:båt1 Startet 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2011 Hei, er blitt rammet av 3-fot syken og lurer på om dere har noen erfaringer med disse flotte klassikerne fra Windy. Tenker da på sjøegenskaper (bør våre gode ) løsninger, motorisering og andre nyttige opplysninger, Tusen takk! Med venneilige julehillsner fra :båt1 Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Hei båt1 3 fotsyken er ikke og forakte . Windy modellen i 27CC 9800 og 9900 er vel noe av det beste Eivind Amble og Fabrikken i Arendal har produsert. Personlig hentet jeg ut en Windy 27CC i 1986 til den nette sum av 700 båtpenger. Dama hadde en AQ 271 tror jeg med 260Hk båten gjorde rundt 27knop. Hadde massevis av krefter i høy mot sjø som hekksjø.Denne hadde noe mindre uteplass i forhold til 9800. Hadde en 9800 modell fra 1986 med to stk AQ271 nok av kraft men noe tørste hvis du hadde dålig tid. Windy 9800 modellen var jeg kjempefornøyd med, et hav av uteplass bra pentry nede men med dassen var det så som så med plass. Er du litt langbent kan det hende du får problemer med og lukke igjen døra Skulle jeg valgt 9800 nå ville jeg hatt en med dobbel diesel installasjoner 2x200hk minimum. kan bli litt tung i hekken men du får nok av krefter cruiser ypperlig på 20-22knop toppfart på 33-35knop. Dette er appselutt en båt og annbefale. vedlegger noen bilder av skuta som ble tatt når denne var tilsalgs i 2004. tror den ble kjøpt av en her inne på forumet....som har gått over til seilebåt Lykke til med båtvalget Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
DieselDahl Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Hei jeg har en 9800 nå og må si meg godt fornøyd med valget. Det er ikke akkurat nye greier så det viktigste å se etter er at ikke allt det tekniske er modent for utskifting samt slitent interiør. Selve båten er solid og velbygget og står ikke tilbake for de fleste nyere båter ang. kvalitet, holdbarhet, finish, sjøegenskaper osv. Motormessig er det slett ikke gitt at diesel er bedre enn bensinmotorer. Det kommer helt an på bruksmønsteret. Jeg ser at noen har bygget om til enkel diesel installasjon VP D6-370 og det fungerer visstnok helt utmerket. Selv har jeg 2x VP 4,3GI 205hk og bruker ca. 2,2 l/nm, cruiser på 27-28kn, topper på 36-38. Etter det jeg har funnet av tall på tilsvarende nyere windy i samme størrelse så er ikke forbruket med 2xKAD44 el.l. så veldig mye lavere. Jeg har ombygging til diesel i tankene, men da blir det to moderne motorer på rundt tre liter slagvolum. Rekkeseks eller V6 Commonrail. Det lønner seg absolutt ikke, men det er et artig prosjekt. Så på flere båter med 2x AD41 og det er solide greier, men jeg ville ikke gitt 200.000,- mer for det. 2 stk vortec 377 og stålduoprop er nok ideellt. Husk at båtens skrog er mest økonomisk i ~28kn, har du 3000rpm der funker det bra. Ellers er båtene levert med eller uten targabøyle, det liker ikke jeg, syns det ødelegger linjene og er i veien. Kallesjeløsningen fungerer uansett veldig bra. De ble også levert med fast solseng og enkel sittebenk, styr unna, det er uteplassen på 9800 som er viktig. Av påkostninger jeg har hatt er nytt batteri i baugthrusteren, to nye sett stålprops (alupropene var tæret i stykker), full skraping og priming + bånnstoff samt litt småelektrisk fiks. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 vedlegger noen bilder av skuta som ble tatt når denne var tilsalgs i 2004. tror den ble kjøpt av en her inne på forumet....som har gått over til seilebåt Just presis Det var en flott båt, hadde den i tre år. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
DieselDahl Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 20.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 tusen takk for pene bilder, flotte komentarer og tips hvordan er denne båten å manøvrere i havn? hva er takhøyden i kabinen på 9000, 9800, 9900 Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Med to motorer er den drøm og manøvrere. har den i tillegg baug trusther kommer du inn overalt. Denne båten er ikke så vind utsatt. Ståhøyde i pentry delen toalettet og stikk cabinen der du kommer inn. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
:båt1 Svart 31.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 er detta noe å satse på eller dere? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32996496 Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Så flott ut den MEN at det kun er 1 motor er en skam etter mitt syn.. tipper den er ombygd fra 2 bensinere.. og dermed ødelagt hele windyens performance. Litt typisk sparbøsse norskt. KAD 43 har ikke 270 hk som oppgitt i annonse men 218 hk på propell. Kjenner jeg blir opprørt av slike ombygginger da jeg vet om flere flotte båter som er bygd om i samme klasse som ikke går i plan med fulle tanker og oppakning Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
:båt1 Svart 31.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 får vel kaste inn en grønn svenske til da Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Denne er sterkt undermotorisert med én KAD 43. Denne båten bør ha to bensinmotorer, Av alle tenkelige grunner. Forøvrig så den fin ut. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 (redigert) Helt enig med dieseldahl. Ha is i maven og vent til det kommer en med 2 bensinere så sparer du lommeboka for minst 150 lapper og du får en båt med riktig vekt hk forhold.. 9800 blir litt vel tung i hesjen med 2 svære diesler.. forøvrig er den i stavanger til 25 lapper mindre et MYE bedre kjøp selv om den ser litt mer shabby ut i puter etc.. motor ++ er fort 150 lapper +. Puter og stasj kommer du laaangt med 25 ute. Redigert 31.Januar.2012 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
BOBO II Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Enig at denne trenger 2 bensinmotorer, men du værden for et flott eksemplarer er den like bra på det tekniske som utvendig er det en båt for de som ikke trenger kraften for og ferdes på sjøen. ser også at båten er litt tung i baugen pga enkel innstallasjonen. denne vil da mest sansynelig dra mye fra side til side på tomgansfart. personlig hadde jeg ventet til en med 2 maskiner dukker opp. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
snøgg Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Enig med Thorlyn har selv eid windy 9800,kansje det er lurt og se på de to Sunseeker portofino 31 til rundt 400 000.- med diesel som ligger på finn? 100 000.- ned i pris og med sltesterke 41 motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 (redigert) Hei båt1 3 fotsyken er ikke og forakte . Windy modellen i 27CC 9800 og 9900 er vel noe av det beste Eivind Amble og Fabrikken i Arendal har produsert. Personlig hentet jeg ut en Windy 27CC i 1986 til den nette sum av 700 båtpenger. Dama hadde en AQ 271 tror jeg med 260Hk båten gjorde rundt 27knop. Hadde massevis av krefter i høy mot sjø som hekksjø.Denne hadde noe mindre uteplass i forhold til 9800. Windy 27 var det nok Otto L. Scheen Jr. (1926-2009) som var konstruktør av. http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=87346&cat=6028 Redigert 12.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 (redigert) DieselDahl skrev On 1.2.2012 at 0.12: Denne er sterkt undermotorisert med én KAD 43. Denne båten bør ha to bensinmotorer, Av alle tenkelige grunner. Forøvrig så den fin ut. Med dagens bensinpriser så er det nok diesel som er tingen, hvis man skal bruke båten mye da. Heldigvis har det kommet flere aktuelle dieselalternativer på markedet med relativt grei pris, nå som hk-avgiften forlengst er borte. Redigert 26.September.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lurereven Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 Kupper denne litt jeg. Ser noen skriver at fra 87 kom disse som stardard med Targa. Min skal visstnokvære 86mod, den har targa. Men jeg ser at targa er montert OVER vindusramma. Med andre ord, glasset går innunder bøylen. Men det er ingen tegn til ettermontering sånn ift andre jeg ser. Kan den være en av de første hvor de har prøvd med targa uten å bygge om vindskjermen først? Kanskje noen har noe info eller tanker. Skal prøve å få tatt noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.