Jump to content

Dieseltank "rens" med drillpumpe og filter?


nordan family 27

Recommended Posts

Nå kommer vinteren med en rimelig løsning på problemet.

Velg en relativt kald periode. Fyll 8-10 liter vann på tanken og la det fryse. Da fryser all dritten og alt vannet fast. Det bør ikke være altfor kaldt når du fyller vann da det kan fryse før gromset får satt seg igjen (sunket ned i vannet).

Dieseldyr vokser ikke av betydning når det er så kaldt.

Pump ut den rene diselen som ligger over vannet og ta vare på den.

Når varmen kommer igjen bruker du vann og vasker tanken. Pumper ut vann og dritt. Bruk gjerne høytrykkspyler med rotodyse eller varmtvann for å få løs grumset evt vannslange med godt trykk eller innsnevring i enden slik at den spyler godt.

 

Pump ut drittvannet flere ganger og tørk tilslutt med en støveltørker.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Du tar vel ikke helt jul fra Baatplassen Roger?

Må innom vet du.,ja god JUL til dere og ALLE På BAATPLASSEN.

 

Velg en relativt kald periode. Fyll 8-10 liter vann på tanken og la det fryse. Da fryser all dritten og alt vannet fast. Det bør ikke være altfor kaldt når du fyller vann da det kan fryse før gromset får satt seg igjen (sunket ned i vannet).

Dieseldyr vokser ikke av betydning når det er så kaldt.

Pump ut drittvannet flere ganger og tørk tilslutt med en støveltørker.

Mons

 

Hvorfor lage seg så mye jobb, når medesinen er å

 

1, Bunkre bare på helårsmarinar og helst der fiskebåtene bunkrer.

 

2. Sjekke tankene for vann i ny og ne.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Planen min er å feste to 10mm kobberrør til hverandre. På det ene røret fester jeg en drivstoffslange som går via en pumpe til mitt Separ for- filter med vann-utskiller og glassbolle. Derfra via slange til det andre røret. Planen er at returen vil spyle løs eventuelle forurensinger som da vil bli sugd opp av det andre røret. Vil en slik drillpumpe gjøre jobben eller trenger jeg noe større?

Link to post
Share on other sites

To små kommentarer til drillpumpa fra BT. Den har 3/4" tilkobling og suger dårlig så den bør egentlig plasseres under tanknivå med slange oppi tanken.

Den kan trykke 15 m.

BT har også fått filter som muligens kan brukes. Filter.

Det finnes også en trakt som har et vannutskillingsystem(funnet opp av en svenke, tror jeg) uten at jeg har prøvd dette.

Trakt

Å suge gjennom 10mm(8mm lysåpning) tror jeg funker dårlig med den pumpen.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det BT filteret er forgrovt. Tror heller jeg satser chlas.

 

Pumpen suger dårlig? Jeg kan gjøre dette på land - og derav ha pumpen under tanknivå. MEN jeg har litt mye på tankene nå i forhold til hva jeg hadde tenkt til når jeg skulle gjøre øvelsen.

 

Den trakten fra Maritim er noe skvip. Jeg rikk returnert min og fikk pengene igjen. Kjøpte en slik som skulle håndtere rundt 45-50 liter i minuttet. Men laaaaangt derfra til det som faktisk passerte.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart Grums = Dieseldyr desverre. Dvs. Det er avfallsstoffene etter disse dyrene. Det er stivelse og ikke det vanskeligste å fjerne med filter, men da er du ikke kvitt dyrene. De er bare 2 micron store og en koloni fordobler seg hvert 20 minutt om de har vekstforhold. (Sjiktet mellom diesel og vann)

 

Lykke til, og om du fortsatt velger å tro at den svarte gørra ikke kan være dieseldyrbæsj fordi du bruker hammerdown, så må du gjerne gjøre det, men da ville jeg i det minste kjøpt inn en bærepose grovfiltre før neste sesong om jeg var deg.

 

Du beskriver dannelsen av de såkalte dieseldyrene bra, så der er vi på bølgelengde, men når det gjelder avfallsstoffene fra dem, synes jeg ikke stivelse er det rette ordet (hadde det bare vært så vel!). De er jo en skittengul, geleaktig substans som legger seg på tankbunnen, hvirvler opp og blokkerer brennoljefilteret når det passer dårligst, nemlig når det en mørk og stormfull aften slingrer, og man hører suset fra brenningen inne ved fallene. (Denne har jeg sugd omtrent fra eget bryst). Glem dette med bærepose og grovfiltre (du trenger bare ett i reserve), og tapp ut vannet eller tilsett i brennoljen Hammerdown eller noen av de andre stoffene som emulgerer vann inn i brennoljen! Og så kan du slappe av, nyte båtturen og glemme dieseldyrene som ikke fikk leve opp til å bli plageånder for deg.

 

Nå som min værste reisevirksomhet er over, får jeg kanskje tid til å besøke dette glimrende forum igjen. Min reisevirksomhet? Jeg var i Egypt og kom meg ut samme dag som revolusjonen startet. Så var jeg på Malta og ruslet bedagelig i Riddernes fotspor. Deretter var jeg gjest i bryllup i India 9 heile dager til ende. De første dagene var det bare omkring 100 personer til stede, men det økte stadig, og siste dag var det over 500 på mottagelsen. Whisky, øl og snacks ble tilbudt av tjenere over alt og til enhver tid, og kl. 2300 var det middag med diverse tilbehør. Ingeniøren i meg beregnet arealet på festområdene de siste dagene (to forskjellige områder utenfor Amritsar) og kom til at det var omtrent så stort som 6 fotballbaner. Men dette er off topic, så jeg stopper her.

Link to post
Share on other sites

men når det gjelder avfallsstoffene fra dem, synes jeg ikke stivelse er det rette ordet (hadde det bare vært så vel!). De er jo en skittengul, geleaktig substans som legger seg på tankbunnen, hvirvler opp og blokkerer brennoljefilteret når det passer dårligst, nemlig når det en mørk og stormfull aften slingrer, og man hører suset fra brenningen inne ved fallene. (Denne har jeg sugd omtrent fra eget bryst). Glem dette med bærepose og grovfiltre (du trenger bare ett i reserve), og tapp ut vannet eller tilsett i brennoljen Hammerdown eller noen av de andre stoffene som emulgerer vann inn i brennoljen! Og så kan du slappe av, nyte båtturen og glemme dieseldyrene som ikke fikk leve opp til å bli plageånder for deg.

 

Men det er jo nettop det det er. Sukker og stivelse er avfallsstoffene fra Dieseldyr.

Har du først slik gørr på tanken, trenger du å få rengjort tanken, så drepe dyrene med biosider og så meget gjerne bruke Hammerdown deretter til å holde dem på avstand. Gørra på tanken, blir ikke borte av å bruke hammerdown. Gørra må fjernes mekanisk. Hammerdown emulerer vann, men ikke sukker og stivelse. (les: gørr)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å stille spørsmål om noen har gjort seg erfaring med hvor ofte en bør rense tanken? Min båt er fra 2006 nærmer seg 400 timer gangtid. Har til vane å ha en velfyllt dieseltank om sommeren, og ved vinterlagring (inne) er alltid tanken full.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

Min er fra 2005 og jeg gjør de samme tiltakene som deg (bortsett far at min vinterlagres ute).

Renset den for første gang i år (ca 600 timer).

Det var det var ikke nødvending, men nå vet jeg at alt er ok og det er kjekt å vite

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt noen si at det bør gjøres hver 5. år, men om det er noe i det, aner jeg ikke.

Jeg ser for meg at med et par dårlige fyllinger på ferie til glisgrente strøk kan være nok til å få problemer etter meget kort tid, mens om man er påpasselig med biosider og feks Hammerdown, kan en tank holde seg ren langt lengre enn 5 år.

Min annbefaling, er vel å pumpe opp litt fra bunnen av tanken før en starter sesongen, så har man en viss peiling.

Med en hevertpumpe ned i mannhull eller tankmålerhullet, kan man pumpe opp et par-tre liter og danne seg en greit inntrykk av forholdene i bunnen av tanken. Å kun gå etter timetelleren på motoren, ville jeg ikke gjort.

 

20-365_m.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei!

Fremstår for meg litt uklart hvordan dieseldyr vil se ut i filteret. Som nevnt i første innlegg var det som var i filteret svart, og ikke på noen måte gult eller brunt, og heller ikke spesielt seigt. Når jeg skiftet filteret "virvlet" nesten dette svarte seg opp i dieselen som løs masse, så jeg lever fremdeles i den lykkelige tro at dette ikke er dieseldyr.

 

Jeg har brukt HD på tankene i flere år uten trøbbel. Men jeg har fylt fra en "ny" dieselbilleverandør sist sesong, uten at jeg konkret skal mistenke ham. Selvom filtrene riktignok gikk tett rett etterpå.

Link to post
Share on other sites

Eg har alltid noe brun-sort grums i bunnfall og i glasset på separator. Mistenker ingen dieseldyr, og trur det bare er dritt fra tankanlegg feks.

 

Nokon som har prøvd dipstick dieseldyr-test ?

Det var jo eit firma so delte disse ut gratis i sommer.

Eg skal prøve denne testen om 1mnd ca. Då begynner årets båtklargjering for min del. Eg kan ta nokre bilder av grums fra separator når den tid kommer. Også i år kjem eg til å sirkulere innholdet i tankene med drillpumpe gjennom raacorfilteret.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sukker og stivelse er avfallsstoffene fra Dieseldyr.

Har du først slik gørr på tanken, trenger du å få rengjort tanken, så drepe dyrene med biosider og så meget gjerne bruke Hammerdown deretter til å holde dem på avstand. Gørra på tanken, blir ikke borte av å bruke hammerdown. Gørra må fjernes mekanisk. Hammerdown emulerer vann, men ikke sukker og stivelse.

Stivelse er organiske forbindelser fra karbondioksid og vann, et såkalt polysakkarid, som innholder veldig mange glukosemolekyler. Glukose er et monosakkarid (C6H12O6), og dannes ved fotosyntese i grønne planter, med lys som energikilde. Noe av strålingsenergien som planten absorberer, omdannes til kjemisk energi, som benyttes ved assimilering av karbondioksid til organiske forbindelser. Hvis de eneste produktene ved fotosyntesen er karbohydrater i form av stivelse, kan prosessen beskrives slik:

 

6CO2 + 12H2O → (C6H12O6), + 6O2 + 6H2O

 

Denne prosessen klarer ikke dieseldyrene (sopp og bakterier) å gjennomføre. (Ovenstående fremstilling kan gjøres bedre av kjemikere. Jeg har tatt en kortversjon).

 

Bil & Motor hadde en artikkel om at dieseldyr på fremmarsj kan gi motorstopp. Der nevnes blandt annet at oljer fra planter og avfall kan bli til biodiesel, mens sukker og stivelse kan omgjøres til etanol, men artikkelen kobler ikke dieseldyr og stivelse. Du skulle ikke ha lest artikkelen og gjort en tyvkobling vel? I motsatt fall kan det være interessant å få vite hvor du har informasjonen fra om at dieseldyr gir stivelse som avfallsstoff.

 

Til slutt: Emulere betyr å etterligne noe. Å blande to væsker som er uoppløselige i hverandre heter å emulgere. I en emulsjon er det finfordelte små partikler eller dråper av en væske i en annen væske (f.eks. vann i olje).

Fremstår for meg litt uklart hvordan dieseldyr vil se ut i filteret. Som nevnt i første innlegg var det som var i filteret svart, og ikke på noen måte gult eller brunt, og heller ikke spesielt seigt. Når jeg skiftet filteret "virvlet" nesten dette svarte seg opp i dieselen som løs masse, så jeg lever fremdeles i den lykkelige tro at dette ikke er dieseldyr.

 

Jeg har brukt HD på tankene i flere år uten trøbbel. Men jeg har fylt fra en "ny" dieselbilleverandør sist sesong, uten at jeg konkret skal mistenke ham. Selvom filtrene riktignok gikk tett rett etterpå.

De dieseldyrene jeg har sett, har vært alt fra lys gul til brun. Stoffet er plastisk/viskøst som sennep, og det er sleipt. Han du brukt HD eller annet stoff med emulgator en tid, har du ikke hatt vann på tanken, og da har du heller ikke dieseldyr der.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var årets tankrens utført , og det gikk som en drøm med nytt utstyr :smiley:

Jeg har 2 tanker og da blir det først å flytte diesel fra den ene til den andre , det blir da pumpet gjennom et Clas Olsen filter slik jeg ser flere andre har brukt .

Og her var det hverken bunnslam eller en dråpe vann å se :smiley:

Hadde så en kork Hammerdown oppi og pumpet alt fra den andre tanken over , her var det heller ikke bunnslam eller vann , men et brunt "hardt" litt "klistrete" belegg kun på bunnen av tanken??

Kan dette være Hammedown ?? det er eneste som ligner som har vært oppå tanken ??

Vel..nå er uansett tankene skinnenede rein og det gjør godt å vite etter 2 Dieselpumpehavari :cryin:

også nye vannutskillere er innkjøpt , med filtre til 1/3 av prisen av de gamle , da blir det kjekkere å skifte litt oftere...

 

Her er den fantastiske pumpen og filteret(20micron) jeg brukte for jobben !

 

biltema_pumpe.jpg

 

filterhus.jpg

 

:smiley: :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...