knut_m Startet 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2011 Tenkte å skifte dieselfilter/forfilter på min vp 2002 18 hk diesel mens den er satt på land for vinteren. Det vil jo bli en del dieselsøl/lukt i båten i forbindelse med dette så da må det vell være greit gjøre dette da båten ikke er i bruk. Spørsmålet mitt blir da om det vil bli probl til våren når den skal startes opp,tenker da på luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 (redigert) Bare følg brukerveildningen med å lufte systemet så går det bra: https://baatplassen.no/i/topic/74813-volvo-penta-2001-2002-2003-gjoer-det-selv-haandbok/ VP Tror de fleste gjør det om vinteren. Jeg gjør det. Redigert 18.Desember.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Bergen Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Jeg foretrekker å skifte på "varm" motor slik at motor starte lett og således lettere klarer å "fuske" seg igjennom eventuell luftbpbler. Å kombinere kinning på kald motor med luft i anlegget gir en en ekstra dimensjon. Naturligvis avhenger dette også av hvor lettstartet motor er i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Jeg gjør også det når båten ligger på vannet. For å kontrollere at du ikke har fått luftlekkasje må du kjøre motoren litt i etterkant. Da er det best at båten ligger på vannet, syntes nå jeg. Jeg ønsker dessuten å være sikker på at ting fungerer ved uttak av båten. Det litt kjedelig om man får startproblemer pga luft i systemet når mange andre står og tripper i tur.... :-). Når båten ligger på bryggeplassen kan du skifte filter og sjekke at alt er i orden - i ro og mak uten stress. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Jeg mener også at det er lurt å skifte dieselfilter på varm motor. Hvis man får litt luft i systemet, er det dumt å måtte kinne lenge og starte flere ganger når motor er kald og har stått lenge. På noen båter er det en fordel med mye diesel på tanken slik at den renner frem selv og fyller filteret når krana åpnes. For å unngå griseri i båten ved filterskift er det fint å bruke isboks under eller plastpose rundt. Dieselfilter bytter ikke jeg før jeg mister litt turtall på topp, men jeg har alltid komplett sett reservefilter ombord. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Dieselfilter bytter ikke jeg før jeg mister litt turtall på topp, men jeg har alltid komplett sett reservefilter ombord. Jøss! Jeg som trodde at det kun var seilbåt-folk som "slurvet" med vedlikeholdet på motoren Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Her har du egentlig fått de tipsene du trenger. Jeg vil bare legge til at jeg selv velger å bytte grov og finfilter på min 2003T først etter å ha kjørt motoren en del timer på våren. Eventuelle ulumskheter og kondens som er dannet på tanken i løpet av vinteren, vil jeg heller ha i fjorårets filter enn i de filtrene jeg skal dra på sommerferie med. Jeg fyrer en del med dieselvarmeren i løpet av vinteren på helgeturer, så jeg venter gjerne med filterbytte til etter å ha brukt opp resten av vinterens diesel. Så jeg bytter fjorårets filtre på varm motor et dager etter vårens første dieselfylling. (Med isboks OG brødpose for å minimere søl) RSL (Om min løsning er optimal etter boken, har jeg ingen idé om) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Fjellbonden Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Jøss! Jeg som trodde at det kun var seilbåt-folk som "slurvet" med vedlikeholdet Slurv og slurv, hadde det vært behov for å bytte filter etter et par m³ på hver side så ville det være på høy tid med en tanksjau. Sjekker vannutskillere på grovfilter og finfilter mange ganger ila sesongen. Finner ikke vann, bare litt rusk iblandt. Hvis mine filtere holder i f eks 5 år, hva er da poenget med å bruke 15 lapper i perioden på å bytte hvert år? Når jeg mister toppturtall så disponerer jeg under 250 l/t. Veien derfra til 8 l/t som jeg bruker i min marsjfart på 6 kn er lang. Da kan jeg bytte i neste havn. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Ja, eller du kan montere et slikt. Viser til en hver tid tilstanden på filterne dine. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Faxen Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Herrejemini Rem, hva er du ikke har i båten? Hvordan får du tid til å sjekke alt. Har du tid til å nyte båt turen? Jeg starter opp, kjører på tur, sjekker pakkboks skrue stramming (fett til pakkboks) hver gang jeg kommer til hjemmehavn. Lukene er for tunge til å slite opp for hver tur! :rolleyes:Kanskje jeg litt?, men jeg nyter turen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fjellbonden Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Jålete!! Men det viser bare tilstanden på grovfilteret og den må avleses ved maks rpm. Eller viser de maksverdier? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Filteret byttes når manometeret viser 0,3 bar økt undertrykk. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ask Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Hei Med mindre filteret er så fullt av vatn at det er fare for at filterhuset kan frysa i stykker så kan denne jobben fint venta til båten er på sjøen. Eg legg gjerne ei bleia under filteret når eg skiftar eller sjekkar det. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Jålete!! Men det viser bare tilstanden på grovfilteret og den må avleses ved maks rpm. Nå vet vel ikke Rem hva maks rpm er, det han kruser med en motor i 7 knop? :lol: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
REM Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Jeg starter opp, kjører på tur, sjekker pakkboks skrue stramming (fett til pakkboks) hver gang jeg kommer til hjemmehavn. Lukene er for tunge til å slite opp for hver tur! Nå har jeg faktisk opplevd maskinstopp grunnet tette filtre nære land og i pålandsvind, og la det være sakt, det er ikke morro. Tror ikke Faxen ville være er like eplekjekk når han i en slik situasjon åpner lukene for første gang og lurer på om det ikke skulle sitte noe dieselfiltergreier der nede et sted? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
RSL Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 Hmmm... tette filtre i pålandsvind var et problem i Snekka. Ikke så veldig dramatisk i seilbåten. Man har da seil.... seile vekk, legge til, skifte filtre og vips så er man i land. (om det er der man vil) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
"Mathilde" Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Nei med seilbåt er det selvfølgelig ikke noe problem. Men jeg kjenner en kar med stor motorbåt som opplevde ruskevær på kysten - og plutselig stanset motoren. Filteret hadde gått tett. I høye bølger og med stø kurs mot skjær og kvasse bølgesprut, var familien forberedt på det verste. Heldigvis fikk min venn startet motoren igjen like før det var for sent, og med ujevn gange klarte han å manøvrere båten inn i smult farvann. Det gikk bra,... forsåvidt. Men båtgleden var ødelagt etter denne episoden og båten er nå solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Nå har jeg faktisk opplevd maskinstopp grunnet tette filtre nære land og i pålandsvind, og la det være sakt, det er ikke morro. Tror ikke Faxen ville være er like eplekjekk når han i en slik situasjon åpner lukene for første gang og lurer på om det ikke skulle sitte noe dieselfiltergreier der nede et sted? Eplekjekk og eplekjekk? Jeg skifter mine DOBBLE filtre hvert år, men jeg åpner ikke de blytunge lukene i tide og utide, for å sjekke at alt er iorden! Hvor ofte sjekker du filtre på bilen?? Hver uke. Noen har jo et helt spesiellt forhold til sikkerhet. Desuten har jeg som du TO motorer, som er totalt separert fra hverandre, så hva så, skal to maskiner stoppe samtidig. Slutt å preke eplekjekk, jeg bruker båten som en bil og det går veldig bra. Sorry jeg ble litt amper på en første juledag, men jeg er ikke eplekjekk...enda. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Roger jo Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Filteret hadde gått tett. I høye bølger og med stø kurs mot skjær og kvasse bølgesprut, var familien forberedt på det verste. Heldigvis fikk min venn startet motoren igjen like før det var for sent, og med ujevn gange klarte han å manøvrere båten inn i smult farvann. Det gikk bra,... forsåvidt. Men båtgleden var ødelagt etter denne episoden og båten er nå solgt. Det var da trist, en slikhendelse burde styrke båtgleden, "se jeg fikset problemet" det burde styrke tilliten innen familien.. Klart det er en fordel å bytte filter på varm motor og la motoren gå litt etter på så vet en at alt er ok. Videre burde alle forvisse seg om at det en har på tanken er ren diesel og ikke vann og slam som dukker opp hvis en kommer ut for litt ruskevær. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
"Mathilde" Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Det var da trist, en slikhendelse burde styrke båtgleden, "se jeg fikset problemet" det burde styrke tilliten innen familien.. For å si det enkelt... "se jeg fikset problemet"- teorien, slo ikke helt an Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Vi fikk også trøbbel i bølger, men bråstopp slapp vi, motor bare mista mykje kraft og fallt til tomgang, av og til kunne eg gi littegranne gass igjenn, men nok til å styre innimellom, slik at vi kom oss bak eit nes. Dette medførte at vi skiftet ut alle filtere og holdere ombord slik at vi nå har "spin-on" filter, og i tilleg monterte eg pumpe på dieselslangen mellom tank og forfilter slik at luftingf går raskere. Må fortsatt ha verktøy til lufteskruene, men skal sveise på vinger på lufteskruene slik at alt kan fikses og skiftes uten verktøy på noen minutter. Skifte filter på land er ingen problem, ut med impeller og start opp etter vanlig lufteprosedyre. Impeller skal jo uansett ut og inspiseres. Eksosslangen tåler noen minutter uten kjøling, men ikkje for mykje gasspådrag uten en vannslange i blandebendet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Mener at dere tar problemene i feil ende. Det er vel det som er på tanken som er problemet, ikke hvor fort en kan skifte filter. Det å få filtra fulle av drtt ved litt ruskevær er vell noe alle kan unngå.. Å kjøre båt uten å vite hva en har på tanken, er som å kjøre båt i ukjent farvann uten kart eller som å kjøre bil med bind for øya. Nå banna jeg vel i kjerka. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 mye rare bunkerstanker rundtom, og diesel må man ha vel? mine tanker produserer iallefall ikkje dritten sjølv. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Det er ikke noe problem å skifte dieselfilter etter at båten er tatt opp... Gjør det du skal, luft i henhold til det foreskrevne. Start gjerne motoren og kjør den litt. Motoren tåler fint å gå litt uten kjøling (også impelleren)... Tar du ut impelleren for å skifte eller sjekke den så kan du fint kjøre motoren lenge uten noen problemer... Det er heller ikke noen ulempe om du må "kine" litt på starteren til våren, det er bare en fordel slik at du får oljen fordelt i hele motoren før den starter.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Faxen Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Det er heller ikke noen ulempe om du må "kine" litt på starteren til våren, det er bare en fordel slik at du får oljen fordelt i hele motoren før den starter.... Jeg starter alltid motorene på våren med en finger på startknappen og en på stoppknappen. Kinner til jeg ser oljetrykket begynner å stige. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.