Jump to content

Mercruiser 4,2 D-tronic 250 HK, Sjekk gangtid/montere timeteller?

powerpuff

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en Nordic Oceancraft 38, 2005 modell med 2 stk. Mercruiser 4,2 diesel -250 HK.

Det er ikke timetellere i båten , så mitt spørsmål er da om det er mulig å sjekke gangtid på motorene via CanBus eller diagnosekontakter? Enten på verksted eller er det mulig å kjøpe noe slikt utstyr rimelig selv??

Det er 2 stk. 0-6000 RPM Turteller av fabrikat Mercury, hvit bakgrunn og hvit trimring-rød belysning i instrumentpanelet, og eg ønsker å bytte disse ut med nye som også har timetellere nederst, hvilke intrumenter skal eg da bruke, og hvor får eg kjøpt disse rimelig? Se vedlagte bilde....

Er det noen mulighet til å få kjøpt noe utstyr som kan kobles opp mot motorene for å få temp/turtall/forbruk osv opp på en digital skjerm eller opp på min Raymarine kartplotter (C120)?? Har sett at en annen båt med Steyr motorer hadde oppkoblet et Volvo Display/skjerm med alt dette, er dette en mulighet for meg også, hvilken pris snakker vi da om , og kan eg koble det opp selv?

Takknemlig for alle hjelp eg kan få, har bare hatt en motors båter under 26 fot tidligere :confused:

Redigert av powerpuff (see edit history)

OK , så du mener det er lagt frem ledninger til dashboard slik at det bare er å koble til en ny turteller(e) med timeteller(e) ?

Håper du har rett :thumbsup:

Se i dokumentdatabasen til manualen sier du, men eg kan ikke finne noe i manualen fra Nordic Oceancraft , og heller ikke noe i "User manual" fra Mercruiser :confused:

Men, eg må fremdeles vite hvor og hvilken type instrument eg må kjøpe....håper noen har tips til dette :confused:

Redigert av powerpuff (see edit history)

Takker for svar , vet at motorene er kjørt mellom 350-400 timer, da dei første timene er logget(var en demobåt) og eg har skriflig hvor mange timer begge eierne har brukt båten , men kan jo ikke være helt sikker. Derfor hadde det vært intresant om det gikk an å hente dette ut fra memory fra motorene. Skal montere timetellere og legge inn 400 timer som start når disse settes i drift

Er det ikke høyst uvanlig at det ikke er timetellere på en såpass ny og kostbar farkost?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...