Jump to content

Kloakkutslipp rett i trynet

Guest Sparky

Recommended Posts

Vil det ikke irre tett ganske fort, da?  Det skjedde med vår Nidelv 24, dermed ingen lufting og du hellige jul for en stank hver gang noe ble pumpet ned i tanken ... pluss en vanvittig plystring i gjennomføringen pga. overtrykk ... :crazy:

Ingentig her som kan irre, gjennomføring i plast, som jeg nevnte 1.5" slange (38mm).

Det var en finmasket sil i vår gjennomføring.  Den irret tett, fra både inn- og utsiden.  Svineri.  Aldri mer!  Nå har vi hatt Viksund uten septik i nesten ti år ... mye bedre!  :lol:

Gjennomføring med sil=leketøy, og er vel av metall ja, og for hageslange størrelse ?

Som jeg sa, vi "flybridge gutta" driter mye, så da må en ha dimensjoner på luftinga. :lol:

vet ikke om dette er den j har sett på.

i den var det tømmestuss i bunnen for å skru permanent slange på,

og j tror ikke at papiret måtte skilles fra reste.

isåfall hadde d ikke vært noe alternativ for m.

tror j så den på seasea

den heter wc visa 308, og ikke porta-potti som j trodde

firefighter

Det er akkurat den modellen jeg har...

Om du må skille papiret beror på hva du skal pumpe ut shitten med. En vanlig lensepumpe, som jeg har ( WHALE GUSHER 10 ) takler iallefall ikke sånt.

Og jeg TROR sugeslangen tres ned gjennom luke bak. Det gjør den på min iaf.

Suzuki

No boat needed..

Det er akkurat den modellen jeg har...

Om du må skille papiret beror på hva du skal pumpe ut shitten med. En vanlig lensepumpe, som jeg har  ( WHALE GUSHER 10 ) takler iallefall ikke sånt.

Og jeg TROR sugeslangen tres ned gjennom luke bak. Det gjør den på min iaf.

Suzuki

okei! j tenkte å bruke den manuelle lensepumpen som står montert der idag, den tar ihverfall innholdet i septikken.

men erru fornøyd ellers med den?

regner med å bruke toaletter iland stort sett, når de er tilgjengelig.....

så den blir vel mest brukt til lensing om natten og avfallstoffer etter Aass ølet :drink: etc på dagtid.

med vennlig

firefighter

:newyearsign:

okei! j tenkte å bruke den manuelle lensepumpen som står montert der idag, den tar ihverfall innholdet i septikken.

men erru fornøyd ellers med den?

regner med å bruke toaletter iland stort sett, når de er tilgjengelig.....

så den blir vel mest brukt til lensing om natten og avfallstoffer etter Aass ølet  :drink: etc på dagtid.

med vennlig

firefighter

:newyearsign:

Jada; løsningen har to store fordeler

1. Enkelt å installere

2. Billig

to store bakdeler;

1. Takler papir dårlig ( ikke i det hele tatt ?)

2. Dårlig kapasitet ved lengre landligge.

Mulig kan en pumpe med kvern elns rette på problemet med at man ikke klarer å suge papir ( selv den lettoppløselige typen ) ut gjennom sugerøret. Jeg har bestemt meg for å leve med dette, for now iaf.

Min konkl: anbefales, om man kan leve med begrensningene..

Suzuki

No boat needed..

Håper du ikke mener med dette at vi nabobåter ligger å bader i dritten din til morgenbadet ?? :puke:

du er vel ikke seriøs nå???? :cryin:

eller er j så dårlig til å gjøre m forstått (kanskje dialekten) :puke:

j mente å si at porta-pottin holdt til å ta vare på avfallsproduktene vi mennesker produserer om natten så en slipper å gå i land for å lense....

dette er litt av "bak"delen med å velge bort septikktanken.

ville aldri FALT MEG INN Å TØMME NOE septik ELLER ANDRE TING I ute/inne havn

regner ikke med at du trodde d heller :sleep:

med vennlig

firefighter :flag:

Jeg tror at løsningen for å ungå lukt er et kullfilter på utluftingen.

Hei.

Helt feil! For det første, hovedfunksjonen til slangen mellom tanken og skutesiden/dekk er ikke UT-lufting. Den er der (bortsett fra å sørge for at luft slipper ut når dritt fylles på) for i slippe inn frisk oksygenrik luft til de rette bakteriene i tanken. Det finnes nemlig to typer bakterier, aerobe og anaerobe, på en septiktank, og begge typer bryter ned dritten til en suppe. Men den store forskjellen er at den ene typen elsker oksygen og bryter ned uten drittlukt. Den andre typen liker seg så absolutt best uten oksygen, og denne typen bakterier er det som lager drittlukten.

Så for å få et luktfritt system er det viktig å ha størsts mulig diameter, gjerne 1" - 2", på lufttilførselsslangen, uten hindringer i form av filter som kan tette seg til. Da trives de "rette" bakteriene og fortrenger de "slemme". Å sørge for å skylle tanken godt ved hver tømming, hjelper også godt.

Og å "mate" de "snille" bakteriene med biologisk sanitærvæske, hjelper også. Slik væske (bl. Green Viking) inneholder bl.a. sporer som er mat for bakteriene. De mer vanlige sanitærvæskenene, gjerne kalt blåvann, inneholder kun giftstoffer (noen faktisk Formaldehyd, kreftfremkallende) og kamuflasjelukt.

Lars H.

Undskyll mitt direkte språk med bruk

av ord som dritt, suppe ol., men dette er jo et møkkaemne?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har ikke jeg noen "båtdass" å skryte av, men jeg bare lurte på noe som Tess solgte som de kalte for luktfri septik-slange, husker ikke akkurat pris ,men den var kjempedyr pr. m. nettopp fordi den var luktfri..?? Men jeg skjønte ærlig talt ikke helt poenget, hvordan kan en slange bli "luktfri" med dritt i begge ender..?? Det var en selger på Tess som forklarte dette.

De hadde noe annet moro også, selv-vulkaniserende tape til 2000.- pr. rull..!?

"luktfri" betyr at slangen er diffusjonstett, dvs. at den ikke slipper lukt ut gjennom selve slangen. Sålenge man pumper dritten opp i en septiktank, blir det som regel alltid "litt igjen" i slangen. Dette stinker som f.. om man ikke har diffusjonstette slanger. Ikke med en gang, men når slangene får noen år på seg...

Suzuki

No boat needed..

Hei.

Helt feil! For det første, hovedfunksjonen til slangen mellom tanken og skutesiden/dekk er ikke UT-lufting. Den er der (bortsett fra å sørge for at luft slipper ut når dritt fylles på) for i slippe inn frisk oksygenrik luft til de rette bakteriene i tanken. Det finnes nemlig to typer bakterier, aerobe og anaerobe, på en septiktank, og begge typer bryter ned dritten til en suppe. Men den store forskjellen er at den ene typen elsker oksygen og bryter ned uten drittlukt. Den andre typen liker seg så absolutt best uten oksygen, og denne typen bakterier er det som lager drittlukten.

Takk, Lars H., for at du så elegant, stringent og elokvent artikulerte det jeg mente ovenfor. Skal absolutt ikkie beskylde deg for å prate drit ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

"luktfri" betyr at slangen er diffusjonstett, dvs. at den ikke slipper lukt ut gjennom selve slangen. Sålenge man pumper dritten opp i en septiktank, blir det som regel alltid "litt igjen" i slangen. Dette stinker som f.. om man ikke har diffusjonstette slanger. Ikke med en gang, men når slangene får noen år på seg...

Suzuki

Ja, det var en mye bedre forklaring på saken, nå skjønte til og med jeg det... :wink:

Takk, Lars H., for at du så . . . . elokvent artikulerte . . .

Hei.

Nå ble jeg nesten drittsur, elokvent hørtes ikke ut som noe positivt ved første bekjentskap. Men etter å ha slått opp i Aschehaug og Gyldendals Sto . . . . bind Ci - Eq ble jeg meget blid! :cheers:

Lars H. :newyearsign:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk, Lars H., for at du så elegant, stringent og elokvent artikulerte det jeg mente ovenfor.  Skal absolutt ikkie beskylde deg for å prate drit ...  :lol:

Har du noen adekvate synonymer for ordet elokvent. Kanskje du kan forklare det med en idiosynkratisk karakter uten ambivalens eller behov for divergerende fremstillinger, det må være evidens i forklaringen.... :lol::lol::lol:

Har du noen adekvate synonymer for ordet elokvent. Kanskje du kan forklare det med en idiosynkratisk karakter uten ambivalens eller behov for divergerende fremstillinger, det må være evidens i forklaringen.... :lol:  :lol:  :lol:

Det betyr intet mer eller mindre enn «veltalende» ... du har jo litt av det selv, ispedd en dose pregnans ... reneste Herman Friels-stil, dette her ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Da jeg måtte lage ny septiktank i fjor passet jeg på å få sveiset på en ekstra stuss i toppen for å kunne fylle tanken med rent vann. Etter at den var plassert i båten kom Reodor på besøk innunder topplokket - hvorfor ikke skylle tanken med varmt kjølevann etter tømming. Jeg satte på en vender på kjølevannslangen før den går ut i siden på båten. Dette fungerer meget bra, etter tømming fyller jeg på med varmt vann til det spruter ut av luftingen så den får heller ikke sjangs til å gro igjen, og tømmer på nytt. Når jeg vet at det blir en stund båten skal brukes igjen gjentar jeg gjerne dette etpar ganger og fyller på litt sanitærvæske eller klorin, i ferien passer jeg alltid på å tømme i rom sjø så da bruker jeg ikke noe på tanken (kjører nesten hver dag). Hadde ikke lukt fra tanken i hele fjor sommer.

Mvh

Vidar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...