Jump to content

Kloakkutslipp rett i trynet

Guest Sparky

Recommended Posts

hm

Lå ved siden av noen motorbåter, som i høyde var dobbelt så store som min seilbåt.

Det merkelige var at omtrent alle hadde kloakkutslipp (avluftning) rett i høyde med vår

uteplass akter.

Det var ikke tvil om hva naboen hadde utrettett, da slike besøk resulterte i forsterket odør.

Burde ikke kloakkavluftning være over dekk i stedet for på siden(e) av slike beist??

sparky

Det var ikke tvil om hva naboen hadde utrettett, da slike besøk resulterte i forsterket odør.

Burde ikke kloakkavluftning være over dekk i stedet for på siden(e) av slike beist??

sparky

Spørsmålet er vel om luftingen på nabobåten virker. Med nok luft, skal det ikke lukte noe særlig. Da ordner bakteriene opp på egen hånd. Men med tett lufting blir det annerledes -- ikke spør etter detaljene men det er en annen type bakterier som tar over fordøyningen av det kroppslige avfall, og DA lukter det. Har opplevd det selv ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Er vel flybride guttas måte å si "vi driter i deg" uten egentlig å sidet ..

:eek: Oucha !!! Alle er vel ikke slik .... håper jeg.... jeg er en av "dem", og hadde ikke vert høy i hatten hvis det var min båt som forårsaket dette.... Hva med en feiltakelse, tett filter, eller uvitenhet .... det siste er ikke godt nok, men ken være en årsak.

Ellers så kan jo innlegget ditt være LOL, i hvilket tilfelle tier jeg stilt nå.... :lol:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Det beste er vel å ha utluftingen like over vannlinja.

Har selv 1.5" lufteslange fra septikken som går i en liten svanehals til en gjennomføring 10-15 cm over vannlinja. Så det er god lufting. Men likevel blir det jo en umisskjennelig odør fra luftingen når toalettet spyles. Det er vel ikke til å unngå helt. Men det merkes normalt ikke så mye når uttaket er så langt nede ved vannlinja.

Ser at mange båtfabrikanter monterer lufting like under fenderlist. :confused::puke:

Er vel flybride guttas måte å si "vi driter i deg" uten egentlig å sidet ..

Ja, I tillegg så driter vi mye vi "flybridge gutta" :lol:

har samme problem selv, etter dobesøk i egen båt!!!!! :wink:

når en pumper innholdet fra potta over i septikktanken oppstår et overtrykk i septikktanken som igjen gir en odør ut av utluftingen over vannlinjen som igjen har en tendens til å komme ombord i egen båt, enten man ligger stille eller går for motor virker det som denne "duften" forfølger oss :cryin:

må gå til anskaffelse av rep sett til pumpen på toiletten til våren, men vurderer nå å kjøpe porta-potti med 18 l innebygd tank og stuss til slange for å pumpe innholdet ut gjennom kloakkgjennomføringen under vannlinjen.

ser problemet med så liten tank når en ligger i havn, men har en mistanke om at både tank og slanger kan begynne å avgi lukt etter 20 år.

slik at utgiftene blir noe større.

:crazy:

firefighter

men vurderer nå å kjøpe porta-potti med 18 l innebygd tank og stuss til slange for å pumpe innholdet ut gjennom kloakkgjennomføringen under vannlinjen.

Jeg har en sånn løsning:

1. Du må godta "Hellas metoden " ( papiret i egen pose )

2. Du får ikke tømt tanken 100%. Skal du tømme den må du "tynne ut" innholdet med å fylle på vann, og pumpe ut flere ggr.

Problemet med "standardkonfigurasjonen" er at "sugerøret" som tres neddi avfallsbeholderen er for kort, så pumpa slurper luft før den får tømt tanken helt. Vurderer derfor å¨borre på en vanlig skroggjennomføring i bunnen av tanken, som kobles til pumpa. Da får jeg i alle fall tømt tanken skikkelig. ( allefall langt bedre enn i dag, som jeg for üt omlag 50-60% av innholdet.

Og når vi allikevel er inne på "drittpreik"; Som avfallsposer til "Hellas metoden" er sånne svarte hundebæsj poser perfekte. 20-30 kr for en rull, solid plast og langt mer "diskret" enn en gjennomsiktig brødpose... :rolleyes:

Suzuki

No boat needed..

vet ikke om dette er den j har sett på.

i den var det tømmestuss i bunnen for å skru permanent slange på,

og j tror ikke at papiret måtte skilles fra reste.

isåfall hadde d ikke vært noe alternativ for m.

tror j så den på seasea

den heter wc visa 308, og ikke porta-potti som j trodde

firefighter

Redigert av firefighter (see edit history)

Problemet ligger, som andre også nevnte, i dårlig lufting.

Planlegger ny septiktank ombord til våren og kommer nok til å lage 2 stk 2/3" (eller deromkring) lufteslanger. De vanlige 8-10mm slangene blir for små og har også veldig lett for å gå tett. Det er jo noe så inni h¤%te som det kan lukte når dette blir feil.

Fikk et tips fra en båtnabo en gang: Før hver tur, pump 50 pump med vann i tanken og tøm, gjenta en gang og lukta er borte for den turen. Har gjort dette i lang tid og det virker helt fint. Bruker ikke sanitærvæske av noe slag.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Fikk et tips fra en båtnabo en gang: Før hver tur, pump 50 pump med vann i tanken og tøm, gjenta en gang og lukta er borte for den turen. Har gjort dette i lang tid og det virker helt fint. Bruker ikke sanitærvæske av noe slag.

Det er noen typer med sanitærveske som kan lage veldig lukt sammen med sjøvann (råtent)

Men lufting og skylle det er viktig! :yesnod:

Jeg tror nok de fleste er ganske så beskjemmet dersom en "dufter" - enten det går ut over andres eller egen båt,, og enten en har stor eller liten, gammel eller ny båt. Derfor tror jeg de fleste gjør hva de kan for å unngå det, men det er ikke alltid mulig, tror jeg.

Min erfaring er, som andre påpeker, at det må luftes og skylles mye. Vi startet med ny båt i sommer og det hele var ganske så luktfritt veldig lenge. Også etter flere tømminger foranlediget av fullere septik enn skipperen likte.

Men det som synes å skje er at når båten har ligget ubrukt en stund danner det seg gasser og disse er langt fra luktfrie. Vår løsning har da vært å tømme tanken, skylle godt med sjøvvann, for deretter å helle på en del sanitærvæske (bruker en grønn type på litt store flasker - den lukter i seg selv ganske godt). Som regel fungerer dette bra.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Jeg har et 90 graders bend på gjennomføringen. Da blir det lettere å få til bøy. Brukte septikkslange også på luftingen. Bøyen går vel ca. 50cm over gjennomføringen. Så totalen over vannlinjen blir vel ca 60-70 cm.

Vil det ikke irre tett ganske fort, da? Det skjedde med vår Nidelv 24, dermed ingen lufting og du hellige jul for en stank hver gang noe ble pumpet ned i tanken ... pluss en vanvittig plystring i gjennomføringen pga. overtrykk ... :crazy:

Vil det ikke irre tett ganske fort, da?  Det skjedde med vår Nidelv 24, dermed ingen lufting og du hellige jul for en stank hver gang noe ble pumpet ned i tanken ... pluss en vanvittig plystring i gjennomføringen pga. overtrykk ... :crazy:

En ting er vel når det "plystrer" litt i mannsksapet etter en bedre middag, men når det plystrer i hele båten, da har det vel tatt helt av... :lol::lol:

når en pumper innholdet fra potta over i septikktanken oppstår et overtrykk i septikktanken som igjen gir en odør ut av utluftingen

Det skal ikke lukte vondt av utluftingen dersom "alt er OK" ombord. Jeg har opplevd det selv dersom toalettet ikke har vært i bruk på en stund, og septiken ikke er tømt. Det skal ikke stå mange dagene slik sommerstid før lukta kommer. Da tømmer jeg tanken helt og skyller gjennom endel ganger. Deretter pumper jeg inn litt vann og sanitærvæske. Ved bruk av toalettet etterpå, er alt i orden. Ingen dritlukt i utluftingen.

Har alltid hatt båt med septik, hva er problemet :confused:

Gode slanger, god lufting (åpen), tømming til sjø, tømming til land. Alle muligheter. Bruk Green Wiking :wink:

Ja, jeg må visst fornye all kunnskap om dritt innen neste uke. Jaja, slik er livet, skal man opp og frem må man ta den dritten som følger med :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...