arkmarin Startet 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2011 Tysk undersøkels av oljen på 700 bilmotorer viser at vel 50% hadde olje av god kvalitet. Hos de andre var ojens kvalitet redusert pga forurensing av kondens, drivstoff, sot og glykol. Gjelder det for våre båtmotorer også? http://bil.adressa.no/bil/Mange-kjorer-med-for-darlig-olje-12916.html Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Fjellbonden Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 Jeg analyserte oljen når jeg byttet i høst. Der var det hverken diesel, glykol eller vann(0,2%), så jeg vil fortsette med forlengede oljeskift. Satser på ca 4-500 timer og 5m³ diesel pr motor. Har et oljevolum på 34 l og doble oljefiltere i tillegg til by-passfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 Det reportasjen ikke sier noe om er hvor lenge oljen som ikke oppfylte kravene var kjørt. Mitt inntrykk er at det ikke er alle som følger skiftintervallene anbefalt av bilfabrikantene. Det er nok endel der ute som overhodet ikke har fått med seg at det skal byttes olje på bilen etter bestemte intervaller. Jeg tror ikke at redusert oljekvalitet er noe problem på de få timene båtmotorene våre går mellom oljeskiftene. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 (redigert) Var på et oljeseminar hos SHELL på 70 tallet. Der ble et spurt om intervall på oljeskift. Det finnes ikke noen fasit på det, det er bruken som bestemmer var svaret. De hadde tatt en test på to biler i et år, den ene hadde to turer i uka Stavanger Oslo retur. Den andre hadde 10 min til jobben og i snitt To turer i mnd. til en hytte 45 min unna. Det ble tatt oljeprøve av bilene hver mnd. Bilen som kjørte til OSLO fikk kun filterskifte etter manualen og olja var Ok etteret år. Den andre bilen hadde 4 FIRE olje og filterskift på grunn av kondens i olja. Så kjør både båt og bil skikkelig varm. Redigert 19.Desember.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Møkkalasset Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 Bilen som kjørte til OSLO fikk kun filterskifte etter manualen og olja var Ok etteret år. Den andre bilen hadde 4 FIRE olje og filterskift på grunn av kondens i olja.Så kjør både båt og bil skikkelig varm. Helt i tråd med min erfaring. Kjører 60 000 km pr. år (Diesel.) Bytter olje på på mellom 30 og 35 000 km, men filter hver gang. Olja ser fin ut sier de som skifter den. Men som sagt knapt nok småkjøring. Bare en tur eller to til lokalbutikkene i helgene. Båtmotorer som brukes hyppig og lenge hver gang bør nok kunne strekke serviceintervallene slik "Fjellbonden" skriver. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 Dersom tyskferdighetene er sånn noenlunde, hva mener dere om denne: http://www.gaskrank.tv/tv/werkstatt/oelwechsel-ueberfluessig-und-a-2481.htm Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 (redigert) Reportasjen var om at folk ofte kjører med redusert effekt på oljen, og noen får ut av det at de kan drøye skiftet enda lenger. Og gi seg selv større sjanse for å komme inn under de 44%... Er nok veldig mange som ikke vil få nevneverdige problemer ved å strekke oljeskiftet i sin eierperiode. Men vi er nå kjent i Norge for å ha motorene våres(tenker da primært i bil) over dobbelt så lenge som andre. Og en vil nok ikke merke mye de første 200.000km/xxxx timene. Men etter det tror jeg nok mye av de mekaniske gremlingene kan komme av sløvhet hva angår tidligere oljeskifter. Og evigvarende olje det snakkes om i videoen - Hehe. Mange bil-fabrikanter leverer det nå på automatkassene. Går "fint" de første 100.000km. Men alle jeg har lest om som faktisk bytter etter rundt 100.000km sier bare: WOW, jeg har jo fått ny girkasse. Den skifter bedre, rykker ikke under girskifte osv. De har bare glemt hvordan girkassen var når den var ny, også har de blitt vant over tid at den virker dårligere. Selvfølgerlig: girkassen hadde virket greit mange år til. Men hvorfor risikere problemer når olje er billig i forhold til et havari? Og som de nevner i videoen også: Skal en satse på å forlenge oljeskiftene, så bytt ivertfall filteret jevnlig. Og følg litt med på konsistensen på olja når en peiler. Er den grå har den fått vann i seg. Og lukter den mye drivstoff henger den ikke like godt igjen på lagre. Redigert 20.Desember.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Kaldfisk Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 De som kan installere sentrifugalfilter vil ha god nytte av slikt utstyr. Den roterende bollen må rengjøres med jevne mellomrom, men da får en samtidig ved selvsyn sett hvor mye faste partikler som sirkulerer med oljen, om mengden holdes konstant – men selve oljen er vanligvis like god når en får ut skitten. http://search.mywebsearch.com/mywebsearch/GGmain.jhtml?id=ZNzfb010YYno_ZNzfb015&ptb=26B55FB0-F33F-4A0A-90B7-F5C765D33DE2&psa=&ind=2011011605&ptnrS=ZNzfb010YYno_ZNzfb015&si=&st=kwd&n=77dd9a15&searchfor=sentrifugalfilter Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
hanto1 Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Filterbytte er generelt viktigere enn oljeskift. For båter som går lite og har stort oljevolum er det vanligvis god butikk å sende inn oljeprøver til analyse & kjøre skifintervallen basert på prøver i stedet for å bytte hvert år uansett. Betaler man folk for å bytte olje blir besparesen enda større. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Som det kommer fram av reportasjen, er det god forretning for verksteder å skifte oljen unødvendig ofte. Alle tjener på oljesalg, bare ikke forbrukeren. En liter olje i Tyskland koster verkstedet ca. 5 Euro, men forbruker må betale ca. 20 Euro +++ for unødvendig oljeskift. Ikke så rart at de to institusjoner i reportasjen ikke ville stille til intervju------ Tror jeg kjører en sommer til med samme olje i båtmotoren Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
motor Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Oljeskift for å være på den sikre siden er bare fornuftig. På biler er det i dag vanlig med 30000km intervall mellom skift. Dette er for mye for nordiske forhold med mye småkjøring. Jeg kjenner til en rekke bilfabrikanter som sliter med motorhavari pga urein olje. Koks dannes og tetter for veivhusventilasjon,sila i oljepumpa osv. Derfor får min bil olja byttet mellom hvert skifteintervall. Dog påhengeren gidder jeg ikke å skifte på hvert år. Å skifte etter 40-50 timer er bare tull på en moderne 4takter som ikke har hatt mye småkjøring eller hardkjøring. Så påhengeren får olje annenhvert år. På slitte dieselmotorer er det ofte mye ureinheter fra forbrenning som er vasket inn i olja. Hyppige skift er da påkrevd. Moderne dieselmotorer i bil har ofte regenerering av partikkelfilter som gjør at det blir stor konsentrasjon av diesel i olja og med mye småkjøring får vi ikke fordampet bort dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Hva er prisen for å få analysert oljen? Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Hva er prisen for å få analysert oljen? Ikke sikker, men mener å huske at jeg betalte 400 - 500 for et par år siden hos Norsk Oljelaboratorium i Rørvik pr olje-prøve. Ble noen kroner for 2 * hovedmotor + 2 * gear + 1 * generator. (Tok prøver av alle oljer og fikk analysert før vi signerte kjøpsavtalen) Har nå gått over til VDS-2 merket olje som skal tåle 200 timer på de grønne i kjelleren. Tenkte å ta ny prøve da og sende inn til analyse for evt å strekke intervallet. Vi bruker også Norsk Oljelaboratorium til alle fartøyene våre. Sender inn prøver ved hvert oljeskift. Får mail tilbake etter et par dager med analyseresultater og kommentar ved evt avvik. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
nordan family 27 Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Jeg skifter oljen hvertår - nesten uavhengig av hvor lite den har gått. Men jeg kjøper ikke Volvo-olje, men benytter Felleskjøpet sin olje. Da koster ikke oljen så mye mer enn det som er nevnt som oljeprøve-prisen. Liker ikke at den står med gammel olje over vinteren. MEN jeg må innrømme at jeg kviet meg litt ekstra i år - motorimetallet var vel så vidt 50 timer.... mange vil hevde oljeskift da var idioti. Og jeg er selv litt usikker. Men nå har jeg god-følelsen av å vite at den står med ny olje over vinteren. Tror jeg skal koste påmeg en oljeprøve uansett. Nabo-båten fikk analysert at den ene motoren hadde vært varmere enn den burde har vært, så han skulle igang med varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Ikke sikker, men mener å huske at jeg betalte 400 - 500 for et par år siden Det harmonerer godt med det jeg betalte hos Esso i høst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.