Jump to content

Bygge båthus med opptrekk-anbefalinger til vinsj

skhauge

Recommended Posts

Skal neste år bygge meg båthus/naust 6X11,5 meter der eg skal ta inn min 31fot båt. Eg har lenge leitet på nettet etter en god løsning med tanke på vinsj som skal trekke båtvogn inn i bygget. Finner ingen gode løsninger. Enten er vinsjene for svake, eller så er det for kort wire. Eg må nok ha ca 15m wire slik at eg rekker ned til vogn. Så er båten min 3800kg + vogn ca 500kg. I tillegg rullemotstand. Så ialefall 5000kg må det beregnes skal trekkes opp. Med ca 12 grader vinkel blir vel dette en kraft på 1050kg uten å ta hensyn til rullemotstand. Så må man ha litt å gå på, og dermed er vel 2000kg kanskje det minste en må gå for. Eg ville gjerne hatt enda kraftigere.

Har folket gode tips å komme med? Alternativ løsning, gjerne med link til produkt som kan fungere.

Hei Jeg har naust med vinsjopplegg. Vi fikk tak i et gammelt ankerspill med stor utveksling, så motoren vi bruker trenger ikke være så stor. Har du en sikkelig utveksling trenger du ikke så mye kraft. Motoren vi bruker er en omkoblet trafobryter motor, men har ikke peiling på hvor stor den er. Hyttenaboen som jobba i ABB som fiksa den Vi har en veldig bratt naustbru og bruker i tilleg kasteblokk som reduserer nødvendigheten av kraft ytterligere, selv om det går seinere. Vi har festet en trommel på spillet slik at vi har mye vire å gå på

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg bygde oppsett for 5-6 år siden til min båt som er ca. 6 tonn med vogna. Jeg rykket inn en annonse i avisen og kom i kontakt med en privatmann som driver og bygger vinsjer på hobbybasis. Den jeg kjøpte har el.motor med automatisk brems og en kraftig gearutveksling, frikobling og en trommel som sikkert tar 60m wire. Jeg bruker to blokker i tillegg til vinsja, både for å begrense belastninga men også for at ikke hastigheten på trekket skal bli så stor. Kjøpte 30m rustfri 8mm wire for å slippe å bekymre meg for rust.

På vinsja sveiste jeg et trepunktsfeste slik at vi kan henge den bakpå en liten traktor som vi har.

Tror nok du må belage deg på å bruke en blokk eller to...husk at du halverer belastninga for hver blokk du benytter.

Du bør også beregne ei vinsj med rikelig overkapasitet...

002.jpg

003.jpg

Dei fleste bønder har vel hatt ei eller anna vinsj-løysing for å handtere silo og høy. Med det antalet gardsbruk som er nedlagt dei siste åra skulle det vere grei tilgang på brukt utstyr som skal vere kraftig nok til å handtere dette. Har sjølv eit gardsbruk der det er silotalje med kjetting som handterer ca 2t i løft rett opp. Hadde også ei anna løysing for heising av høy i tidlegare tider. Huskar ikkje kor mykje denne kunne løfte, men det var greit dimensjonert maskineri som liknar på det som er montert på taktoren i ein tidlegare post...

Medusa har du tips til der du fikk tak i din vinsj?

Jeg bor i Tromsø og hentet vinsja på Finnsnes ca. to timers kjøring herfra. Han jeg kjøpte den av var en gammel mann og det er jo noen år siden så jeg vet ikke om han er i drift nå, men dengang hadde han sikkert 3-4 klar for levering. Jeg har verken navn eller nummer. Et par ganger i ettertid har jeg sett andre som har annonsert egenproduserte vinsjer.

Vil anbefale deg å gjøre som meg...rykk inn en annonse i avisen der du bor, og hjelper ikke det så gå over til andre nærliggende aviser eller eventuelt landsdekkende aviser.

Om du alikevel vil prøve å komme i kontakt med han som jeg kjøpte fra så rykk inn en annonse i lokalavisen på Finnsnes, den heter Troms Folkeblad..

Brukte masse tid i romjula å søke på nettet etter vinsjløsning med 230V som kan kjøpes. Klarer ikkje finne en løsning. Ser ut som eg må bygge den sjøl. Ved å kjøpe en el motor og f.eks et kraftig vinkel gir skal dette være mulig å lage. Har tilgang på "alt" av maskiner som dreiebenk og fres, og sveising ordner eg sjøl. Hadde ikkje trudd dette skulle være et produkt som er vanskelig å få kjøpt.

Ligg vel endel gamle lavtrykks hydr. vinsjer rundt om på div. slipper og båtopphøggeri rundt om, dette er gode greier, men som regel tunge saker, og det krever og en "stor" nok hydr.pumpe til drift. Båthamna som eg sogner til har 2 vinsjer ( 2 båtvogner) på en pumpe. dette fungerer alltid, lett å regulere fart, og drar lett en 50 foter opp slippen...dog med en kasteblokk for å spare på wiretykkelse...

Denne vinsjen ser bra ut. Leveres med trekkraft fra 300kg til 7,5tonn. Denne forhandleren har det meste av vinsjer og utstyr. Koster sikkert, men det gjør alt av vinsjer som er gode. http://www.brettevilletaljer.no/vis_produkt.asp?SubCID=285&CatID=83&productID=281

Skal du ha en god vinsj så tror jeg fort det kommer på 8-10.000,- kr. Mulig du kan gjøre det billigere ved å lage den selv, men noen stor besparelse har jeg liten tro på. Både gear og motor med brems koster fort mye penger.

Ellers så ser jeg at Vest Båtservice AS på Sotra leverer det meste av utstyr til oppsett, både vogner, baner og vinsjer.

jeg laget meg en vinsj av en el.motor og en girkasse fra en bil. Dette var et prosjekt som gikk over tid, ville ikke bruke for mye penger på dette, ( i alle fall mindre enn å kjøpe ny). Jeg fikk ideen fra en kar som laget slike på Lyngseide, Troms. Han brukte el motor og Volvo girkasser; motor-gir-trommel. De ble litt "lange", fungerte greit etter det jeg skjønte. Jeg hadde en girkasse fra en Saab 96. På denne festet jeg svinghjulet, som til vanlig er festet på motoren, fikk dreid en foring som passer aksling og hull i svinghjulet. Nå kunne jeg også montert starteren og fått en 12V vinsj. men var usikker hvor lenge en kunne kjøre startmotoren uten at den gikk varm. Jeg hadde en del el motorer, fra vaskemaskin, vifter ol. men det var ikke lett å "finne" et tannhjuk som passet aksling og tanninga til svinghjulet. Men etter noen tid og etter snøvinteren 1997 med snørekord, hadde en nabo en sementblander som ikke maktet alle takrasene, den var trykt sund, men motoren var hel og hadde tannhjul som nesten passet svinghjulet. Festene for motoren passet nesten eksakt på hullen på girkassen. Jeg sveiset på en nok på ene siden, trommelen var allerede en del av akslingen, forlenget den med ca 10 cm av et bombekasterrør, riktig diameter og godt stål. Diffrensialen måtte sperres, det gjorde jeg ved å fjerne ett av akslingene og sveise fast "noe inni der". Sveiet sammen ei ramme, laget kasse rundt den og utsparing for girspaken, har nå 4 hastigheter, revers og fri. Kraft? jeg drar uten problem robåt og en Hansvik 18" m/65 HK motor på lunner. Har ikke prøvd vogn/skinner. Den er "testet" også medå trekke en Pajero, riktignok på slett vei. Har laget meg kontrollboks for start/stopp eller fjernkontroll ala fjernstyring fra CO. De har en rekke vidde på ca 20 m og det holder for meg.

Vinsjen

bilde_373.jpg

innfesting av motor:

bilde_374.jpg

tannhjul:

bilde_375.jpg

Resultat:

bilde_377.jpg

Det som gjennstår er å lage/kjøpe vaierføring, men det har ikke vært behov hittil.

Pege

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...