Jump to content

windy 9000, 9800, 9900 erfaringer?


:båt1

Recommended Posts

Hei båt1 3 fotsyken er ikke og forakte :thumbsup: . Windy modellen i 27CC 9800 og 9900 er vel noe av det beste Eivind Amble og Fabrikken i Arendal har produsert. Personlig hentet jeg ut en Windy 27CC i 1986 til den nette sum av 700 båtpenger. Dama hadde en AQ 271 tror jeg med 260Hk båten gjorde rundt 27knop. Hadde massevis av krefter i høy mot sjø som hekksjø.Denne hadde noe mindre uteplass i forhold til 9800.

Hadde en 9800 modell fra 1986 med to stk AQ271 nok av kraft men noe tørste hvis du hadde dålig tid. Windy 9800 modellen var jeg kjempefornøyd med, et hav av uteplass bra pentry nede men med dassen var det så som så med plass. Er du litt langbent kan det hende du får problemer med og lukke igjen døra :rolleyes:

Skulle jeg valgt 9800 nå ville jeg hatt en med dobbel diesel installasjoner 2x200hk minimum. kan bli litt tung i hekken men du får nok av krefter cruiser ypperlig på 20-22knop toppfart på 33-35knop.

Dette er appselutt en båt og annbefale.

vedlegger noen bilder av skuta som ble tatt når denne var tilsalgs i 2004. tror den ble kjøpt av en her inne på forumet....som har gått over til seilebåt :giggle:

salong.jpg

akter.jpg

9800_foererplass.jpg

Lykke til med båtvalget

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hei jeg har en 9800 nå og må si meg godt fornøyd med valget. Det er ikke akkurat nye greier så det viktigste å se etter er at ikke allt det tekniske er modent for utskifting samt slitent interiør. Selve båten er solid og velbygget og står ikke tilbake for de fleste nyere båter ang. kvalitet, holdbarhet, finish, sjøegenskaper osv. Motormessig er det slett ikke gitt at diesel er bedre enn bensinmotorer. Det kommer helt an på bruksmønsteret. Jeg ser at noen har bygget om til enkel diesel installasjon VP D6-370 og det fungerer visstnok helt utmerket. Selv har jeg 2x VP 4,3GI 205hk og bruker ca. 2,2 l/nm, cruiser på 27-28kn, topper på 36-38. Etter det jeg har funnet av tall på tilsvarende nyere windy i samme størrelse så er ikke forbruket med 2xKAD44 el.l. så veldig mye lavere. Jeg har ombygging til diesel i tankene, men da blir det to moderne motorer på rundt tre liter slagvolum. Rekkeseks eller V6 Commonrail. Det lønner seg absolutt ikke, men det er et artig prosjekt. Så på flere båter med 2x AD41 og det er solide greier, men jeg ville ikke gitt 200.000,- mer for det. 2 stk vortec 377 og stålduoprop er nok ideellt. Husk at båtens skrog er mest økonomisk i ~28kn, har du 3000rpm der funker det bra. Ellers er båtene levert med eller uten targabøyle, det liker ikke jeg, syns det ødelegger linjene og er i veien. Kallesjeløsningen fungerer uansett veldig bra. De ble også levert med fast solseng og enkel sittebenk, styr unna, det er uteplassen på 9800 som er viktig. Av påkostninger jeg har hatt er nytt batteri i baugthrusteren, to nye sett stålprops (alupropene var tæret i stykker), full skraping og priming + bånnstoff samt litt småelektrisk fiks. Lykke til :flag_bp:

Link to post

Med to motorer er den drøm og manøvrere. har den i tillegg baug trusther kommer du inn overalt. Denne båten er ikke så vind utsatt. Ståhøyde i pentry delen toalettet og stikk cabinen der du kommer inn.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 1 måned senere...

Så flott ut den :flag_bp: MEN at det kun er 1 motor er en skam etter mitt syn.. tipper den er ombygd fra 2 bensinere.. og dermed ødelagt hele windyens performance. Litt typisk sparbøsse norskt. KAD 43 har ikke 270 hk som oppgitt i annonse men 218 hk på propell. Kjenner jeg blir opprørt av slike ombygginger da jeg vet om flere flotte båter som er bygd om i samme klasse som ikke går i plan med fulle tanker og oppakning :lipseal:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Helt enig med dieseldahl.

 

Ha is i maven og vent til det kommer en med 2 bensinere så sparer du lommeboka for minst 150 lapper og du får en båt med riktig vekt hk forhold.. 9800 blir litt vel tung i hesjen med 2 svære diesler.. forøvrig er den i stavanger til 25 lapper mindre et MYE bedre kjøp selv om den ser litt mer shabby ut i puter etc.. motor ++ er fort 150 lapper +. Puter og stasj kommer du laaangt med 25 ute.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Enig at denne trenger 2 bensinmotorer, men du værden for et flott eksemplarer er den like bra på det tekniske som utvendig er det en båt for de som ikke trenger kraften for og ferdes på sjøen. ser også at båten er litt tung i baugen pga enkel innstallasjonen. denne vil da mest sansynelig dra mye fra side til side på tomgansfart. personlig hadde jeg ventet til en med 2 maskiner dukker opp. :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 2 år senere...

Hei båt1 3 fotsyken er ikke og forakte :thumbsup: . Windy modellen i 27CC 9800 og 9900 er vel noe av det beste Eivind Amble og Fabrikken i Arendal har produsert. Personlig hentet jeg ut en Windy 27CC i 1986 til den nette sum av 700 båtpenger. Dama hadde en AQ 271 tror jeg med 260Hk båten gjorde rundt 27knop. Hadde massevis av krefter i høy mot sjø som hekksjø.Denne hadde noe mindre uteplass i forhold til 9800.

Windy 27 var det nok Otto L. Scheen Jr. (1926-2009) som var konstruktør av. http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=87346&cat=6028

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 7 år senere...
DieselDahl skrev On 1.2.2012 at 0.12:

Denne er sterkt undermotorisert med én KAD 43. Denne båten bør ha to bensinmotorer, Av alle tenkelige grunner. Forøvrig så den fin ut.

 

Med dagens bensinpriser så er det nok diesel som er tingen, hvis man skal bruke båten mye da.

Heldigvis har det kommet flere aktuelle dieselalternativer på markedet med relativt grei pris, nå som hk-avgiften forlengst er borte. 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 år senere...

Kupper denne litt jeg. Ser noen skriver at fra 87 kom disse som stardard med Targa. Min skal visstnokvære 86mod, den har targa. Men jeg ser at targa er montert OVER vindusramma. Med andre ord, glasset går innunder bøylen. Men det er ingen tegn til ettermontering sånn ift andre jeg ser. Kan den være en av de første hvor de har prøvd med targa uten å bygge om vindskjermen først? 

Kanskje noen har noe info eller tanker. Skal prøve å få tatt noen bilder. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...