Jump to content

Kjøler på luftinntak.


Bj.Terje

Recommended Posts

Det blir det neppe noe skikk på. Til det bruker motoren for mye luft. Du kan jo f.eks. montere det som enkelte motorer fra Vetus Deutz har montert - en stor tett kanal direkte fra luftinntaket og ut skrogsiden. Da suger du inn 20 graders uteluft i stede for 30-40 graders motorromsluft. Betinger selvfølgelig at motoren har rikelig dimensjonert kjølesystem forøvrig og ingen tegn til hetetokter.

 

Lotus

Link to post

Lurer på om det har noe for seg å montere en kjøler på å luft-innsuget til motoren? det blir jo fort noen varmegrader i motor-rommet.Har en 86hk uten turbo. Vil det bli noe mer effekt av det? Har noen greie på dette?

Hva vil du kjøle med? Sjøvann? Det er nok ikke mange grader forskjell på luft- og vanntemperatur på sjøen og da blir det nok ikke noe særlig nedkjøling av luften, nei.
Link to post

Hadde tenkt å kjøle med sjøvann. Det blir det samme som større motorer som har kjøler på luften pga. Høy lufttemperatur i maskinrommene.

Er du sikker på at du ikke blander det med ladeluftkjølingen - som kjøler bort kompresjonsvarmen etter turboen/kompressoren? Skulle tro at det var enklere å lede luften direkte til motoren enn å kjøle hele motorrommet.
Link to post

Det blir det neppe noe skikk på. Til det bruker motoren for mye luft. Du kan jo f.eks. montere det som enkelte motorer fra Vetus Deutz har montert - en stor tett kanal direkte fra luftinntaket og ut skrogsiden. Da suger du inn 20 graders uteluft i stede for 30-40 graders motorromsluft.  Betinger selvfølgelig at motoren har rikelig dimensjonert kjølesystem forøvrig og ingen tegn til hetetokter.

 

Lotus

Lagde en slik løsning på en tidligere båt og syntes det fungerte helt ok (motoren ble total-overhalt i samme omgang, så det er vanskelig å avgjøre om "friskluften" påvirket til økt effekt). Men, et par saker å tenke på:

 

* Det må monteres skikkelig elektrisk drevet ventilasjon i motorrommet, ellers vil man få en veldig høy temperatur der. (det at motoren suger luft fra motorrommet resulterer i at ny og tross alt kaldere luft suges inn)

 

* En mekanikker jeg brukte som kun jobbet med båtinstallasjoner var skeptisk til at motoren suger luft i egen kanal direkte fra yttersiden. Argumentasjonen var at denne luften vil inneholde saltholdig luft som kan resultere i korrosjon, spesielt på turboen. Dette problem dukker spesielt opp om man går i grov sjø og dermed mye sprut fra skroget. Om det er et problem tør jeg ikke ha noen bastant formening om.

 

En kompromiss løsning kan være å legge et skikkelig dimmensjonert rør direkte fra motorens luftinntak og til et tilstøtende "rom" utenfor motorrommet. Dette området (f.eks et stuerom) vil normalt ha mye lavere temperatur enn i motorrommet. Det er selvklart viktig at dette rommet er godt ventilert.

 

Mins at dette temaet har vært oppe tidligere og at det ble lagt fram dokumentasjon på at kald luft (i forhold til normal motorromstemperatur) påvirker ytelsen på motoren merkbart.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Lurer på om det har noe for seg å montere en kjøler på å luft-innsuget til motoren? det blir jo fort noen varmegrader i motor-rommet.Har en 86hk uten turbo. Vil det bli noe mer effekt av det? Har noen greie på dette?

Tanken er god og har mye for seg.............i teorien. I praksis er det imidlertid vanskelig å få det til å fungere uten å gå den velkjente veien om ladeluftkjøler. Har du ikke turbo er det ikke allverden å hente her heller. Ladelufta vil jo ha samme temp som sjøvannet og du vil i praksis kun kjøle ned innsugslufta med 3-5 grader på sommeren, knappest en merkbar effektøkning.

Dragracere som henter ut svært mye av motorene sine over en kort tidsperiode (10-15 sek.) har god nytte av å lage en sk. ice-tray under forgasseren og over innsugsmanifoldet. Denne fyller de med isbiter og henter ut en merkbar effektøkning. Dette kan du gjøre også å kjøre bæra av alle andre intill isen din har smelta. :cool: Da må du fylle på mere is. Det vil gå med såpass mye is en varm sommerdag at du antagelig må innstallere et eget agregat som produserer isbiter. Det kinkige med slike systemer er at de krever mer energi enn det klarer å produsere. Energien må du hente ut av en kraftigere dynamo som blir så tung å dra at vinninga går opp i spinninga og vel så det. Sorry :sad:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Gjerne litt sent her nå, men for meg så bør en tenke på hva man vil, og hva man kan oppnå.

 

- Hvis mer effekt/fart er ønsket, så må en tenke på om det er praktisk, samt om skroget kan håndtere dette. Mer HK kan gi mer fart, men hvor mye ekstra kan du få ut med å senke temperaturen noen grader og vil det bli nok for å oppnå den farten du forventer? ....muligens vil dette gi bedre økonomi ved en viss fart ?? men til hvilken kostnad??

 

- Hvis en tror at det er for varmt i motorrommet, så er saken litt annerledels, men dette vil gjerne også vise seg på arbeidstemperaturen på maskinen.

 

De fleste diesel maskiner har en gitt effekt ved en gitt temperatur ved luftinntaket. Som et eksempel, kan geg bruke mine maskiner skal gi ut 325 HK (som fabrikken leverte dem), når det er 29,4 grader C ved luftinntakets åpning.... men det er ingen garanti for effektøkning hvis jeg klarer å senke denne temperaturen. Hvis temperaturen på inntaksluften er høyere enn dette, så kan jeg nok få effekttap, men hvor mye per grad over gitt temperatur er jeg ikke sikker på..... men jeg tviler på om det er mye mer enn 30 grader C ved inntaket, når vi er underveis.... etter stopp så blir saken annerledels, og det blir ordentlig varmt i maskinrommet, hvis jeg ikke lar viftene svive og oppredholder luftsirkulasjonen for en viss tid.

 

Før jeg gjorde noe med inntaksluften min, så ville jeg ville ha sjekket med håndboken for å finne ut hvilken inntaksluft temperatur som er forventet under belastning, og målt dette mot hva som faktisk skjer under gange. Deretter kan du vurdere alternativene dine, som muligens vil inkludere kjøling av inntaksluft....., men du vil sikkert fort finne at øking av lufttilgang er både billigere og lettere enn å bygge et kjølesystem.... ihvertfall i vårt klima..... og i ditt tilfelle med en moderat mulig effektgevinst.... kanskje 3 - 5%, som vil gi rundt 2 - 4 HK...

 

Alt IMHO (In My Humble Opinion) selvsagt

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Saken er at eg synes at det er litt varmt i motorrommet. Motoren står under baksetet og det sier seg at der er det trangt.Ved å ta luften fra motorrommet får en jo en utskifting av luften.Har ikke mållt tempen i motorrommet,men eg kunne tenkt meg at innsugsluften var noe kaldere. Så etter det eg forstår blir det liten effekt-gevinst. Hadde håpet på en liten økning.

Link to post

Saken er at eg synes at det er litt varmt i motorrommet. Motoren står under baksetet og det sier seg at der er det trangt.Ved å ta luften fra motorrommet får en jo en utskifting av luften.......Så etter det eg forstår blir det liten effekt-gevinst. Hadde håpet på en liten økning.

Sier jo ikke at du ikke vil få en økning ... og / eller om den muligens vil bli merkbar..., men generelt så vet vi for lite her ...

(uansett, så vil du vel ikke få mer enn 86 HK uten mekanisk/elektroniske inngrep)

 

Båt type - planer, disp, semi...

motor - diesel eller bensin

motor - fabrikant/modell

drivverk - drev, aksling, V, osv.

 

Hva sier manualen din at maskinen bør ha?

Hva har maskinen?

 

Hva er målet ditt ?

 

Større fart ?

Bedre økonomi / forbrenning ?

kaldere motorrom= mindre brann/eksplosjonsfare ?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Jeg har et system hvor motorene henter luften sin fra utsiden av båten. Systemet er enkelt en sentrifugalvifte blåser luft utenfra inn til luftinntakene. I tillegg er det montert en tilsvarende vifte som suger ut varmluft fra motorrommet. Det er rikelig med åpninger på begge sider av skroget, slik at ny luft kommer inn til motorrummet ettersom den varme luften suges ut. Under langvarig drift med marsjfart om sommeren, er motorromstemperaturen ca 40 grader mellom motorene.

 

Jeg har ikke merket antydning til korrosjon på turboene på grunn av saltholdig luft fra innsugningsviftene. Forskjellen på motoreffekten er liten om systemet er i drift eller ikke, men den er såpass at jeg merker forskjell når motorene er varme, om systemet er innkoblet eller ikke.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Lagde en slik løsning på en tidligere båt og syntes det fungerte helt ok (motoren ble total-overhalt i samme omgang, så det er vanskelig å avgjøre om "friskluften" påvirket til økt effekt). Men, et par saker å tenke på:

 

* Det må monteres skikkelig elektrisk drevet ventilasjon i motorrommet, ellers vil man få en veldig høy temperatur der. (det at motoren suger luft fra motorrommet resulterer i at ny og tross alt kaldere luft suges inn)

 

* En mekanikker jeg brukte som kun jobbet med båtinstallasjoner var skeptisk til at motoren suger luft i egen kanal direkte fra yttersiden. Argumentasjonen var at denne luften vil inneholde saltholdig luft som kan resultere i korrosjon, spesielt på turboen. Dette problem dukker spesielt opp om man går i grov sjø og dermed mye sprut fra skroget. Om det er et problem tør jeg ikke ha noen bastant formening om.

 

Mins at dette temaet har vært oppe tidligere og at det ble lagt fram dokumentasjon på at kald luft (i forhold til normal motorromstemperatur) påvirker ytelsen på motoren merkbart.

 

Mvh. BEG

Jeg har prøvd ovennevnte på min motor, en 270 merc td, uten noen form for merkbar "effektøkning"

Tok et overdimensjonert rør og koblet dette rett på turbo og ut til et eget luftinntak. isolerte også dette røret skikkelig. Absolutt ingen forskjell på fart, aks eller turtall. Eneste forskjellen var et vesentlig varmere motorrom.

Undersøkte i forkant med et turboverksted og fikk opplyst at 1 grad lavere temp representerte ca 1 hk økt effekt (på en 250-300hk), derav forsøket.

 

Min påstand er at når man har behov for mye effekt fra motoren (ved pådrag eller høyt turtall) så suger motoren så store mengder luft at temperaturforskjellen mellom motorrom/ute blir marginal. I det man slakker av, kjører noen minutter og lukker opp motorrommet, så vil dette være mye varmere enn uteluften for da"bytter" motoren ut vesentlig mindre luft, mens motorblokka har rukket å varme opp luften.

 

Å montere elektriske vifter i den hensikt i å øke effekten på motoren er bare tull. Effekten disse måtte tilføres vil garantert være høyere enn eventuellt økt motoreffekt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...