på tanken, er som å kjøre båt i ukjent farvann uten kart eller som å kjøre bil med bind for øya. Nå banna jeg vel i kjerka.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er ikke noe problem å skifte dieselfilter etter at båten er tatt opp... Gjør det du skal, luft i henhold til det foreskrevne. Start gjerne motoren og kjør den litt. Motoren tåler fint å gå litt uten kjøling (også impelleren)... Tar du ut impelleren for å skifte eller sjekke den så kan du fint kjøre motoren lenge uten noen problemer...

Det er heller ikke noen ulempe om du må "kine" litt på starteren til våren, det er bare en fordel slik at du får oljen fordelt i hele motoren før den starter....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...