Jump to content

Dieseltank "rens" med drillpumpe og filter?

nordan family 27

Recommended Posts

Etter et sett med tette filtre i sommer, som jeg hadde "hoppet over" et år, så lurer jeg på å kjøre ned nivået på dieseltankene til våren, skaffe meg en drillpumpe fra Biltema (dvs pumpen er anskaffet) og la det gå en del runder med slange opp og helt ned igjen (få litt sirkulasjon langs bunn) igjennom et filter.

Har lest at noen fant frem til et 20 micron "brønnfilter" som var egnet til formålet. Men det eneste jeg har funnet ennå er et 100 micron brønnfilter fra biltema. Noen tips om hvor en finere filter til å koble slangen inn/ut av kan anskaffes?

Noen andre med erfaring fra konseptet?

Er klar over at en skikkelig tankrens via åpning i tanken er det eneste som er godt nok. Men jeg tror ikke det blir noe av - har ikke funnet noe mannhull, og det som var i filteret var ikke dieseldyr, men generelt svart grums (bruker Hammerdown mot dieseldyr). Jeg har vært ute i relativt mye ruskevær, og når det gikk 2 år før det ble problemer så tror jeg ikke mengden er voldsom - men jeg er likevel motivert for en "latmanns-rens" av tanken :rolleyes:

Svart Grums = Dieseldyr desverre.

Dvs. Det er avfallsstoffene etter disse dyrene. Det er stivelse og ikke det vanskeligste å fjerne med filter, men da er du ikke kvitt dyrene.

De er bare 2 micron store og en koloni fordobler seg hvert 20 minutt om de har vekstforhold. (Sjiktet mellom diesel og vann)

Kjør tanken nesten tom, pump ut det du kan med biltemapumpen din og dump den dieselen. Så spyler du med vann og pumper ut dette noen ganger. Så spyler du med sprit om du får tak i det uten at det koster Arcus. Jeg har hørt at man også kan spyle med parafin, da det ikke gjør noe om det er litt igjen av dette etter at du er ferdig. Det viktige er at du blir kvitt vannet.

Mine siste to båter har vært befengt med denne svarte grumsen, så jeg begynner å få erfaring. På snekka, var det ikke mannhull, så jeg brukte drillpumpe og en hevertpumpe fra biltema.

20-365_m.jpg

Det geniale med denne, er at det stive sugerøret gjør det lettere å styre hvor du suger i tanken og at du kan starte med å håndpumpe diesel opp til drillpumpen som jeg satte i serie med hevertpumpen. Når det var diesel i drillpumpen, suger denne via hevertpumpen uten noe problem.

Lykke til, og om du fortsatt velger å tro at den svarte gørra ikke kan være dieseldyrbæsj fordi du bruker hammerdown, så må du gjerne gjøre det, men da ville jeg i det minste kjøpt inn en bærepose grovfiltre før neste sesong om jeg var deg.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg rengjorde tanken skikkelig for fem år siden i forbindelse med motorbytte. Hadde tanken ute, og splyte den godt ren med høytrykkspyler. Resultat etter 27 års bruk var knapt en halv kopp med svart grums. Ikke så verst synes jeg. Etter at jeg begynte med Hammerdown har det ikke vært antydning til fritt vann i tanken, og derfor heller ikke levelige kår for dieseldyr. Så dette grumset er nok rester fra gammelt av, og ikke noe å bekymre seg for så lenge du får mest mulig av det ut av tanken. Problemet vil være å få spylt løs alt grums i tanken da, kanskje en dyse i enden av returslangen kan være noe? Og en stang til å manøvrere den rundt i tanken?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tar gjerne noen sug med hevertpumpa til RSL før båten taes ut. Merker jeg anntydnig til dritt i vannutskilleren i løpet av året, tar jeg en ny runde med pumpa. Når det er snakk om utgåtte timer er jeg nok langt over snittet hjemme, men i alle fall er denne pumpa billig og funksjonell.

Eg har også gjort det samme. Drillpumpe med 40-50 liter i minuttet ved 2-3000 o/min. Eg brukte batteridrill som bare går 1000 o/min. Eg koblet av slange i mellom raacor filter og finfilter og sugde fjennom raacor. Da måtte eg lage overgang mellom 10mm slanger som eg har på raacor, og over til 19mm på pumpa. Dettte reduseree selvsagt liter i minutt i forhold til 19mm heile veien. Men der kompenserte eg ved å øke tida på sirkulasjon.

Eg hadde ca 100 liter diesel på tanken. Så kjørte eg sirkulasjon i ca to timer.

Returslangen gikk bare i påfylling. Ingen mulighet til å spyle rundt i tanken gjennom påfylling desverre.

Men resultatet var at de to siste år etter prosjektet har det så vidt vert svart grums å se i glasset på raacor. Svak økning i sensommer,så eg skal gjennta det til våren.

Så dette er absolutt å anbefale å gjøre årlig, siden der er meget enkelt å koble om eit par slanger.

Før eg gjorde dette så gikk faktisk filter tett i litt ruskevær en gang.

Bruker bio-protect også nå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg tar gjerne noen sug med hevertpumpa til RSL før båten taes ut. Merker jeg anntydnig til dritt i vannutskilleren i løpet av året, tar jeg en ny runde med pumpa.

Jeg forstår deg rett pettersand, at du setter den i bunn av tanken, for å suge ut vannet som ligger i bunn ? Og at du evt. ser dieseldyr-bæsjen i det du pumper ut ?

Jeg har ikke gjort dette, men det er en smart rutine å ha når man må lufte ved filtebytte uannsett ! Jeg må prøve dette til våren !

At grumset kan være dieseldyrrester kan jeg jo ikke utelukke. Men jeg har brukt HD i hele min eiertid på denne båten (tre-fire år), og aldri sett en eneste dråpe med vann i utskilleren noen gang. Men en liten "bærepose" med grovfiltre har jeg allerede i båten - og jeg skal også ha en liten flaske med diesel for å toppe filtrene ved uforutsett filterskifte.

Å bruke racor-filtrene som filtre er jo absolutt en mulighet om jeg ikke finner et annet egnet filter. Eller så får jeg samle opp så mye som mulig å kjøre det gjennom et kaffe-filter eller noe. Men jeg får stoppe innom en hytte-butikk eller noe. Et filter til mitt formål må vel finnes. Kanskje en akvariepumpe med mye filter-vatt også kan vurderes, eller i alle fall et rør med mye filter-vatt knyttet til drill-pumpa.

Har også lekt med tanken på å sette inn doble filtre med enkel veksel - ikke fordi jeg har spesielt behov for det nå, men you-never-know hva som kan komme på tanken ved en gammel marina. Men selv med lav dollarkurs koster jo doble racor en hel del.

Har også en slik hevert-pumpe som jeg bruker til andre formål. Men jeg får den ikke ned til bunnen av tanken og rundt der nede tror jeg - men skal absolutt tenke på den muligheten. Finnes vel også i "fat-pumpe" størrelse som vi nå bunnen, men ikke forbi skvalpeskott etc.

Jeg forstår deg rett pettersand, at du setter den i bunn av tanken, for å suge ut vannet som ligger i bunn ? Og at du evt. ser dieseldyr-bæsjen i det du pumper ut ?

Jeg har ikke gjort dette, men det er en smart rutine å ha når man må lufte ved filtebytte uannsett ! Jeg må prøve dette til våren !

Ja, når mangler jeg som svært mange andre en skikkelig drenering i en lomme under br.tanken, derfor bruker jeg denne metoden som for meg er relativt lettvint da jeg bare løser br.stoff forbindelsen til Webasto. ,den ligger på toppen av tanken, og stikker pumpa ned i bunnen av tanken.

Jeg dra opp til dieselen er blank, fra ingenting og opp til 1/2 liter.

Hvordan dieseldyr-slam ser ut vet jeg ikke, kanskje noen har et spesifikt kjennetegne på dette?

...og stikker pumpa ned i bunnen av tanken.

Jeg dra opp til dieselen er blank, fra ingenting og opp til 1/2 liter.

Ok, jeg må prøve dette til våren jeg også ! Kan jo kun være positivt siden jeg bruker HD. Om dette gjøres hver vår vil man jo forhåpentligvis minimalisere dieseldyr/avføring på sikt.

Jeg kjøpte en slik pumpe når jeg hadde tanksjau i høst.

25987_vanndieselpumpe.jpg

BT 25-987

Dyrere men betraktelig mer effektiv enn drill/hevert pumpene.

Koblet slangen til ett tynt stålrør og førte dette frem og tilbake i bunnen av tankene.

Pumpet ut totalt ca 100 ltr. Lot dette "settle" seg i en ukes tid og pumpet ca.80 ltr tilbake til tanken.

Var urovekkende mye bunnslam, noe sort koksaktige greier.

Har nå 220ltr på tanken. Mesteparten vil bli brukt av Webastoen i løpet av vinteren. Vil ta en ny sjau til våren før jeg fyller på fersk diesel

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Mener du at halve tanken var full av dieselslam (100 l)? Jeg skjønner heller ikke hva du mener med at det er mer effektivt? Med en plastpumpe på en plast/glass flaske ser du tydelig når du har fått opp all slammet, mens du pumpet ut halve tanken og måtte vente til det satt seg. Dersom du hadde dieseltanken så full av gugge burde du få den opp og rengjøre den ordentlig samt skifte ut alle tilførselsslanger og selvfølgelig alle filter, for dette hørtes skummelt ut.

Godt poeng det Pettersand, det er egentlig ikke mulig å se om slam på tanken er dieseldyr.

Det er gjerne enklere å eliminere endel som ikke er dieseldyr.

De som har svarte kokslignende partikler på tanken har sannsynligvis ikke dieseldyr som sin største utfordring, men heller andre avfallstoffer som typisk har kommet inn på tanken ved bunkring.

Min erfaring med dieseldyr er at det er et svært fint slam, nesten litt geleaktig. Tetter filtre svært effektift......

Som forebyggende er det naturligvis best å sørge for at tanken er fri for vann slik at man ikke dyrker dieseldyr selv, sånn sett bør man være forsiktig med å bruke vann i forbindelse med rengjøring med mindre man er sikker på å få fjernet alt vannet etterpå.

Like viktig som egen tankhygiene er tankhygienen til den/de marinaer man bunkrer hos.

Det betyr lite for filtrene om dritten skyldes en egen koloni med dieseldyr eller om dritten er importert i forbindelse med bunkring.

Siden det er vanskelig å ha kontroll med tankene der man fyller er muligheten til og kunne kontrollere tanken avgjørende for å sikre seg mot uforutsatt stans pga tette filtre, enten drenering på lavpunkt eller en inspeksjonsluke/hull.

Det finnes vel også noe traktgreier som skal skille ut dritt og vann ved bunkring, men synes å huske at disse medfører saaakte fylling.

Men for de som ikke skal fylle hundrevis av liter er det gjerne en god ide med en slik trakt.

Mener du at halve tanken var full av dieselslam (100 l)? Jeg skjønner heller ikke hva du mener med at det er mer effektivt?

Neida, langt fra så galt.

Knotete å komme til manhullene som er på den ene kortsiden av tankene. Tankene er skråstillt og ca 1.5 mtr lange. Det blir 3mtr med område hvor det kunne ligge møkk. Tankkapasitet 2x600ltr.

For å være sikker på at jeg fikk med meg all møkk, førte jeg slangen frem og tilbake mange ganger.

PS. brukte klar slange

Mer effektiv?

Har forsøkt med andre pumpevarianter, men siden jeg sliter med å få plassert min stive 190cm/110 kg i behaglig stilling ved mannhullene er vakuum eller hevert pumping en prøvelse når jeg ligger krøllet rundt nedi der.

Drillpumpen sugde dårlig.

vakuum pumpen kommer jeg ikke langt nok inn med. Samt at den stadig må pumpes opp igjen hvis jeg har fått slangen over dieselnivået.

Hevert pumpe fungerer dårlig siden jeg må inn fra siden av tanken og derefor for lite fall.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ja jeg skjønner, hovedsaken er å få guffen ut. Men jeg begriper ikke at båt-fabrikanter ikke skjønner at en avtapping i bunnen av dieseltanker burde være standard...husker jeg ikke feil var det vanlig på bensintankene på snekker /kogger før i tiden. For øvrig selger Maritim en bra trakt m/filter som kan være lurt å bruke når en bunkrer. Bruker den selv når jeg ikke er helt trygg.

Redigert av pettersand (see edit history)

jeg sliter med å få plassert min stive 190cm i behaglig stilling ved mannhullene vakuum eller hevert pumping en prøvelse når jeg ligger krøllet rundt nedi der.

Du skryter vel litt nå?

Ikke noe vann, ingen dieseldyr.

For et problemfritt båtliv er det noen ting en kan gjøre.

1, Bunkre bare på helårsmarinar og helst der fiskebåtene bunkrer.

2. Sjekke tankene for vann i ny og ne.

Det er rett som Pettersand skrev alt var bedre før med sump på tankene..

Det er enkelt og montere et stigerør ned til bunn på det laveste stedet i tanken, så en lett kan suge ut en skvett for kontroll.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er enkelt og montere et stigerør ned til bunn på det laveste stedet i tanken, så en lett kan suge ut en skvett for kontroll.

På vår båt er dette standardutstyr. Dette røret kan jeg dytte en slange ned i til den butter i bånn. Så kan jeg suge igang hevert og la det renne til det kommer ren diesel.

Gjorde dette på forrige båt etter at jeg registrerte litt vann i vannutskillerne. Etter det fant jeg aldri mer vann i filtrene på den båten(selv uten HD).

Siden jeg sliter med å få plassert min stive 190cm lange og 110 kg tunge kropp i en behaglig stilling.

Du skryter vel litt nå?

Bedre nå Roger?? :santcheers:

Har hatt kun en båt med sump og tappemulighet i diesel tankene. Det var en halvfabrikat. Hvor tankene ble lagd av han som ferdigstilte båten

MEDLEM I KNBF

På vår båt er dette standardutstyr. Dette røret kan jeg dytte en slange ned i til den butter i bånn. Så kan jeg suge igang hevert og la det renne til det kommer ren diesel.

Har ikke hvert borti noen båt hvor det er standard, men ettermontere i noen båter, for å få ut vannet..

Bedre nå Roger?? :santcheers:

Det var en halvfabrikat. Hvor tankene ble lagd av han som ferdigstilte båten

Jeg måtte bare, God Jul :santcheer1:

Ved bruk av kondensfjerner som emulgerer vann inn i dieselen kan en få ødelagt Ht-pumpe og dyser hvis emulgert vann/diesel overvintrer i systemet.

r

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...