Sydvesten Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Det norske språket er litt fattig på ord i denne settingen, engelsk har to ord som dekker ansvarforhold.. You can delegate Responsibility, but never Accountability.... Det er vesens forskjell på disse ordene.. og i den gitte saken så kan rederen engasjere et annet selskap for å foreta bergingen, de delegerer ansvaret for redningssaksjonen til dem "Responsibility", men rederen er selvsagt ansvarlig for dette.. Accountable... Det er rederen som har valgt selskap som skal foreta bergingen... Det at han har valgt er "uprofesjonelt" selskap er hans ansvar, det kan ikke noen andre lastes for Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tb55 Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Ja, det blir sef. det samme som om jeg stiger på bussen til et av norges største buss-selskaper, og de har ansatt en Tiujana-busdriver som holder på å ta livet av hele gjengen ombord, så er det vi som busspassasjerer som er ansvarlig. Fordi vi har valgt feil buss-selskap..... Sitér dette innlegget Link to post
larsstraalheim Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Ja, det blir sef. det samme som om jeg stiger på bussen til et av norges største buss-selskaper, og de har ansatt en Tiujana-busdriver som holder på å ta livet av hele gjengen ombord, så er det vi som busspassasjerer som er ansvarlig. Fordi vi har valgt feil buss-selskap..... Vel, du kan velge å ikke ta bussen, du kan ta drosje, du kan gå, du kan bli stående på samme flekken om du vil. Man står vel fritt til å velge som man vil, også ifht redning så lenge det ikke fare for liv og helse, forurensing osv? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Ja, du har nok rett.... Ville være for dumt om vi som kunder skulle anta at den professjonelle part i saken skulle være ansvarlig for noe... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Ja, det blir sef. det samme som om jeg stiger på bussen til et av norges største buss-selskaper, og de har ansatt en Tiujana-busdriver som holder på å ta livet av hele gjengen ombord, så er det vi som busspassasjerer som er ansvarlig. Fordi vi har valgt feil buss-selskap..... Nå driver vel ikke NSSR med personbefordring så kanskje et litt annet regelverk som ligger til grunn? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tb55 Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Hvilket regelverk er det som fritar en proff. aktør å bruke hodet. Vi snakker ikke om en redningaksjon i storm ute på havet, men om å trekke en båt av grunnen inne i havn i "svartestille". Et par sekunders konsekvensanalyse ville nok gi de aller fleste her inne en viss pekepinn på hva som kan skje når 70 tonn slepes mot en annen båt, uten noen form for brems ? Jeg uttaler meg kun ut fra det som vises på videoen, og hva som blir sagt, eller hvem som bestemmer hvordan etc , vet jeg ingenting om. Men kan ikke akkurat si at jeg synes det virker veldig gjennomtenkt, uansett hvilket regelverk som ligger til grunn.... Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Skulle bare mangle at den at den som forvolder skade pga.innkompetase gjør opp for seg ...så vidt jeg husker så fraskriver redningselskapet seg alle skader som må oppstå i forbindelse med berging og slep , så det blir eier evt. forsikringselskap som må påta seg det ansvaret før sådant blir påbegynt Her var det skipper uten gyldig sertefikat /reder som stod for ansvaret ergo så er de ansvarlige da de ikke fattet tiltak for at de fikk stoppet båten etter trekk av grunnen. Seilbåteieren kan ikke lastes da han ikke på noen måte hadde fortøyd uforsvarlig .. Den som forvolder skade? Var det Stangeland som kjørte båten på skjæret i utgangspunktet? Var det Stangeland som slepte den rett inn i den seilbåten uten å ta seg 20 sekund å tenke igjennom hva de driver med? Syns Stangeland har strekt seg langt i denne saken for å få en løsning dersom alt som kommer frem i media stemmer. Etter mitt syn må det være en sak mellom båtenes forsikringselskap og/eller redningselskapet. At redingselskapet fraskriver seg ansvar, hva sier sjøloven om fraskriving av ansvar? Normalt sett er det vel den som sleper som har ansvar? Hva hadde skjedd om de hadde dratt båten som Stangeland hadde lånt/leigd/prøvd inn i en båthavn og rastert hele båthavna? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 ......og knust båtene til Mouche og regnhatten.... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.