Amorosa Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Ja, jeg må visst fornye all kunnskap om dritt innen neste uke. Jaja, slik er livet, skal man opp og frem må man ta den dritten som følger med Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Vil det ikke irre tett ganske fort, da? Det skjedde med vår Nidelv 24, dermed ingen lufting og du hellige jul for en stank hver gang noe ble pumpet ned i tanken ... pluss en vanvittig plystring i gjennomføringen pga. overtrykk ... Ingentig her som kan irre, gjennomføring i plast, som jeg nevnte 1.5" slange (38mm). Det var en finmasket sil i vår gjennomføring. Den irret tett, fra både inn- og utsiden. Svineri. Aldri mer! Nå har vi hatt Viksund uten septik i nesten ti år ... mye bedre! Gjennomføring med sil=leketøy, og er vel av metall ja, og for hageslange størrelse ?Som jeg sa, vi "flybridge gutta" driter mye, så da må en ha dimensjoner på luftinga. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 vi "flybridge gutta" driter mye, så da må en ha dimensjoner på luftinga. Regner med å bli "en av dere" neste uke --- jeg driter ikke så mye mer enn alle andre, men som bergenser prater jeg jo mye skit ... GODT NYTT ÅR! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Suzuki Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 vet ikke om dette er den j har sett på. i den var det tømmestuss i bunnen for å skru permanent slange på, og j tror ikke at papiret måtte skilles fra reste. isåfall hadde d ikke vært noe alternativ for m. tror j så den på seasea den heter wc visa 308, og ikke porta-potti som j trodde firefighter Det er akkurat den modellen jeg har... Om du må skille papiret beror på hva du skal pumpe ut shitten med. En vanlig lensepumpe, som jeg har ( WHALE GUSHER 10 ) takler iallefall ikke sånt. Og jeg TROR sugeslangen tres ned gjennom luke bak. Det gjør den på min iaf. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Geir Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 Regner med å bli "en av dere" neste uke --- GODT NYTT ÅR! Nå må du ikke holde oss på pinebenken lengre. Hvorgammelheterdenifra (nybåten altså) Geir Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 Nå må du ikke holde oss på pinebenken lengre. Hvorgammelheterdenifra (nybåten altså) Geir Hakkje skrivve kontrakt endå. Vent til mandag/tirsdag! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Avmønstret4 Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 Det er akkurat den modellen jeg har... Om du må skille papiret beror på hva du skal pumpe ut shitten med. En vanlig lensepumpe, som jeg har ( WHALE GUSHER 10 ) takler iallefall ikke sånt. Og jeg TROR sugeslangen tres ned gjennom luke bak. Det gjør den på min iaf. Suzuki okei! j tenkte å bruke den manuelle lensepumpen som står montert der idag, den tar ihverfall innholdet i septikken. men erru fornøyd ellers med den? regner med å bruke toaletter iland stort sett, når de er tilgjengelig..... så den blir vel mest brukt til lensing om natten og avfallstoffer etter Aass ølet etc på dagtid. med vennlig firefighter Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 okei! j tenkte å bruke den manuelle lensepumpen som står montert der idag, den tar ihverfall innholdet i septikken. men erru fornøyd ellers med den? regner med å bruke toaletter iland stort sett, når de er tilgjengelig..... så den blir vel mest brukt til lensing om natten og avfallstoffer etter Aass ølet etc på dagtid. med vennlig firefighter Jada; løsningen har to store fordeler 1. Enkelt å installere 2. Billig to store bakdeler; 1. Takler papir dårlig ( ikke i det hele tatt ?) 2. Dårlig kapasitet ved lengre landligge. Mulig kan en pumpe med kvern elns rette på problemet med at man ikke klarer å suge papir ( selv den lettoppløselige typen ) ut gjennom sugerøret. Jeg har bestemt meg for å leve med dette, for now iaf. Min konkl: anbefales, om man kan leve med begrensningene.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mix Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 så den blir vel mest brukt til lensing om natten og avfallstoffer etter Aass ølet etc på dagtid. med vennlig firefighter Håper du ikke mener med dette at vi nabobåter ligger å bader i dritten din til morgenbadet ?? Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 Håper du ikke mener med dette at vi nabobåter ligger å bader i dritten din til morgenbadet ?? du er vel ikke seriøs nå???? eller er j så dårlig til å gjøre m forstått (kanskje dialekten) j mente å si at porta-pottin holdt til å ta vare på avfallsproduktene vi mennesker produserer om natten så en slipper å gå i land for å lense.... dette er litt av "bak"delen med å velge bort septikktanken. ville aldri FALT MEG INN Å TØMME NOE septik ELLER ANDRE TING I ute/inne havn regner ikke med at du trodde d heller med vennlig firefighter Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 Puh, nei håpte selvfølgelig du mente "lensing om natten" var noe annet enn tank-lensing. Greit å få det "stadfesta". Sitér dette innlegget Link to post
september Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Jeg tror at løsningen for å ungå lukt er et kullfilter på utluftingen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Jeg tror at løsningen for å ungå lukt er et kullfilter på utluftingen. Hei. Helt feil! For det første, hovedfunksjonen til slangen mellom tanken og skutesiden/dekk er ikke UT-lufting. Den er der (bortsett fra å sørge for at luft slipper ut når dritt fylles på) for i slippe inn frisk oksygenrik luft til de rette bakteriene i tanken. Det finnes nemlig to typer bakterier, aerobe og anaerobe, på en septiktank, og begge typer bryter ned dritten til en suppe. Men den store forskjellen er at den ene typen elsker oksygen og bryter ned uten drittlukt. Den andre typen liker seg så absolutt best uten oksygen, og denne typen bakterier er det som lager drittlukten. Så for å få et luktfritt system er det viktig å ha størsts mulig diameter, gjerne 1" - 2", på lufttilførselsslangen, uten hindringer i form av filter som kan tette seg til. Da trives de "rette" bakteriene og fortrenger de "slemme". Å sørge for å skylle tanken godt ved hver tømming, hjelper også godt. Og å "mate" de "snille" bakteriene med biologisk sanitærvæske, hjelper også. Slik væske (bl. Green Viking) inneholder bl.a. sporer som er mat for bakteriene. De mer vanlige sanitærvæskenene, gjerne kalt blåvann, inneholder kun giftstoffer (noen faktisk Formaldehyd, kreftfremkallende) og kamuflasjelukt. Lars H. Undskyll mitt direkte språk med bruk av ord som dritt, suppe ol., men dette er jo et møkkaemne? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brutus Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Nå har ikke jeg noen "båtdass" å skryte av, men jeg bare lurte på noe som Tess solgte som de kalte for luktfri septik-slange, husker ikke akkurat pris ,men den var kjempedyr pr. m. nettopp fordi den var luktfri..?? Men jeg skjønte ærlig talt ikke helt poenget, hvordan kan en slange bli "luktfri" med dritt i begge ender..?? Det var en selger på Tess som forklarte dette. De hadde noe annet moro også, selv-vulkaniserende tape til 2000.- pr. rull..!? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 "luktfri" betyr at slangen er diffusjonstett, dvs. at den ikke slipper lukt ut gjennom selve slangen. Sålenge man pumper dritten opp i en septiktank, blir det som regel alltid "litt igjen" i slangen. Dette stinker som f.. om man ikke har diffusjonstette slanger. Ikke med en gang, men når slangene får noen år på seg... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skipper Worse Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Hei. Helt feil! For det første, hovedfunksjonen til slangen mellom tanken og skutesiden/dekk er ikke UT-lufting. Den er der (bortsett fra å sørge for at luft slipper ut når dritt fylles på) for i slippe inn frisk oksygenrik luft til de rette bakteriene i tanken. Det finnes nemlig to typer bakterier, aerobe og anaerobe, på en septiktank, og begge typer bryter ned dritten til en suppe. Men den store forskjellen er at den ene typen elsker oksygen og bryter ned uten drittlukt. Den andre typen liker seg så absolutt best uten oksygen, og denne typen bakterier er det som lager drittlukten. Takk, Lars H., for at du så elegant, stringent og elokvent artikulerte det jeg mente ovenfor. Skal absolutt ikkie beskylde deg for å prate drit ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Brutus Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 "luktfri" betyr at slangen er diffusjonstett, dvs. at den ikke slipper lukt ut gjennom selve slangen. Sålenge man pumper dritten opp i en septiktank, blir det som regel alltid "litt igjen" i slangen. Dette stinker som f.. om man ikke har diffusjonstette slanger. Ikke med en gang, men når slangene får noen år på seg... Suzuki Ja, det var en mye bedre forklaring på saken, nå skjønte til og med jeg det... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 (redigert) Takk, Lars H., for at du så . . . . elokvent artikulerte . . . Hei. Nå ble jeg nesten drittsur, elokvent hørtes ikke ut som noe positivt ved første bekjentskap. Men etter å ha slått opp i Aschehaug og Gyldendals Sto . . . . bind Ci - Eq ble jeg meget blid! Lars H. Redigert 2.Januar.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Slagskibet Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Trodde det var skrivefeil jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Takk, Lars H., for at du så elegant, stringent og elokvent artikulerte det jeg mente ovenfor. Skal absolutt ikkie beskylde deg for å prate drit ... Har du noen adekvate synonymer for ordet elokvent. Kanskje du kan forklare det med en idiosynkratisk karakter uten ambivalens eller behov for divergerende fremstillinger, det må være evidens i forklaringen.... Sitér dette innlegget Link to post
Alfa 1 Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Ja, det var en mye bedre , nå skjønte til og med jeg det... forklaring på saken Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Har du noen adekvate synonymer for ordet elokvent. Kanskje du kan forklare det med en idiosynkratisk karakter uten ambivalens eller behov for divergerende fremstillinger, det må være evidens i forklaringen.... Det betyr intet mer eller mindre enn «veltalende» ... du har jo litt av det selv, ispedd en dose pregnans ... reneste Herman Friels-stil, dette her ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Timeout Skjeberg Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Da jeg måtte lage ny septiktank i fjor passet jeg på å få sveiset på en ekstra stuss i toppen for å kunne fylle tanken med rent vann. Etter at den var plassert i båten kom Reodor på besøk innunder topplokket - hvorfor ikke skylle tanken med varmt kjølevann etter tømming. Jeg satte på en vender på kjølevannslangen før den går ut i siden på båten. Dette fungerer meget bra, etter tømming fyller jeg på med varmt vann til det spruter ut av luftingen så den får heller ikke sjangs til å gro igjen, og tømmer på nytt. Når jeg vet at det blir en stund båten skal brukes igjen gjentar jeg gjerne dette etpar ganger og fyller på litt sanitærvæske eller klorin, i ferien passer jeg alltid på å tømme i rom sjø så da bruker jeg ikke noe på tanken (kjører nesten hver dag). Hadde ikke lukt fra tanken i hele fjor sommer. Mvh Vidar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.