Jump to content

Er oljen like forurenset på båtmotoren, som på bilmotoren?


arkmarin

Recommended Posts

Det reportasjen ikke sier noe om er hvor lenge oljen som ikke oppfylte kravene var kjørt. Mitt inntrykk er at det ikke er alle som følger skiftintervallene anbefalt av bilfabrikantene. Det er nok endel der ute som overhodet ikke har fått med seg at det skal byttes olje på bilen etter bestemte intervaller.

 

Jeg tror ikke at redusert oljekvalitet er noe problem på de få timene båtmotorene våre går mellom oljeskiftene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Var på et oljeseminar hos SHELL på 70 tallet.

Der ble et spurt om intervall på oljeskift.

 

Det finnes ikke noen fasit på det, det er bruken som bestemmer var svaret.

 

De hadde tatt en test på to biler i et år, den ene hadde to turer i uka Stavanger Oslo retur.

 

Den andre hadde 10 min til jobben og i snitt To turer i mnd. til en hytte 45 min unna.

 

 

Det ble tatt oljeprøve av bilene hver mnd.

 

Bilen som kjørte til OSLO fikk kun filterskifte etter manualen og olja var Ok etteret år.

 

Den andre bilen hadde 4 FIRE olje og filterskift på grunn av kondens i olja.

 

Så kjør både båt og bil skikkelig varm.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Bilen som kjørte til OSLO fikk kun filterskifte etter manualen og olja var Ok etteret år. Den andre bilen hadde 4 FIRE olje og filterskift på grunn av kondens i olja.Så kjør både båt og bil skikkelig varm.

Helt i tråd med min erfaring. Kjører 60 000 km pr. år (Diesel.) Bytter olje på på mellom 30 og 35 000 km, men filter hver gang. Olja ser fin ut sier de som skifter den. Men som sagt knapt nok småkjøring. Bare en tur eller to til lokalbutikkene i helgene. Båtmotorer som brukes hyppig og lenge hver gang bør nok kunne strekke serviceintervallene slik "Fjellbonden" skriver.

Link to post

Reportasjen var om at folk ofte kjører med redusert effekt på oljen, og noen får ut av det at de kan drøye skiftet enda lenger. Og gi seg selv større sjanse for å komme inn under de 44%... :confused:

Er nok veldig mange som ikke vil få nevneverdige problemer ved å strekke oljeskiftet i sin eierperiode. Men vi er nå kjent i Norge for å ha motorene våres(tenker da primært i bil) over dobbelt så lenge som andre.

Og en vil nok ikke merke mye de første 200.000km/xxxx timene. Men etter det tror jeg nok mye av de mekaniske gremlingene kan komme av sløvhet hva angår tidligere oljeskifter.

 

Og evigvarende olje det snakkes om i videoen - Hehe.

Mange bil-fabrikanter leverer det nå på automatkassene. Går "fint" de første 100.000km. Men alle jeg har lest om som faktisk bytter etter rundt 100.000km sier bare: WOW, jeg har jo fått ny girkasse. Den skifter bedre, rykker ikke under girskifte osv.

De har bare glemt hvordan girkassen var når den var ny, også har de blitt vant over tid at den virker dårligere.

 

Selvfølgerlig: girkassen hadde virket greit mange år til. Men hvorfor risikere problemer når olje er billig i forhold til et havari?

Og som de nevner i videoen også: Skal en satse på å forlenge oljeskiftene, så bytt ivertfall filteret jevnlig. Og følg litt med på konsistensen på olja når en peiler.

Er den grå har den fått vann i seg. Og lukter den mye drivstoff henger den ikke like godt igjen på lagre.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

De som kan installere sentrifugalfilter vil ha god nytte av slikt utstyr.

Den roterende bollen må rengjøres med jevne mellomrom, men da får en samtidig ved selvsyn sett hvor mye faste partikler som sirkulerer med oljen, om mengden holdes konstant – men selve oljen er vanligvis like god når en får ut skitten.

 

http://search.mywebsearch.com/mywebsearch/GGmain.jhtml?id=ZNzfb010YYno_ZNzfb015&ptb=26B55FB0-F33F-4A0A-90B7-F5C765D33DE2&psa=&ind=2011011605&ptnrS=ZNzfb010YYno_ZNzfb015&si=&st=kwd&n=77dd9a15&searchfor=sentrifugalfilter

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Som det kommer fram av reportasjen, er det god forretning for verksteder å skifte oljen unødvendig ofte. Alle tjener på oljesalg, bare ikke forbrukeren. En liter olje i Tyskland koster verkstedet ca. 5 Euro, men forbruker må betale ca. 20 Euro +++ for unødvendig oljeskift. Ikke så rart at de to institusjoner i reportasjen ikke ville stille til intervju------ :cool::sweat: Tror jeg kjører en sommer til med samme olje i båtmotoren :seeya:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Oljeskift for å være på den sikre siden er bare fornuftig. På biler er det i dag vanlig med 30000km intervall mellom skift. Dette er for mye for nordiske forhold med mye småkjøring. Jeg kjenner til en rekke bilfabrikanter som sliter med motorhavari pga urein olje. Koks dannes og tetter for veivhusventilasjon,sila i oljepumpa osv. Derfor får min bil olja byttet mellom hvert skifteintervall.

 

Dog påhengeren gidder jeg ikke å skifte på hvert år. Å skifte etter 40-50 timer er bare tull på en moderne 4takter som ikke har hatt mye småkjøring eller hardkjøring. Så påhengeren får olje annenhvert år.

 

På slitte dieselmotorer er det ofte mye ureinheter fra forbrenning som er vasket inn i olja. Hyppige skift er da påkrevd. Moderne dieselmotorer i bil har ofte regenerering av partikkelfilter som gjør at det blir stor konsentrasjon av diesel i olja og med mye småkjøring får vi ikke fordampet bort dieselen.

Link to post

Hva er prisen for å få analysert oljen?

 

 

Ikke sikker, men mener å huske at jeg betalte 400 - 500 for et par år siden hos Norsk Oljelaboratorium i Rørvik pr olje-prøve.

Ble noen kroner for 2 * hovedmotor + 2 * gear + 1 * generator. (Tok prøver av alle oljer og fikk analysert før vi signerte kjøpsavtalen)

Har nå gått over til VDS-2 merket olje som skal tåle 200 timer på de grønne i kjelleren. Tenkte å ta ny prøve da og sende inn til analyse for evt å strekke intervallet.

 

Vi bruker også Norsk Oljelaboratorium til alle fartøyene våre. Sender inn prøver ved hvert oljeskift. Får mail tilbake etter et par dager med analyseresultater og kommentar ved evt avvik.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post

Jeg skifter oljen hvertår - nesten uavhengig av hvor lite den har gått. Men jeg kjøper ikke Volvo-olje, men benytter Felleskjøpet sin olje. Da koster ikke oljen så mye mer enn det som er nevnt som oljeprøve-prisen. Liker ikke at den står med gammel olje over vinteren.

 

MEN jeg må innrømme at jeg kviet meg litt ekstra i år - motorimetallet var vel så vidt 50 timer.... mange vil hevde oljeskift da var idioti. Og jeg er selv litt usikker. Men nå har jeg god-følelsen av å vite at den står med ny olje over vinteren.

 

Tror jeg skal koste påmeg en oljeprøve uansett. Nabo-båten fikk analysert at den ene motoren hadde vært varmere enn den burde har vært, så han skulle igang med varmeveksleren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...